Hároméves haladékot ad az európai autógyártóknak az Európai Bizottság a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítésére – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfői sajtótájékoztatóján.
Felülnézet: a változtatásra még rá kell bólintania az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is, de ha fellazítják a szabályozást, az azt jelentené, hogy 2025-ben a gyártóknak elég lenne az eredetileg szükségesnél kevesebb elektromos autót eladniuk, 2026-ban és 2027-ben viszont fel kellene pörgetniük a forgalmukat ebben a szegmensben.
Miért fontos ez? Az elektromosautó-piac visszaesése miatt a nagyobb autógyártók arra számíthattak, hogy ha ebben az évben is alulteljesítenek, akkor büntetést kell fizetniük az Európai Bizottságnak. Például, a Volkswagennek a saját becslései szerint 1,5 milliárd eurót (600 milliárd forintot) kellett volna befizetnie a 2025-re tervezett eladásai alapján. Más becslések szerint a gyártók akár büntetés nélkül is megúszhatták volna az idei évet.
Előzmények: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vezetője, Ola Källenius januárban nyílt levélben jelezte az Európai Bizottságnak, hogy szeretné, ha rugalmasabb lenne az unió zöld átmenetre vonatkozó szabályzata. Szerinte az uniós szabályozás és a piac nincs szinkronban egymással, az elektromos autókra pedig egyelőre nincs igény abban a mértékben, ahogy azt a Bizottság előírta.
Igen, de: a kínai tulajdonú Volvo ügyvezetője, Jim Rowan szerint a friss változtatás nem jön jól azoknak a gyártóknak, akik már nagy összeget fektettek az elektromos autók fejlesztésébe – ilyen például a Volvo is.
Reakciók: „Az uniós szabályok lazítása a lemaradókat jutalmazza, és az európai autóiparnak nem sokat segít, viszont növeli az elmaradást Kínátóhoz képest az elektromos járművek terén” – írta William Todts, a Transport & Environment nevű, európai civil szervezetek által létrehozott lobbicsoport vezérigazgazgatója.
Tágabb kontextus: ha az elektromos autók gyártása idén sem fut fel, az nagy érvágás lehet az akkumulátor-gyártásnak, ami egyre nagyobb szerepet kap a magyar gazdaságban. Ahhoz, hogy az akkumulátorgyártás igazán jövedelmező legyen, fel kellene pörögnie az európai elektromosautó-piacnak.
Mi következik? Az Európai Bizottság szerdán mutatja be az autóipar fellendítésére szolgáló hosszú távú terveit. Bár Von der Leyen erről egyelőre nem beszélt, de úgy látszik, a robbanómotoros autók értékesítésének 2035-ös határidején nem változtatnak (bár megjelentek olyan sajtóértesülések, amelyek szerint a plug-in hibrid autók eladását 2035 után is engedélyezné az Európai Bizottság).
Vállalat
Fontos