Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. augusztus 4. 15:23 Vállalat, Világ

Kilencvenes évekbeli problémák tértek vissza a háború miatt az orosz autóiparba

Ahogy arról az MTI is beszámolt, Vlagyimir Putyin orosz elnök tegnap iparvállalatok vezetőivel találkozva azt mondta, hogy minden orosz tisztviselőnek hazai gyártású gépkocsit kell használnia. Hozzátette, nincsen semmi baj azzal, ha szerényebbre fogják az igényeket.

Ez alapján valószínűleg nem arra gondol, hogy tömegével az általa is használt Aurusz Szenatba üljenek a tisztviselők, a tömegmodelleket előállító, nyugati szankciókkal sújtott orosz autógyártók viszont nem biztos, hogy ki tudnák szolgálni az igények hirtelen megnövekedését. A legnagyobb iparági szereplőnek számító Ladáról például olyan információk jelentek meg a napokban az orosz és ennek nyomán például a cseh sajtóban, hogy autói egy részét nem lehet eladni, mert hiányoznak belőlük egyes részegységek, alkatrészek.

Ez az idősebb oroszokat valószínűleg annyira nem lepi meg, a 90-es években nem volt ritka, hogy ablak vagy ajtó nélkül lehetett megvenni a Ladákat, amelyekbe aztán a vevő szerezte és szereltette be a hiányzó részegységeket. Ma már azonban más a helyzet, az orosz törvények tiltják a nem teljesen kész autók értékesítését.

„A megújított Lada Vesták akár 70 százaléka befejezetlenül érkezik meg a márkakereskedőkhöz, hiányzik például a vészhívó gomb vagy éppen a multimédiás kijelző. Így viszont nem tudják eladni őket” – mondta az orosz autókereskedők szövetségének elnöke.

A Ladákat gyártó AvtoVAZ-t irányító Makszim Szokolov elismerte a probléma létezését – amelyért a beszállítókat tette felelősség –, de hangsúlyozta, hogy a befejezetlen kocsik nem jutnak el a vevőkhöz. De a vállalatnak nincs más választása, ha nem akarja visszafogni a gyártósort. (Ilyesmi egyébként előfordult uniós autógyárakban is, amikor a koronavírus-járvány szétzilálta a beszállítói láncokat.)

Egy orosz közösségi médiába felkerült bejegyzés szerint a togliatti gyár mellett több mint 12 ezer Lada Vesta sorakozik, részben hiányzó részegységek, részben szoftverproblémák miatt. De a kereskedésekbe kiszállított és eladott Ladák kedvezőtlen aránya is az említett problémákra utal.

Valószínűleg ezzel függ össze az is, hogy egyes márkakereskedők sokkal többet kérnek el az autókért, mint amennyit a Ladával kötött megállapodás alapján megtehetnének. Erre reagálva a gyártó próbavásárlásokba kezdett, és szóvivője szerint megszakítja a kapcsolatot a szerződésszegő dílerekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Mindenki spekulál, visszatért a banditizmus" - az autósok már érzik a szankciók hatását OroszországbanA raktárak szinte teljesen kiürültek, az árak elszálltak, sok beszámoló szerint a piacot elárasztották a lopott és hamisított alkatrészek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy Ukrajna jól jár, ha beütnek a szankciók OroszországnakÁltalában véve a gazdasági szankciók hatékonysága, és különösen az ukrajnai inváziója miatt Oroszországra kivetett nyugati szankciók értelme régi, és vélhetően soha véget nem érő vita tárgya. 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autógyártás autóipar gazdasági szankció lada Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Fontos

Váczi István
2024. április 30. 04:37 Világ

Olyan lehetőség előtt áll az orosz hadsereg Ukrajnában, mint utoljára két éve

Nem sikerült kihúzniuk az ukránoknak jelentősebb területveszteség nélkül a lőszerutánpótlás és létszámbeli erősítés beérkezéséig, és az is kérdés, nem kerülnek-e még nagyobb bajba.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.