Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. november 24. 14:50 Vállalat

Nagy érvágás a szentgotthárdi Opelnek a benzinmotorok kivezetése, de valójában már évek óta lejtmenetben van a gyár

Komoly veszteség lehet Magyarország egyik legnagyobb autóipari üzemének, a szentgotthárdi Opel-motorgyárnak, hogy nemrég az Opelek mellett Peugeot-kat és Citroëneket gyártó PSA-csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares a Reuters Automotive Summit konferencián arról beszélt, hogy a kibocsátási szabályozások szigorítása miatt nem fordítanak több pénzt a belső égésű motorok fejlesztésére.

A magyar sajtóban a hírről eredetileg beszámoló Magyar Nemzet cikke úgy fogalmazott, hogy

ezzel lassú halálra ítélték a nyugat-magyarországi üzemet.

Az EURO7-es kibocsátási norma bevezetése miatt meghozott döntés azért rossz hír a szentgotthárdi gyárnak, mert ott kizárólag belsőégésű motorokat gyártanak.

Az üzemben az idén kezdték el annak a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős benzines motornak a gyártását, amiből évi 350 ezer darabot tudnak előállítani. Ilyen – jelenleg Opel-, Peugeot- és Citroën-modellekbe épített – motorra ugyanakkor középtávon már nem lesz szüksége a cégcsoportnak, amely a Fiat Chryslerrel egyesülve hamarosan a világ negyedik legnagyobb autógyártó csoportját fogja létrehozni Stellantis néven.

Az Opel 2017-től működik a PSA-csoport részeként, és az új motorokat beharangozó 2018. márciusi közlemény arra is ígéretet tett, hogy az új projekttel megőrizhető a foglalkoztatottság szintje is. Az elmúlt években a nagy európai gyártók azonban alulbecsülték a hagyományos hajtásúakról az e-autókra való átállás tempóját, ahogy azt Carlos Tavares bejelentése is alátámasztja.

A szentgotthárdi gyár hivatalosan egyelőre nem kommunikált semmit arra vonatkozóan, hogy hogyan érinti őket az anyacég vezetőjének nyilatkozata, azonban a nyilvánosan hozzáférhető foglalkoztatottsági adatok alapján a gyárban valójában azóta tart az állomány fokozatos leépülése, hogy az Opelt megvásárolta a PSA-csoport. Az alábbi ábrán a magyarországi autó- és motorgyárak alkalmazottainak számát ábrázoltuk 2017 elejétől kezdve idén szeptemberig.

Az ábra alapján az látszik, hogy a Mercedes és az Audi gyáraiban az időszak egészét tekintve nőtt az alkalmazottak száma, az esztergomi Suzuki-gyárban nagyjából stagnált (elhanyagolható mértékben csökkent), a szentgotthárdi Opel-gyárban viszont nagyon jelentősen csökkent a létszám, idén szeptemberben a 2017. januári állomány nagyjából 60 százaléka dolgozott már csak az üzemben.

Ezeket az adatokat persze valamelyeset árnyalhatja a kölcsönzött munkaerő létszáma, de erről nincsenek hivatalos adatok, és a trendek enélkül is láthatóak.

A két cég egyesülésével kapcsolatos tavaly októberi közlemény szerint az egyesülés által létrejövő évi 4,1 milliárd dolláros költségcsökkentés nem üzemek bezárásából fog származni. Emellett a két csoport arra is ígéretet tett, hogy 2023 közepéig nem lesznek leépítések. Autóipari elemzők ugyanakkor arra számítanak, hogy az egyesülése után a cég újra fogja gondolni a működését, mert az egyesülés által sok párhuzamos kapacitás jön létre, és számos üzem eddig is a potenciális kapacitása alatt működött.

Az Opel idén januárban jelentette be, hogy a következő években összesen 4100 munkahelyet szüntet meg ruesselsheimi, eisenach-i és kaiserslauterni gyáraiban. Idén januárban az Opelnek globálisan 30 ezer alkalmazottja volt, ebből 16 ezer dolgozott Németországban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj autóipari óriás születik - mi lesz a magyar gyárral?Magyarország autóipara is érintett a Fiat-Chrysler és a PSA összeolvadásában, amellyel az Alfa Romeótól az Opelig tucatnyi márkát összefogó csoport jön létre.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar fiat-chrysler gyár járműipar létszám Opel PSA szentgotthárd Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Török Zoltán
2024. október 6. 05:39 Világ

Van már akkora bajban Európa, hogy Egyesült Államok legyen belőle?

A Draghi-jelentés jó látleletet nyújt az EU gazdasági kihívásairól, de erősen kérdéses, hogy érdemes és lehetséges-e a központosítás felé elmozdulni.

Stubnya Bence
2024. október 5. 14:59 Közélet, Pénz

A Pénzügyminisztérium szerint kacsa a Nők 43+ról szóló hír, marad a Nők 40

Megjelent a hír, hogy 2025-től Nők 43+ lesz a Nők 40 helyett, és az OECD is javasolt a szigorítást, de a kormány nem tervez ilyesmit.

Stubnya Bence
2024. október 5. 05:00 Podcast

Nagyrészt kidobott közpénz a külföldi beruházások állami támogatása

Miért kritizálta Matolcsy György a kormányt azzal, hogy túl sok állami forrást fordít a külföldi működőtőke bevonásra és újraiparosításra? A G7 Podcastban Medve-Bálint Gergővel, a téma kutatójával beszéltük át.