Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2022. december 6. 19:14 Élet, Vállalat

Miért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?

Frissítés: a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely a sebtében összehívott, kedd este fél 11-kor kezdődő kormányinfón bejelentette, hogy a kormány a „Mol javaslatára” az üzemanyagárstop megszüntetéséről döntött. Ez 23 órakor már hatályossá is vált.

Cikkünk korábbi tartalma:

A lényeg most: az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon. Kormányzati szereplők is elismerték a kialakult benzinellátási problémákat.

Mi vezetett ide? Tavaly novemberben rögzítette literenként 480 forinton a kormány a 95-ös benzin és gázolaj árát, majd tavasszal a nagykereskedelmi árát is.

A nagykereskedők erre válaszként jóformán felhagyták az importtal, de a Mol átvette a konkurensek pozícióit, piaci részesedése a becslések szerint 90 százalékra nőtt. A Mol viszont nem tudta hosszú távon tartani a lépést az élénk kereslettel, bár teljes fordulatszámon pörgette finomítóit.

  • Egészen addig, amíg a százhalombattai finomítót részben le kellett állítani felújítás, illetve műszaki hiba miatt.
  • Nem segített a helyzeten sokat a stratégiai tartalékok megnyitása és az import felpörgetését célzó részleges hatóságiár-kivezetés sem.
  • Az egész régióban dízelellátási gondok alakultak ki a magyar helyzettől függetlenül. 
  • Már nyár végén bezárt a magyar benzinkutak harmada-negyede. A még nyitva lévő kis kutak közül soknak a Mol hetek óta nem szállít üzemanyagot.
  • A hatósági ár megszüntetéséről elterjedt álhírek miatt sokan készleteket felhalmoztak fel. 

Mire számíthatunk a következő hetekben? Nehéz megmondani, de a Mol szerint a százhalombattai finomítóban nőhet a kitermelő kapacitás a következő napokban, bár azt az értesülést nem erősítették meg, hogy pár napon belül 100 százalékra állhatnak vissza.

A feszültséget ez enyhítheti, de a több tényezőre visszavezethető ellátási problémákat önmagában nem oldja meg.

  • Az árstop jelenleg december 31-ig érvényes – nemrég már a Miniszterelnökség is azt nyilatkozta, hogy a hosszabbítás csak bizonyos feltételek teljesülése esetén képzelhető el: a finomítói kapacitás növelése mellett ilyen a korábban ukrajnai háborús károk miatt leállt Barátság kőolajvezeték zavartalan működése.
  • Érvénybe lépett a G7 és az EU által megszavazott ársapka az orosz olajra, ami alól viszont a magyar vezetékes import kivétel. Az ársapkára válaszul Moszkva leállíthatja az azt megszavazó országokba a szállítást – ez érintene minket is. Ami viszont azért lenne ambivalens, mert pont Magyarország (valamint Csehország és Szlovákia) ársapka feletti áron is veheti az orosz olajat.
  • A benzinkutak további mennyiségi korlátozásokat is bevezethetnek.

Az biztos, hogy a jelenleg ismert feltételek mellett a Mol egyre kevésbé képes kiszolgálni az igényeket, amelyek az év végi időszakban egyébként is nagyobbak a szokásosnál. Ugyanakkor a Mol igyekezett megnyugtatni a kedélyeket: a tartálykocsik közlekednek, a benzinkutak nyitva vannak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk5 hónap alatt 42 milliárdot bukott az állam azon, hogy hatósági árassá tette az üzemanyagotA korábban Európában relatív drágának számító magyar üzemanyagárak harmadával maradnak el az uniós átlagtól, ezzel ösztönözve a többletfogyasztást és így az áfabevételeket.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár megy a trükközés a magyar benzinkutakon, túl csábító a hatalmas árkülönbségNem sikerült felpörgetni az üzemanyagimportot az ársapka részleges megszüntetésével. Az ágazati szereplők szerint a keresletet kellene csökkenteni, de ehelyett a csalás válhat üzletszerűvé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNéha nem jön az olaj, megint látszik a Barátság vezeték kockázataMinden érintettnek az az érdeke, hogy az orosz olaj eljusson Kelet-Európába, de a háború olyan szakaszba lépett, amikor ez már egyáltalán nem garantálható.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat benzinárstop Mol üzemanyag üzemanyagár Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.