Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. november 3. 18:22 Vállalat

Itthon is drágulhat az Ikea az anyacég romló üzleti eredményei miatt

A globális ellátási lánc fennakadásai az előrejelzések szerint jövőre is kitartanak, ezért az Ikea áremelés mellett döntött – írja a BBC.

A multinacionális kiskereskedelmi vállalat szerdán közzétett negyedéves jelentése szerint idén csökkenni fog a nyereségrátája a megnövekedett szállítási és beszerzési költségek miatt. A következő évben ezeknek a költségeknek egy részét tovább fogják hárítani a franchise partnereikre, akik pedig eldönthetik, hogy ezt mennyire hárítják tovább a fogyasztókra. (Bár az IKEA esetében nem olyan típusú, helyi vállalkozásokat bevonó franchise rendszerről van szó, mint mondjuk a McDonalds-nál, hanem a csoport sajátos felépítéséből ered ez a tagozódás. Erről például ennek a közleménynek a végén lehet részletesebben olvasni.)

A cég termékeinek kereslete a járvány alatt rekordszintre nőtt, mivel az emberek ebben az időszakban többet költöttek az otthonukra. Az elmúlt fél évben azonban a világgazdaságot az ellátási láncok problémái határozták meg, és ez az Ikea Group eredményeire is hatással volt: a vállalatcsoport adózás előtti eredménye – ami az áruk franchise partnereknek való eladásából származik -, 16 százalékkal 1,7 milliárd euróra csökkent szeptemberig. A járvány előtti időszakhoz képest a vállalat profitja 4 százalékkal esett vissza.

A legnagyobb problémát a második félévben jelentkező megugró szállítási és beszerzési költségek jelentették. A cég jelentése szerint az áruházak és raktárak készletezése komoly kihívást jelentett, ami a boltokban elérhető kínálat szűküléséhez, bizonyos esetekben áruhiányhoz vezetett, amit a magyar vásárlók is tapasztalhattak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVásárlói roham alatt van a magyar Ikea, pár hónapot kérnek az áruhiány felszámolásáhozA borzasztó pandémiás év alatt borzasztóan jó évet zárt a magyar Ikea, de annyira, hogy nehezen birkózik meg a nagy kereslettel.

A cég nem számít arra, hogy ezek a problémák 2022-re megoldódnak. A cég pénzügyi igazgatója, Martin van Dam a magas energiaárak és az ellátási lánc problémái miatt arra számít, hogy 2022 „nehezebb év lesz több kihívással”.

Az Ikea szeptemberig nem emelt árakat a kiskereskedőknek, de jelezte, hogy a magasabb nyersanyag- és szállítási költségek egy részét ebben a pénzügyi évben az üzlettulajdonosokra hárítja. „Bár nem tudunk továbbra is fix árakat biztosítani a kiskereskedők számára ilyen körülmények között, a megnövekedett költségek egy részét 2022-es pénzügyi évben is álljuk” – fogalmazott. Van Dam szerint franchise partnereknek lesz mozgástere abban, hogy a magasabb árakat áthárítják-e a vásárlókra, és ha igen, akkor milyen mértékben.

A bejelentést megelőzően október közepén Jesper Brodin vezérigazgató a globális szállítási káosz kapcsán arról beszélt, hogy szerinte a jelenséggel jövőre is együtt kell élni, és hogy az Ikeának többlet szállítási kapacitásokat kellett vásárolnia a termékhiány kezelése érdekében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is áremelés lehet a vége a súlyos globális konténerhiánynakEgyáltalán nem, vagy csak jelentősen drágábban tudnak konténereket bérelni az Távol-Keletről importáló magyar cégek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNon-stop munkarenddel próbálják enyhíteni a kereskedelmi káoszt AmerikábanAz USA-ban és az Egyesült Királyságban is feltorlódtak a kikötőkben a konténerek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz energiakáosz miatt elkerülhetetlen, hogy egyes élelmiszerek is dráguljanakAz inflációs rekord újra megdőlhet az év végén, mielőtt az árak csökkenni kezdenek. Hosszabb távon viszont egyre több a kiszámíthatatlan tényező. Suppan Gergely a G7 Podcast e heti vendége.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat áruhiány beszállító Ikea kereskedelem szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2024. május 23. 13:49 Vállalat

Az egész magyar gazdaság megérzi, ha le kell állnia a gödi akkugyárnak

Komoly gazdasági érdekekkel állnak szemben a civilek jogos környezetvédelmi aggályai, ezért hatalmas tétje van a másodfokú bírósági döntésnek.

Stubnya Bence
2024. május 21. 05:03 Vállalat

„Korábban volt A- és B-terv, most a munkaadók széttárják a kezüket” – így fulladt le a magyar autóipar

Márciusban földbe állt a magyar jármű- és akkugyártás, de a szenvedés már hónapok óta tart. Érdemes újragondolni az elektromobilitás ösztönzésének formáit.

Hajdu Miklós
2024. május 18. 17:24 Vállalat

Részleges gyárbezáráshoz vezetett az autóipari válság Szlovákiában

Részben bezárt egy szlovákiai motorgyár, miközben az európai elektromos autók versenyképessége egyre kétségesebb az új piaci szereplők mellett.

Fontos

Váczi István
2024. május 22. 17:06 Közélet, Pénz

Jó üzlet Magyarországnak a kínai hitel? Nagyot lódított Lázár János

Lehet, hogy az autópályák szépen termelik a bevételeket, de attól még nem lesz jobb üzlet a vasúti fuvarozás - márpedig kínai kölcsönből idehaza vasút épül.

Hajdu Miklós
2024. május 22. 13:14 Világ

Nem biztos, hogy jó ötlet megvámolni a kínai autókat Európában

Kína az európai autógyártók harmadik legfontosabb külpiaca, de veszélybe kerülhet az elérése, ha vámháború bontakozik ki a két térség között.

Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Magyarországra a Mi Hazánk hozta be, de sok más országban is téma a készpénzhez való jog védelme.