Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. január 6. 13:03 Vállalat

Gyárak bezárása lehet az ára az olcsóbb elektromos autóknak

Népszerűtlen lépéseket helyezett kilátásba Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a Las Vegas-i CES technológiai kiállításon. Az elektromos hajtásra való átállás és az infláció miatt emelkedik az autók ára, ami aztán az eladások csökkenését és végső soron egyes gyárak kihasználatlanságát eredményezheti – ezek leépítése, bezárása válhat indokolttá.

Az egyik első érintett üzem egy illinois-i Jeep-gyár lehet, ahol február végéig bocsátják el a dolgozók egy részét. Tavares fontolóra vette a Peugeot és a Citroën gépkocsik kínai gyártásának leállítását vagy legalább a kapcsolódó befektetések korlátozását is, amit a gazdasági nehézségek mellett politikai okok is indokolhatnak a Bloomberg értesülése szerint: a Kínába telepített eszközök sorsa kockázatot jelent a cégnek, ha eszkalálódik a feszültség Kína és a nyugati országok között. Az egyetlen kínai Jeep-gyár mindenesetre már tavaly nyáron bezárt a politikai konfliktusok miatt.

A költségcsökkentés a Stellantis egyetlen lehetősége a versenyképesség megőrzésére Tavares szerint, a zömmel amerikai, francia és olasz márkákat, illetve a német Opelt magába foglaló konszern így teheti megfizethetőbbé az elektromos autókat a középosztály számára. Mindezzel a Stellantis nincs egyedül, mert bár az autóipart a pandémia következtében általánosan sújtó félvezetőhiány mostanra enyhült, a keresletet visszafogó infláció szintén a teljes ágazatot érinti: a Volkswagen szerint 2023 még 2022-nél is több kihívást tartogat, a kínai Nio is borúlátó az elkövetkező fél évvel kapcsolatban, és a Tesla eladásai is elmaradnak a várakozásoktól.

A Stellantis sorsa a magyar gazdaság szempontjából sem közömbös a szentgotthárdi Opel-gyár miatt. Az elmúlt években csökkenő létszámmal és forgalommal működő üzemben idén kezdődhet a Stellantis-csoport új, 1,6 literes benzinmotorjainak gyártása, ami a cég 2021 eleji bejelentése szerint kapacitásbővítéssel is jár.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Tesla lehagyta a Volkswagent, már több elektromos autót vesznek a németek, mint hagyományostMost először nem a nagy német márkák valamelyik típusából adták el a legtöbbet Németországban, hanem a Tesla Model Y-ból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd NémetországbanZsinórban harmadik hónapja javul a helyzet, de az autó- és gépiparban még mindig a vállalatok háromnegyede számolt be beszállítási problémákról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkZsugorodó piacra fogad az Opel-gyár, ahol januárban sztrájk jöhetAz évek óta lejtmenetben lévő szentgotthárdi üzemben komoly beruházással fejlesztenek, de a hosszú távú kilátások ennek ellenére is nagyon bizonytalanok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar gazdasági válság stellantis szentgotthárd Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Bucsky Péter
2024. április 4. 04:34 Közélet, Vállalat

Egyre több rossz hitel mögé kell beállnia az államnak, hogy a magyar cégek forráshoz jussanak

Főleg az agrárvállalkozásoknál tolják az állami kezességvállalást annak ellenére is, hogy a hitelfelvevők egyre jelentősebb része végül nem tud törleszteni.

Hajdu Miklós
2024. március 31. 04:32 Élet, Vállalat

Hosszú út vezetett odáig, míg ismét magyar céghez kerül a Boci csokoládé

Élénk visszhangot váltott ki, amikor a Nestlé húsz éve Csehországba vitte az édesség gyártását, amelynek eredete közel száz évre vezethető vissza.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.