Ha akarnának, se tudnának több akkugyárat építeni Debrecenben egy ideig
A CATLóriási akkumulátorgyárának egy évvel ezelőtti bejelentése óta indulatokat vált ki Debrecenben minden, aminek csak egy kis köze is van az ágazathoz.
Mi történt? A debreceni önkormányzat szerdán közleményben cáfolta, hogy újabb kínai akkumulátorgyár épülhet a városban. Mint írták, a NingBo ZhenYu nevű cég fém alkatrészeket gyárt. A 2027-re elkészülő beruházás költsége 23 milliárd forint lehet, ami jelentőségében jóval elmarad a mintegy 3000 milliárdos CATL-beruházástól.
A közlemény időzítése elsőre meglepő, mert erről a beruházásról július végén jelent meg az első hír a magyar sajtóban, és a külgazdasági tárca szerint még nem is dőlt el, hogy ez a beruházás Magyarországra jön.
Az ok valószínűleg az, hogy Ungár Péter LMP-s képviselő rákérdezett a minisztériumnál a beruházásra, és ő akkumulátorgyárként hivatkozott a gyárépítésre. A tárca kitért a konkrét válasz elől.
Előzmények: a CATL-beruházással kapcsolatos januári közmeghallgatás botrányba fulladt Debrecenben, elsősorban az üzem vízfelhasználásával és potenciális szennyezésével kapcsolatos lakossági aggodalmak miatt.
A kormány úgy módosította később a közmeghallgatás szabályait, hogy azt nem kell személyesen megtartani – a Samsung SDI akkumulátorgyárának otthont adó Gödön már ki is használták ezt az új lehetőséget.
A kedélyek megnyugtatását valószínűleg nem segíti, hogy egy rendelettervezet szerint kiemelt beruházássá akar nyilvánítani a kormány egy debreceni munkásszálló-építési projektet a déli ipari park mellett, ahol a CATL gyára is épül. Az indok, hogy segíteni kell a megvalósulóban lévő debreceni nagyberuházások 20 ezer főre becsült dolgozójának lakhatását.
Idézet: „A város ipari infrastruktúrája a következő időszakban is kizárólag a már bejelentett és épülő üzemek kiszolgálására lesz elegendő, valamint ezen cégek kisebb léptékű munkahelyteremtő beszállítóinak fogadására” – írta a debreceni polgármesteri hivatal.
Elvileg kizárt ez alapján egy újabb nagy akkumulátorgyár letelepedése Debrecenben a már bejelentett CATL és Eve Powermellé. A legutóbb bejelentett ilyen üzem már nem is a városban, hanem Nyíregyházán fog megvalósulni.
Tágabb kontextus: a kormány „all in” jelleggel teszi fel a magyar gazdaság jövőjét az akkumulátorgyártásra, nem sajnálva az állami támogatásokat, és még saját korábbi bevándorlásellenes szólamaival is szembefordul a munkaerő biztosítása érdekében. A kormány szerint csak így biztosítható a magyar gazdaság jövője az autóipari korszakváltás közepette.
Ahogy azonban korábban bemutattuk, erre az iparágra alapozva nemigen képzelhető el Magyarország kitörése a közepes jövedelem csapdájából, a felzárkózás Európa élvonalához, miközben olyan vendégmunkás-modellel próbálkozik, amely a 60-as években Németországban már megbukott.
A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.