Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 6. 14:47 Adat, Vállalat

Megközelítette a magyar járműipari leépítés mértéke a németét tavaly

19 ezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban tavaly az EY elemzése szerint. A korábban 780 ezer embert foglalkoztató ágazatban 761 ezer munkahely maradt, ami 2,4 százalékos csökkenésnek felel meg egy év alatt – írta az MTI.

Miért fontos ez? A német járműipar szenvedése a magyar autóipari cégekre is hatással van. Például, a sebességváltókat gyártó német ZF 110 dolgozót küldött el az egri gyárából. A cég Németországban akár 14 ezer dolgozótól is megválhat 2028 végéig.

Igen, de: a Mercedes például úgy csökkenti a költségeit, hogy bővíti magyarországi kapacitását. Ez nem véletlen: a gyártási költségek itt 70 százalékkal alacsonyabbak, mint Németországban, ezért az eddigieken túl további egy modellt Kecskeméten fognak gyártani. Sőt, a 4500 kecskeméti dolgozó bruttó 800 ezer forintos eredményrészesedési kifizetést.

Számokban: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2023 decembere és 2024 decembere között 104,5 ezerről 102,3 ezerre csökkent a magyar járműiparban foglalkoztatottak száma. Ez 2,1 százalékos csökkenés, ami valamivel kisebb, mint a németországi csökkenés, de azért nem óriási az eltérés.

 
  • Itthon bőven találni olyan német központú járműipari cégeket, amelyek az állomány csökkentésével reagáltak az iparági lassulásra, a ZF-en kívül ilyen volt például a Continental, a Bosch, az Audi, a Harman Becker és a BPW is – írtuk részletesebb cikkünkben. Ez alapján a ZF példája a tipikus, és nem a Mercedesé.

Tágabb kontextus: az ipari termelés 3,9 százalékkal mérséklődött januárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) becslése szerint, és a járműgyártásban és a villamos berendezések gyártásában is visszaesés történt, tehát kitart a járműgyártás 2023 közepe óta tartó visszaesése.

 

Mit mondanak ők? Az ING vezető elemzője, Virovácz Péter elmondta: legutóbb a 2020-as lezárások idején volt ennyire mélyen az ipari termelés. Nem tartaná meglepőnek, ha néhány hazai gyártóüzemben hamarosan érdemi leépítések kezdődnének.

  • A vámháború hatására viszont az európai gyártók érdekeltek lehetnek a termelés gyors felfuttatásában és az exportkészletek bővítésében, mielőtt Trump az Európai Unióval szemben is fellép.
  • A következő egy-két hónapban ezért átmeneti élénkülés jöhet az autóiparban, a vámok bevezetése után viszont újabb lejtmenet kezdődhet. A szakértő szerint az ipar 2025 egészében visszahúzhatja a magyar gazdaság teljesítményét.

Felülnézet: az EY autóipari szakértője, Constantin Gall a foglalkoztatás jelentős csökkenésére számít idén Németországban, mert az ország autóipara masszív és mindenre kiterjedő válságban van. A kereslet gyenge, a költségek nagyok, különösen az elektromos autók gyártása emészt fel nagy összeget. Ráadásul, a német gyártók előtt szűkül a kínai piac.

  • A német autóipar forgalma 5 százalékkal, 536 milliárd euróra esett vissza tavaly. A gyártók tehát rákényszerültek a költségeik visszafogására.

Mi következik? A Német Autóipari Szövetség által tavaly megrendelt tanulmány szerint a német autóipar átalakulása során 186 ezer munkahely szűnhet meg a következő tíz évben. Ez azt jelentené, hogy az autóipari munkahelyek közel negyede tíz év múlva már nem lenne elérhető.

  • A német autóipar helyzete nagyban befolyásolhatja azt, mennyiben tesz hozzá a magyar gazdasághoz a szegedi BYD-, illetve a debreceni BMW- és CATL-gyárak tervezett indulása. A kormány az idei költségvetési terveket azzal számolva készítette el, hogy ezekben a gyárakban még ebben az évben elindul a termelés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNégy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön elA kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kisebb magyar autóipari cégeket tizedelte meg legsúlyosabban a lopakodó leépítésA 110 fős egri leépítés csak a jéghegy csúcsa, olyan céget is találtunk az ágazatban, ahol tavaly több mint 700 fővel csökkent az állomány.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat autógyártás autóipar ey ipari termelés Kecskemét leépítés mercedes munkaerőpiac németország Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2025. március 17. 10:19 Adat

A negyeddöntőkre megint gazdagok ligája lett a BL-ből

Nem jutott be olyan csapat a labdarúgó Bajnokok Ligája negyedöntőjébe, amely ne tartozna a kontinens húsz legnagyobb bevételű együttese közé.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.

Fontos

Váczi István
2025. március 21. 12:47 Közélet, Pénz

Még kényelmetlenenebb helyzetbe került az alapítványi botrány nyomán Varga Mihály

Korábban jó ötletnek tűnhetett a jegybanki alapítvány vagyonának beolvasztása az MNB-be, de a botrány és vagyonvesztés után már nagyon más a helyzet.

Lukács András
2025. március 20. 16:12 Élet

Ne támogassuk tovább a gazdagokat!

Közvetlenül és közvetve is sok pénzzel támogatja a földgáz, a benzin és a gázolaj felhasználását az állam, ami növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Karsai Gábor
2025. március 20. 05:50 Közélet

Az ellenzéki győzelem esélye esztelen állami költekezéshez vezet

A kormány természetének megfelelően saját politikai hatalmának biztosítására törekszik, a társadalmi jólét tartós emelésére csak a látszat szintjén.