Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. július 2. 16:34 Vállalat, Világ

Megint káosz van a konténerszállításban, és ez megint meglökheti az inflációt

Meredeken emelkedik a konténerek tengeri szállításának költsége, és ez elkerülhetetlenül felfelé fogja nyomni az inflációt Európában és Amerikában is.

Miért fontos ez? A koronavírus-járvány után óriási konténerhiány volt, az árak kilőttek, és több más tényezővel együtt ez is okozója volt annak az inflációs hullámnak, amelyet a sérülékeny magyar gazdaság a legkevésbé tudott az EU-ban csillapítani.

Háttér: a vörös-tengeri útvonalat a jemeni húszik támadásai miatt a nemzetközi hajóforgalom kénytelen elkerülni Afrika felé, a szállítási költségek és idők nőnek, utóbbi miatt ismét konténerhiány, illetve súlyos logisztikai problémák léptek fel.

Számokban: a járvány után egy 40 lábas konténer szállításáért akár 20 ezer dollárt is fizetni kellett, a helyzet normalizálódása után 4 ezer dollárra csökkent a díj, ám most ismét 10-11 ezer dollár fölé emelkedett – áll a magyar Trans-Sped értékelésében.

  • Korábban a Vörös-tengeren keresztül zajlott a világ konténerforgalmának 30 százaléka, az Economist adatai szerint ennek 90 százalékát mára elterelték, vagyis az útvonalat lényegében nem használják.

Tágabb kontextus: a vörös-tengeri helyzet mellett a problémát tetézi, hogy

  • az amerikai és nyugat-európai kereskedők június helyett már májusban elkezdtek készülni a karácsonyi szezonra, mert nagy keresletet várnak;
  • sokan sietnek készletezni, mert a fenyegető kereskedelmi háború miatt büntetővámokra számítanak;
  • a súlyos konténerhiány miatt a nagy kikötőkben a szokásosnál sokkal lassabban lehet fel- és lerakodni, Szingapúrnál a kikötésre váró hajók 60 százaléka vesztegel, akár hetekig vár a sorára.
  • A konténer-és hajógyártás nem tud elég gyorsan reagálni a változásokra. Mire a világjárvány után legyártottak és használatba vettek rengeteg új konténert, már túlkínálat kezdett kialakulni, most azonban ismét hiány van.

Mi várható? A Trans-Sped elemzése szerint

  • a helyzet 0,7-0,8 százalékkal hajtja fel a globális inflációt;
  • a gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat és megbízhatóbb szállítási módokat keresnek;
  • sokan felhagynak a Just in Time (minimális készletezés melletti gyártási) stratégiával;
  • nagy értékű termékeknél a szállítási díjak növekedése jobban kivédhető, kisebb értékű árucsoportoknál azonban a termék kereskedelmének vagy termelésének felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁllamcsődöket okozhat a vörös-tengeri válságA jemeni húszik hajók elleni támadásai gazdasági hatásairól szóló elemzések általában a logisztikai és inflációs hatásokra összpontosítanak, a térség országai számára azonban ennél sokkal nagyobbak a tétek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKínának elege lett, véget vetne a vörös-tengeri káosznakA világ legnagyobb exportőrét zavarják a kereskedelmi hajók elleni támadások, a húszikat felfegyverző Iránon keresztül próbál változást elérni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ hajózás infláció kereskedelem konténer logisztika tengerhajózás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.