Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. január 6. 13:03 Vállalat

Gyárak bezárása lehet az ára az olcsóbb elektromos autóknak

Népszerűtlen lépéseket helyezett kilátásba Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója a Las Vegas-i CES technológiai kiállításon. Az elektromos hajtásra való átállás és az infláció miatt emelkedik az autók ára, ami aztán az eladások csökkenését és végső soron egyes gyárak kihasználatlanságát eredményezheti – ezek leépítése, bezárása válhat indokolttá.

Az egyik első érintett üzem egy illinois-i Jeep-gyár lehet, ahol február végéig bocsátják el a dolgozók egy részét. Tavares fontolóra vette a Peugeot és a Citroën gépkocsik kínai gyártásának leállítását vagy legalább a kapcsolódó befektetések korlátozását is, amit a gazdasági nehézségek mellett politikai okok is indokolhatnak a Bloomberg értesülése szerint: a Kínába telepített eszközök sorsa kockázatot jelent a cégnek, ha eszkalálódik a feszültség Kína és a nyugati országok között. Az egyetlen kínai Jeep-gyár mindenesetre már tavaly nyáron bezárt a politikai konfliktusok miatt.

A költségcsökkentés a Stellantis egyetlen lehetősége a versenyképesség megőrzésére Tavares szerint, a zömmel amerikai, francia és olasz márkákat, illetve a német Opelt magába foglaló konszern így teheti megfizethetőbbé az elektromos autókat a középosztály számára. Mindezzel a Stellantis nincs egyedül, mert bár az autóipart a pandémia következtében általánosan sújtó félvezetőhiány mostanra enyhült, a keresletet visszafogó infláció szintén a teljes ágazatot érinti: a Volkswagen szerint 2023 még 2022-nél is több kihívást tartogat, a kínai Nio is borúlátó az elkövetkező fél évvel kapcsolatban, és a Tesla eladásai is elmaradnak a várakozásoktól.

A Stellantis sorsa a magyar gazdaság szempontjából sem közömbös a szentgotthárdi Opel-gyár miatt. Az elmúlt években csökkenő létszámmal és forgalommal működő üzemben idén kezdődhet a Stellantis-csoport új, 1,6 literes benzinmotorjainak gyártása, ami a cég 2021 eleji bejelentése szerint kapacitásbővítéssel is jár.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Tesla lehagyta a Volkswagent, már több elektromos autót vesznek a németek, mint hagyományostMost először nem a nagy német márkák valamelyik típusából adták el a legtöbbet Németországban, hanem a Tesla Model Y-ból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd NémetországbanZsinórban harmadik hónapja javul a helyzet, de az autó- és gépiparban még mindig a vállalatok háromnegyede számolt be beszállítási problémákról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkZsugorodó piacra fogad az Opel-gyár, ahol januárban sztrájk jöhetAz évek óta lejtmenetben lévő szentgotthárdi üzemben komoly beruházással fejlesztenek, de a hosszú távú kilátások ennek ellenére is nagyon bizonytalanok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar gazdasági válság stellantis szentgotthárd Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2023. szeptember 21. 04:34 Vállalat

Darabokban árulják az egyik legnagyobb magyar céget

Garázsok, lakóház, külterületi raktárépületek, kultúrház sport- és ipartelep, céges részesedések. Így zajlik a végkiárusítás a Dunaferrnél.

Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 19:41 Közélet, Vállalat

Nem emelheti kedve szerint az új autó árát a kereskedő, amíg a vevő vár a szállításra

Sok esetben tisztességtelen volt az autókereskedők eddigi szerződési gyakorlata, amellyel a nehéz gazdasági helyzet ellen próbáltak védekezni.

Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 09:53 Vállalat, Világ

Kis e-autók gyártásával is méltányos profit mellett tudna versenyezni Kínával az európai járműipar

Európai gyártók is készíthetnének olyan olcsó e-autókat, mint a kínaiak, de egyelőre nem akarnak, és ez végzetes hiba lehet.

Fontos

Torontáli Zoltán
2023. szeptember 24. 16:03 Adat, Élet

Mire elég, hogy több időt töltünk munkában, mint a nyugat-európaiak?

Hiába dolgoznak egyre többen viszonylag sok időt munkával töltve, ha olyan munkát végeznek, amelynek nem magas a hozzáadott értéke.

Avatar
2023. szeptember 23. 15:43 Élet, Tech

Van megoldás arra, hogy mindenki jól járjon a háztartási napelemekkel

A nyári napenergiás plusztermelés téli eltárolása irreális, ám a hálózatba kötött otthoni akkumulátorok a lakosságnak és az országnak is rengeteg hasznot hozhatnak.

Holtzer Péter
2023. szeptember 23. 04:23 Podcast

Valamit rosszul csinálunk, ha a gyerekek így megutálják a fizikát nyolcadikra

A Z-szak arra lesz képes, hogy a szaktanároknak nem éppen vonzó általános iskolákban is lesz olyan, aki természettudományt képes majd tanítani.