Hírlevél feliratkozás
Vámosi Ágoston
2025. március 3. 17:16 Vállalat, Világ

A 2025-ös kibocsátási célokat is fellazítaná az EU az autóipari lobbi kérésének megfelelően

Hároméves haladékot ad az európai autógyártóknak az Európai Bizottság a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítésére – mondta Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke hétfői sajtótájékoztatóján.

Felülnézet: a változtatásra még rá kell bólintania az Európai Parlamentnek és az Európai Tanácsnak is, de ha fellazítják a szabályozást, az azt jelentené, hogy 2025-ben a gyártóknak elég lenne az eredetileg szükségesnél kevesebb elektromos autót eladniuk, 2026-ban és 2027-ben viszont fel kellene pörgetniük a forgalmukat ebben a szegmensben.

  • Az autógyártóknak az uniós szabályozás alapján flottaszinten kell megfelelniük a néhány évente szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáknak. Idén 93,6 grammra csökkent a kilométerenként kibocsátható szén-dioxid mennyisége a személyautók körében, és a szabályozásnak gyakorlatilag csak úgy tudnak megfelelni a gyártók, ha jelentősen növelik az eladott villanyautóik arányát.

Miért fontos ez? Az elektromosautó-piac visszaesése miatt a nagyobb autógyártók arra számíthattak, hogy ha ebben az évben is alulteljesítenek, akkor büntetést kell fizetniük az Európai Bizottságnak. Például, a Volkswagennek a saját becslései szerint 1,5 milliárd eurót (600 milliárd forintot) kellett volna befizetnie a 2025-re tervezett eladásai alapján. Más becslések szerint a gyártók akár büntetés nélkül is megúszhatták volna az idei évet.

  • Von der Leyen sajtótájékoztatója után megugrottak az európai autógyártók részvényeinek értékei. A Volkswagen délelőttről délutánra több mint 6 százalékot emelkedett, a Mercedes több mint 5 százalékot, a BMW 4,8 százalékos emelkedésnél tart, és a Renault részvényei is közel 6 százalékkal érnek többet, mint délelőtt.

Előzmények: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vezetője, Ola Källenius januárban nyílt levélben jelezte az Európai Bizottságnak, hogy szeretné, ha rugalmasabb lenne az unió zöld átmenetre vonatkozó szabályzata. Szerinte az uniós szabályozás és a piac nincs szinkronban egymással, az elektromos autókra pedig egyelőre nincs igény abban a mértékben, ahogy azt a Bizottság előírta.

Igen, de: a kínai tulajdonú Volvo ügyvezetője, Jim Rowan szerint a friss változtatás nem jön jól azoknak a gyártóknak, akik már nagy összeget fektettek az elektromos autók fejlesztésébe – ilyen például a Volvo is.

  • A Volvo óriási hasznot húzott volna abból, ha a többi gyártónak büntetést kell fizetnie, hiszen ha a túlteljesítő konkurensektől vásárolt volna krediteket egy gyártó, akkor elkerülheti a büntetést.
  • A környezetvédelmi szervezetek szerint a zöld átállásra felkészült kínai autógyártók versenyképesebbek lehetnek az európai szereplőkkel szemben a következő években, akikre a halasztás vonatkozik.

Reakciók: „Az uniós szabályok lazítása a lemaradókat jutalmazza, és az európai autóiparnak nem sokat segít, viszont növeli az elmaradást Kínátóhoz képest az elektromos járművek terén” – írta William Todts, a Transport & Environment nevű, európai civil szervezetek által létrehozott lobbicsoport vezérigazgazgatója.

  • Az intézkedés miatt kisebb lenne a nyomás a gyártókon, hogy piacra dobják az olyan, alacsonyabb árú elektromos autókat, mint például az idén piacra került Renault E5 – érvel a szervezet a hétfőn megjelent közleményében.

Tágabb kontextus: ha az elektromos autók gyártása idén sem fut fel, az nagy érvágás lehet az akkumulátor-gyártásnak, ami egyre nagyobb szerepet kap a magyar gazdaságban. Ahhoz, hogy az akkumulátorgyártás igazán jövedelmező legyen, fel kellene pörögnie az európai elektromosautó-piacnak.

Mi következik? Az Európai Bizottság szerdán mutatja be az autóipar fellendítésére szolgáló hosszú távú terveit. Bár Von der Leyen erről egyelőre nem beszélt, de úgy látszik, a robbanómotoros autók értékesítésének 2035-ös határidején nem változtatnak (bár megjelentek olyan sajtóértesülések, amelyek szerint a plug-in hibrid autók eladását 2035 után is engedélyezné az Európai Bizottság).

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy néz ki, hogy mégsem tiltja be teljesen a belsőégésű motorokat 2035-től az EUAz Európai Bizottság elnöke engedhet az európai autógyártók lobbijának, és visszavehet az EU zöldpolitikai terveiből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz autógyártók nyomasztása segíthet idén a magyar gazdaságonSokkal több elektromos autót kell eladniuk idén a gyártóknak, és ha sikerrel járnak, az a magyar gazdaságot is segíti. Egyelőre azonban sok a bizonytalanság.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autóipar BMW elektromos autó európai bizottság környezetvédelem mercedes Renault Ursula von der Leyen Volkswagen Volvo Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 28. 14:43 Vállalat, Világ

Aggódva figyelheti Mészáros Lőrinc, szétszakad-e új cége alatt az ország

Ha elfajul a válság Bosznia-Hercegovinában, két külön országban találhatja magát a leggazdagabb magyar alig több mint egy éve megvásárolt vállalata.

Jandó Zoltán
2025. február 28. 06:04 Adat, Vállalat

Elszívják Magyarországról a gázt az ukránok, a románok és a szlovákok

Voltak olyan napok múlt héten, amikor a Magyarországra beérkező gázmennyiség több mint 95 százaléka hagyta el az országot, és ez az árakon is látszik.

Fontos

Vámosi Ágoston Váczi István
2025. március 3. 15:05 Pénz

Mikor már úgy nézett ki, hogy megreccsen a bitcoin, Trump gyorsan megmentette

Úgy nézett ki, hogy minden összejött egy újabb méretes zuhanáshoz a kriptopiacon, de az amerikai elnöknek sikerült újra felpumpálnia az árfolyamokat.

Trippon Mariann
2025. március 2. 06:00 Pénz

Most még a magasabb infláció is erősíti a forintot

A devizapiac az utóbbi időben csak a jó híreket hallja meg, a nagy kormányzati költekezésről szóló bejelentések sem törték meg a forint erősödését.

Bucsky Péter
2025. március 1. 06:05 Közélet, Világ

Egy stadion mutatja, miért járnak előttünk a csehek

Az inflációval számolva majdnem féláron épül sportcsarnok Brnóban a budapesti MVM Dome-hoz képest, a projekt megtérülését pedig piaci alapon várják.