Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 6. 14:47 Adat, Vállalat

Megközelítette magyar járműipari leépítés mértéke a németét tavaly

19 ezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban tavaly az EY elemzése szerint. A korábban 780 ezer embert foglalkoztató ágazatban 761 ezer munkahely maradt, ami 2,4 százalékos csökkenésnek felel meg egy év alatt – írta az MTI.

Miért fontos ez? A német járműipar szenvedése a magyar autóipari cégekre is hatással van. Például, a sebességváltókat gyártó német ZF 110 dolgozót küldött el az egri gyárából. A cég Németországban akár 14 ezer dolgozótól is megválhat 2028 végéig.

Igen, de: a Mercedes például úgy csökkenti a költségeit, hogy bővíti magyarországi kapacitását. Ez nem véletlen: a gyártási költségek itt 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban, ezért az eddigieken túl további egy modellt Kecskeméten fognak gyártani. Sőt, a 4500 kecskeméti dolgozó bruttó 800 ezer forintos eredményrészesedési kifizetést.

Számokban: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023 decembere és 2024 decembere között 104,5 ezerről 102,3 ezerre csökkent a magyar járműiparban foglalkoztatottak száma. Ez 2,1 százalékos csökkenés, ami valamivel kisebb, mint a németországi csökkenés, de azért nem óriási az eltérés.

 
  • Itthon bőven találni olyan német központú járműipari cégeket, amelyek az állomány csökkentésével reagáltak az iparági lassulásra, a ZF-en kívül ilyen volt például a Continental, a Bosch, az Audi, a Harman Becker és a BPW is – írtuk részletesebb cikkünkben. Ez alapján a ZF példája a tipikus, és nem a Mercedesé.

Tágabb kontextus: az ipari termelés 3,9 százalékkal mérséklődött januárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) becslése szerint, és a járműgyártásban és a villamos berendezések gyártásában is visszaesés történt, tehát kitart a járműgyártás 2023 közepe óta tartó visszaesése.

 

Mit mondanak ők? Az ING vezető elemzője, Virovácz Péter elmondta: legutóbb a 2020-as lezárások idején volt ennyire mélyen az ipari termelés. Nem tartaná meglepőnek, ha néhány hazai gyártóüzemben hamarosan érdemi leépítések kezdődnének.

  • A vámháború hatására viszont az európai gyártók érdekeltek lehetnek a termelés gyors felfuttatásában és az exportkészletek bővítésében, mielőtt Trump az Európai Unióval szemben is fellép.
  • A következő egy-két hónapban ezért átmeneti élénkülés jöhet az autóiparban, a vámok bevezetése után viszont újabb lejtmenet kezdődhet. A szakértő szerint az ipar 2025 egészében visszahúzhatja a magyar gazdaság teljesítményét.

Felülnézet: az EY autóipari szakértője, Constantin Gall a foglalkoztatás jelentős csökkenésére számít idén Németországban, mert az ország autóipara masszív és mindenre kiterjedő válságban van. A kereslet gyenge, a költségek nagyok, különösen az elektromos autók gyártása emészt fel nagy összeget. Ráadásul, a német gyártók előtt szűkül a kínai piac.

  • A német autóipar forgalma 5 százalékkal, 536 milliárd euróra esett vissza tavaly. A gyártók tehát rákényszerültek a költségeik visszafogására.

Mi következik? A Német Autóipari Szövetség által tavaly megrendelt tanulmány szerint a német autóipar átalakulása során 186 ezer munkahely szűnhet meg a következő tíz évben. Ez azt jelentené, hogy az autóipari munkahelyek közel negyede tíz év múlva már nem lenne elérhető.

  • A német autóipar helyzete nagyban befolyásolhatja azt, mennyiben tesz hozzá a magyar gazdasághoz a szegedi BYD-, illetve a debreceni BMW- és CATL-gyárak tervezett indulása. A kormány az idei költségvetési terveket azzal számolva készítette el, hogy ezekben a gyárakban még ebben az évben elindul a termelés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNégy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön elA kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kisebb magyar autóipari cégeket tizedelte meg legsúlyosabban a lopakodó leépítésA 110 fős egri leépítés csak a jéghegy csúcsa, olyan céget is találtunk az ágazatban, ahol tavaly több mint 700 fővel csökkent az állomány.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat autógyártás autóipar ey ipari termelés Kecskemét leépítés mercedes munkaerőpiac németország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Váczi István
2025. március 5. 15:01 Adat, Közélet

Nem az aprófalvaknak lesz igazán fontos a beköltözők elleni önvédelem lehetősége

A budapesti és győri agglomeráció mellett a következő években Debrecen környékén és a román határszélen képzelhető el komolyabb betelepülési hullám.

Jandó Zoltán
2025. március 4. 17:58 Adat

Közel nyolc fokkal volt hidegebb februárban, mint tavaly

Fél fok volt az átlagos középhőmérséklet az előző hónapban Magyarországon. Ezzel az idei volt a második leghidegebb február az elmúlt 13 évben.

Torontáli Zoltán
2025. március 4. 13:31 Adat, Vállalat

Hullámvasútra kerültek a reálbérek, és még idén is ott maradhatnak

Minden eddigi felmérés azt mutatja, hogy a munkaadók tervei és a dolgozók várakozásai között nagy a különbség.

Fontos

Váczi István
2025. március 6. 09:35 Pénz

Hogy maradt ilyen erős a forint, miközben ütötték-verték a tőzsdéket?

Az amerikai gazdaság gyorsan romló kilátásai gyengítették a dollárt, ez pedig megtámasztotta a forintot a hét első felében.

Vermes Nikolett
2025. március 5. 05:23 Élet

Több mint ezer magyar településen undorító, vagy egyenesen ihatatlan a víz

Leginkább a szegényebb, elnéptelenedő falvakat érinti a probléma, ami viszont már a nagyvárosok agglomerációiban is megjelent.

Mészáros R. Tamás
2025. március 4. 05:22 Világ

Százmilliárdos lyukat üthet Európában Trump irányváltása

Európa egyre kevésbé bízik az amerikai védelmi garanciákban, de a függetlenedés évi több százmilliárd euróba kerülne, és számos akadályba ütközik.