Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. november 24. 14:50 Vállalat

Nagy érvágás a szentgotthárdi Opelnek a benzinmotorok kivezetése, de valójában már évek óta lejtmenetben van a gyár

Komoly veszteség lehet Magyarország egyik legnagyobb autóipari üzemének, a szentgotthárdi Opel-motorgyárnak, hogy nemrég az Opelek mellett Peugeot-kat és Citroëneket gyártó PSA-csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares a Reuters Automotive Summit konferencián arról beszélt, hogy a kibocsátási szabályozások szigorítása miatt nem fordítanak több pénzt a belső égésű motorok fejlesztésére.

A magyar sajtóban a hírről eredetileg beszámoló Magyar Nemzet cikke úgy fogalmazott, hogy

ezzel lassú halálra ítélték a nyugat-magyarországi üzemet.

Az EURO7-es kibocsátási norma bevezetése miatt meghozott döntés azért rossz hír a szentgotthárdi gyárnak, mert ott kizárólag belsőégésű motorokat gyártanak.

Az üzemben az idén kezdték el annak a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős benzines motornak a gyártását, amiből évi 350 ezer darabot tudnak előállítani. Ilyen – jelenleg Opel-, Peugeot- és Citroën-modellekbe épített – motorra ugyanakkor középtávon már nem lesz szüksége a cégcsoportnak, amely a Fiat Chryslerrel egyesülve hamarosan a világ negyedik legnagyobb autógyártó csoportját fogja létrehozni Stellantis néven.

Az Opel 2017-től működik a PSA-csoport részeként, és az új motorokat beharangozó 2018. márciusi közlemény arra is ígéretet tett, hogy az új projekttel megőrizhető a foglalkoztatottság szintje is. Az elmúlt években a nagy európai gyártók azonban alulbecsülték a hagyományos hajtásúakról az e-autókra való átállás tempóját, ahogy azt Carlos Tavares bejelentése is alátámasztja.

A szentgotthárdi gyár hivatalosan egyelőre nem kommunikált semmit arra vonatkozóan, hogy hogyan érinti őket az anyacég vezetőjének nyilatkozata, azonban a nyilvánosan hozzáférhető foglalkoztatottsági adatok alapján a gyárban valójában azóta tart az állomány fokozatos leépülése, hogy az Opelt megvásárolta a PSA-csoport. Az alábbi ábrán a magyarországi autó- és motorgyárak alkalmazottainak számát ábrázoltuk 2017 elejétől kezdve idén szeptemberig.

Az ábra alapján az látszik, hogy a Mercedes és az Audi gyáraiban az időszak egészét tekintve nőtt az alkalmazottak száma, az esztergomi Suzuki-gyárban nagyjából stagnált (elhanyagolható mértékben csökkent), a szentgotthárdi Opel-gyárban viszont nagyon jelentősen csökkent a létszám, idén szeptemberben a 2017. januári állomány nagyjából 60 százaléka dolgozott már csak az üzemben.

Ezeket az adatokat persze valamelyeset árnyalhatja a kölcsönzött munkaerő létszáma, de erről nincsenek hivatalos adatok, és a trendek enélkül is láthatóak.

A két cég egyesülésével kapcsolatos tavaly októberi közlemény szerint az egyesülés által létrejövő évi 4,1 milliárd dolláros költségcsökkentés nem üzemek bezárásából fog származni. Emellett a két csoport arra is ígéretet tett, hogy 2023 közepéig nem lesznek leépítések. Autóipari elemzők ugyanakkor arra számítanak, hogy az egyesülése után a cég újra fogja gondolni a működését, mert az egyesülés által sok párhuzamos kapacitás jön létre, és számos üzem eddig is a potenciális kapacitása alatt működött.

Az Opel idén januárban jelentette be, hogy a következő években összesen 4100 munkahelyet szüntet meg ruesselsheimi, eisenach-i és kaiserslauterni gyáraiban. Idén januárban az Opelnek globálisan 30 ezer alkalmazottja volt, ebből 16 ezer dolgozott Németországban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj autóipari óriás születik - mi lesz a magyar gyárral?Magyarország autóipara is érintett a Fiat-Chrysler és a PSA összeolvadásában, amellyel az Alfa Romeótól az Opelig tucatnyi márkát összefogó csoport jön létre.

Vállalat autóipar fiat-chrysler gyár járműipar létszám Opel PSA szentgotthárd Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2022. október 5. 12:51 Vállalat

Új konkurenciát kaptak a nagy drogériák, a Kifli.hu után újabb cseh szereplő érkezett a magyar piacra

A Pilulka leginkább egy drogéria áruválasztékát fedi le, a raktárbázisa pedig Szlovákiában van.

Jandó Zoltán
2022. október 4. 15:57 Vállalat

Két év alatt 35 milliárdnyi profitot hozott az állami megrendelésekkel kitömött takarítócég

A B+N Zrt. felfutása valószínűleg semmi máshoz nem mérhető, még Mészáros Lőrinc birodalmának zászlóshajója, sem fejlődött ilyen ütemben.

Bucsky Péter
2022. szeptember 29. 04:34 Adat, Vállalat

Tíz év alatt eltűnnek az országból az ütött-kopott vonatok, ha folytatódnak a beszerzések

A legutóbb bejelentett vásárlások költsége az 500 milliárdot közelítheti, de ha minden selejtezésre érett eszközt lecserélnének, nagyjából még háromszor ennyire lenne szükség.

Fontos

Avatar
2022. október 5. 10:35 Világ

Tálib Afganisztán: lehet (nemzet)gazdaságot építeni gránátalmára és görögdinnyére?

Interjú a régi-új iszlamista rezsim működéséről, a nem ok nélkül a „birodalmak temetőjének” becézett ország jelenéről és jövőjéről, az afgánok előtt álló gazdasági lehetőségről Dr. Wagner Péterrel a HOLDBLOG-on.

Jandó Zoltán
2022. október 5. 09:22 Világ

Két hete Ukrajnán keresztül jön a legtöbb orosz gáz Európába

A háború kezdete óta először lett a legfontosabb útvonal az ukrán tranzit. Ehhez az is kellett, hogy a Magyarország számára fontos Török Áramlaton is kevesebb gáz érkezzen.

Avatar
2022. október 4. 15:11 Támogatói tartalom

Szigorodik a szabályozás és a NAV-ellenőrzés is a kapcsolt vállalkozások egymás közötti elszámolására

Már idén nyár végétől jelentősen emelkedtek a büntetési tételek, és változnak a tao-bevallás szabályai is transzferár szempontból.