Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. augusztus 4. 15:23 Vállalat, Világ

Kilencvenes évekbeli problémák tértek vissza a háború miatt az orosz autóiparba

Ahogy arról az MTI is beszámolt, Vlagyimir Putyin orosz elnök tegnap iparvállalatok vezetőivel találkozva azt mondta, hogy minden orosz tisztviselőnek hazai gyártású gépkocsit kell használnia. Hozzátette, nincsen semmi baj azzal, ha szerényebbre fogják az igényeket.

Ez alapján valószínűleg nem arra gondol, hogy tömegével az általa is használt Aurusz Szenatba üljenek a tisztviselők, a tömegmodelleket előállító, nyugati szankciókkal sújtott orosz autógyártók viszont nem biztos, hogy ki tudnák szolgálni az igények hirtelen megnövekedését. A legnagyobb iparági szereplőnek számító Ladáról például olyan információk jelentek meg a napokban az orosz és ennek nyomán például a cseh sajtóban, hogy autói egy részét nem lehet eladni, mert hiányoznak belőlük egyes részegységek, alkatrészek.

Ez az idősebb oroszokat valószínűleg annyira nem lepi meg, a 90-es években nem volt ritka, hogy ablak vagy ajtó nélkül lehetett megvenni a Ladákat, amelyekbe aztán a vevő szerezte és szereltette be a hiányzó részegységeket. Ma már azonban más a helyzet, az orosz törvények tiltják a nem teljesen kész autók értékesítését.

„A megújított Lada Vesták akár 70 százaléka befejezetlenül érkezik meg a márkakereskedőkhöz, hiányzik például a vészhívó gomb vagy éppen a multimédiás kijelző. Így viszont nem tudják eladni őket” – mondta az orosz autókereskedők szövetségének elnöke.

A Ladákat gyártó AvtoVAZ-t irányító Makszim Szokolov elismerte a probléma létezését – amelyért a beszállítókat tette felelősség –, de hangsúlyozta, hogy a befejezetlen kocsik nem jutnak el a vevőkhöz. De a vállalatnak nincs más választása, ha nem akarja visszafogni a gyártósort. (Ilyesmi egyébként előfordult uniós autógyárakban is, amikor a koronavírus-járvány szétzilálta a beszállítói láncokat.)

Egy orosz közösségi médiába felkerült bejegyzés szerint a togliatti gyár mellett több mint 12 ezer Lada Vesta sorakozik, részben hiányzó részegységek, részben szoftverproblémák miatt. De a kereskedésekbe kiszállított és eladott Ladák kedvezőtlen aránya is az említett problémákra utal.

Valószínűleg ezzel függ össze az is, hogy egyes márkakereskedők sokkal többet kérnek el az autókért, mint amennyit a Ladával kötött megállapodás alapján megtehetnének. Erre reagálva a gyártó próbavásárlásokba kezdett, és szóvivője szerint megszakítja a kapcsolatot a szerződésszegő dílerekkel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Mindenki spekulál, visszatért a banditizmus" - az autósok már érzik a szankciók hatását OroszországbanA raktárak szinte teljesen kiürültek, az árak elszálltak, sok beszámoló szerint a piacot elárasztották a lopott és hamisított alkatrészek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem biztos, hogy Ukrajna jól jár, ha beütnek a szankciók OroszországnakÁltalában véve a gazdasági szankciók hatékonysága, és különösen az ukrajnai inváziója miatt Oroszországra kivetett nyugati szankciók értelme régi, és vélhetően soha véget nem érő vita tárgya. 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autógyártás autóipar gazdasági szankció lada Oroszország szankciók Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.