Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. január 4. 10:41 Vállalat

Egyre kisebb gond az alkatrészhiány, de az autóipar még mindig küzd Németországban

Az ellátási láncok koronavírus-járvánnyal kezdődő zavarai hatalmas károkat okoztak korábban a német gazdaságnak, 2021 elejétől 2022 közepéig 64 milliárd euró értékű árut nem tudtak legyártani a német cégek. Jó hír tehát, hogy ez egyre kevésbé probléma, a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet adatai szerint tavaly decemberben már harmadik hónapja javult a beszállítói helyzet a német gazdaságban – írja a Tagesschau.

Az év utolsó hónapjában még mindig a megkérdezett cégek kicsit több mint fele (50,7 százaléka) panaszkodott arra, hogy nehézkesen tudja csak beszerezni a termeléséhez szükséges anyagokat és részegységeket, de novemberben ez az arány még 59,3 százalék volt. Igaz, az autó- és gépiparban még nem ennyire jó a helyzet, ott még mindig a cégek háromnegyede számolt be problémákról az ellátási láncában, míg az elektronikai ágazatban 63 százalék. A papíriparban viszont már szinte senki sem panaszkodik.

Az exportra dolgozó vállalatok abban reménykednek, hogy végre képesek lesznek ledolgozni azokat az elmaradásokat, amelyek az utóbbi hónapokban – vagy akár években – halmozódtak fel a rendelésállományukban. Ha ez sikerül, az a német gazdaságot is megtámaszthatja a recessziós félelmek közepette, és a szoros gazdasági kapcsolatok miatt a magyar gazdaságot is segítheti, főleg akkor, ha az autóiparban is rendeződne a helyzet.

Kockázatok azért így is maradtak, egyelőre nehéz felmérni például, hogy a korlátozások feloldása után hatalmas erővel elinduló kínai koronavírus-hullám mennyire állítja fejre ismét az ellátási láncokat. Már nem könnyű felidézni, de mielőtt letarolta az országot a koronavírus, 2020 március elején az tűnt a legnagyobb problémának a magyar ipar számára, hogy nem jut hozzá a kínai szállításokhoz. Ez most egy időre ismét fenyeget, bár egyelőre a legtöbben abban bíznak, hogy a kínai holdújév után, február elejétől már nagyobb problémák nélkül termelhetnek a kínai gyárak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiszolgáltatottá váltak az európai cégek, de most az önellátás felé fordulhatnakA távol-keleti beszállítók alkalmazása sok esetben már a munkaerő-költségeket nézve sem kifizetődő, ami egyre több ágazatban veti fel a házon belüli gyártást.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiért van még mindig felfordulva a világ, ha a járványból már kikecmeregtünk?Leállni egyszerűbb, mint újraindulni, különösen akkor, ha az újraindulás ütemtelen, de ez is csak egy része a történetnek. Két konkrét példán is bemutatjuk, hogy a gondok hogyan söpörnek végig mindenen - egészen a pénztárcánkig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz egyik leggazdagabb kínai üzletember cége igyekszik Magyarországon keresztül a német autógyárak közelébe férkőzniA Debrecenbe települő CATL alapítója előbb a hordozható készülékek, majd pedig a villanyautók terjedésével kialakult akkumulátorkeresletből kovácsolt sikert.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar ellátási lánc ellátási láncok gépipar németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.