Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. augusztus 4. 15:23 Vállalat, Világ

Kilencvenes évekbeli problémák tértek vissza a háború miatt az orosz autóiparba

Ahogy arról az MTI is beszámolt, Vlagyimir Putyin orosz elnök tegnap iparvállalatok vezetőivel találkozva azt mondta, hogy minden orosz tisztviselőnek hazai gyártású gépkocsit kell használnia. Hozzátette, nincsen semmi baj azzal, ha szerényebbre fogják az igényeket.

Ez alapján valószínűleg nem arra gondol, hogy tömegével az általa is használt Aurusz Szenatba üljenek a tisztviselők, a tömegmodelleket előállító, nyugati szankciókkal sújtott orosz autógyártók viszont nem biztos, hogy ki tudnák szolgálni az igények hirtelen megnövekedését. A legnagyobb iparági szereplőnek számító Ladáról például olyan információk jelentek meg a napokban az orosz és ennek nyomán például a cseh sajtóban, hogy autói egy részét nem lehet eladni, mert hiányoznak belőlük egyes részegységek, alkatrészek.

Ez az idősebb oroszokat valószínűleg annyira nem lepi meg, a 90-es években nem volt ritka, hogy ablak vagy ajtó nélkül lehetett megvenni a Ladákat, amelyekbe aztán a vevő szerezte és szereltette be a hiányzó részegységeket. Ma már azonban más a helyzet, az orosz törvények tiltják a nem teljesen kész autók értékesítését.

„A megújított Lada Vesták akár 70 százaléka befejezetlenül érkezik meg a márkakereskedőkhöz, hiányzik például a vészhívó gomb vagy éppen a multimédiás kijelző. Így viszont nem tudják eladni őket” – mondta az orosz autókereskedők szövetségének elnöke.

A Ladákat gyártó AvtoVAZ-t irányító Makszim Szokolov elismerte a probléma létezését – amelyért a beszállítókat tette felelősség –, de hangsúlyozta, hogy a befejezetlen kocsik nem jutnak el a vevőkhöz. De a vállalatnak nincs más választása, ha nem akarja visszafogni a gyártósort. (Ilyesmi egyébként előfordult uniós autógyárakban is, amikor a koronavírus-járvány szétzilálta a beszállítói láncokat.)

Egy orosz közösségi médiába felkerült bejegyzés szerint a togliatti gyár mellett több mint 12 ezer Lada Vesta sorakozik, részben hiányzó részegységek, részben szoftverproblémák miatt. De a kereskedésekbe kiszállított és eladott Ladák kedvezőtlen aránya is az említett problémákra utal.

Valószínűleg ezzel függ össze az is, hogy egyes márkakereskedők sokkal többet kérnek el az autókért, mint amennyit a Ladával kötött megállapodás alapján megtehetnének. Erre reagálva a gyártó próbavásárlásokba kezdett, és szóvivője szerint megszakítja a kapcsolatot a szerződésszegő dílerekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Mindenki spekulál, visszatért a banditizmus" - az autósok már érzik a szankciók hatását OroszországbanA raktárak szinte teljesen kiürültek, az árak elszálltak, sok beszámoló szerint a piacot elárasztották a lopott és hamisított alkatrészek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy Ukrajna jól jár, ha beütnek a szankciók OroszországnakÁltalában véve a gazdasági szankciók hatékonysága, és különösen az ukrajnai inváziója miatt Oroszországra kivetett nyugati szankciók értelme régi, és vélhetően soha véget nem érő vita tárgya. 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autógyártás autóipar gazdasági szankció lada Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.