Lehet óránként 35 millió forint bevételt csinálni az építőiparban
Először lépte át a 300 milliárd forintot magyar építőipar vállalat árbevétele. Ez még néhány évvel ezelőtt is elképzelhetetlennek tűnt: 2020-ban 200 milliárd feletti cég sem volt, 2017 előtt pedig a 100 milliárdot is csak a Fidesz-pénztárnok Simicska Lajos Közgépének sikerült túlszárnyalnia.
Mi történt? Rekordforgalommal zárta a 2022-es üzleti évet a Market Építő Zrt. A társaság 306 milliárd forintot is meghaladó árbevételt ért el, ez azt jelenti, hogy az év minden egyes órájában 35 millió forint bevétele volt a társaságnak.
A Market Zrt. évek óta a legnagyobb szereplő a hazai építőiparban. Az előző néhány esztendőben csak Mészáros Lőrinc barátjának, Szíjj Lászlónak az autópálya-építője, a Duna Aszfalt tudta tartani a lépést velük. Utóbbi cég tavalyi bevétele azonban közel 100 milliárddal maradt el a Marketétól.
A Market szintén kormányközeli vállalat. Többségi tulajdonosa a leggyakrabban csak Orbán Viktor túravezetőjeként emlegetett Garancsi István.
Számokban: A vállalatnak nemcsak az árbevétele, hanem a nyeresége is rendre a legmagasabb a teljes magyar építőiparban. Az adózott profit ezúttal 34,4 milliárd forint volt, amely a tavalyitól ugyan durván 2 milliárddal elmarad, de így is kimagasló a szektorban.
Mindez azt jelenti, hogy a cég bevételének több mint 11 százaléka maradt meg nyereség soron is. Ennél a nyereségrátánál ugyan a kormányközeli vállalatok közül több is képes magasabbra, de ágazati szinten ez a mutató is jóval átlag feletti.
A tulajdonosok a nyereség nagy részét ki is fizették osztalékként. A tavalyi 27,4 milliárd forint után ezúttal 25,8 milliárd forintot vettek ki a vállalatból.
Felülnézet: Piaci vélemények szerint a Market az a kormányközeli építőipari cég, amelynél a kellő szakértelem is megvan, így a vállalat az állami megbízások mellett piaci megrendelésekkel is rendelkezik.
Az elmúlt években a társaság egyik legnagyobb projektje a Mol-székház építése volt. Ez papíron piaci megbízás, de a képet árnyalja, hogy Garancsi István és a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt üzlettársakegy hotelcégben.
Más kormányközeli építőcégekhez hasonlóan a Market – ha kisebb arányban is – de megbízásai jelentős részét továbbpasszolja más vállalatoknak. Tavaly a 306 milliárdos bevételből közel 215 milliárd forintot fizetett ki alvállalkozóknak.
Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.
Rendkívül kevés, mindössze 5653 gyermek született februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) előzetes adatai szerint. A friss statisztika illik az élveszületések számának csökkenő trendjébe, ami az utóbbi két évben kezdett kibontakozni. A csökkenő születésszámmal a teljes termékenységi arányszám is mérséklődik, a természetes fogyás pedig gyorsul.
25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)
A korábbi teljes kudarc után az utóbbi napokban működni látszik az energetikai létesítményekre amerikai közvetítéssel létrejött orosz-ukrán tűzszünet, a hasonló fekete-tengeri egyezmény sorsa azonban több mint bizonytalan.
Az év első két hónapjában összesen 3 százalékkal csökkent az új személyautók forgalma az Európai Unióban, ugyanakkor a tisztán elektromos modellek tavalyi visszaesése után az év elején ezek forgalma csaknem 30 százalékkal nőtt, a hibridek népszerűsége pedig továbbra is kitart.