Több mint négy év telt el azóta, hogy az Opel az amerikai General Motorstól a Peugeot-Citroenhez (PSA) került, hogy aztán a még nagyobb Stellantis-csoport része legyen, miután a PSA összeolvadt a Fiat-Chryslerrel. Ez a korábban krónikusan veszteséges német márka számára óriási változásokat hozott, hiszen míg az amerikai tulajdonos idején annak európai központját képezte, több országra kiterjedő gyártási hálózattal és saját fejlesztéssel, manapság alig több, mint egy értékesítési osztály néhány designerrel megerősítve – ahogy a német autóipari szaktekintély Ferdinand Dudenhöffer fogalmazott.
Ez persze erős túlzás, de tény, hogy az Opel rüsselsheimi központjában az utóbbi években több leépítést láthattak, mint fejlesztést. Ez folytatódik most, kiderült ugyanis, hogy a rüsselsheimi szerszámgyárat is bezárja a menedzsment, az ott dolgozó mintegy 260 embernek év végével megszűnik a munkahelye.
Ahogy a német sajtó írja, ezt a szakszervezet a korábbi megállapodás felrúgásaként értékeli, aszerint ugyanis 160 munkahelynek meg kellene maradnia. A részletek mindenképpen kidolgozásra várnak, hiszen a 2017-es ügylet keretében a PSA azt vállalta, hogy még évekig nem hajt végre csoportos létszámleépítést. Azóta mégis több ezerrel csökkent a vállalat létszáma, részben a természetes fluktuáció keretében, emellett pedig többször is előrehozott nyugdíjat, illetve kedvezményes távozási csomagot ajánlottak fel azoknak, akik önként elhagyják a céget.
2020 elején kötött a szakszervezet és a menedzsment egy megállapodást, amely az elbocsátási stopot 2025 közepéig meghosszabbította, cserébe az érdekképviselet belement, hogy 2021 végéig 2100-al csökkentik a németországi létszámot az említett módokon. Mivel azonban nem volt elég jelentkező, a menedzsment fokozta a nyomást, és részben ez vezethetett a mostani konfliktushoz is.
Vállalat
Fontos