Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. november 24. 14:50 Vállalat

Nagy érvágás a szentgotthárdi Opelnek a benzinmotorok kivezetése, de valójában már évek óta lejtmenetben van a gyár

Komoly veszteség lehet Magyarország egyik legnagyobb autóipari üzemének, a szentgotthárdi Opel-motorgyárnak, hogy nemrég az Opelek mellett Peugeot-kat és Citroëneket gyártó PSA-csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares a Reuters Automotive Summit konferencián arról beszélt, hogy a kibocsátási szabályozások szigorítása miatt nem fordítanak több pénzt a belső égésű motorok fejlesztésére.

A magyar sajtóban a hírről eredetileg beszámoló Magyar Nemzet cikke úgy fogalmazott, hogy

ezzel lassú halálra ítélték a nyugat-magyarországi üzemet.

Az EURO7-es kibocsátási norma bevezetése miatt meghozott döntés azért rossz hír a szentgotthárdi gyárnak, mert ott kizárólag belsőégésű motorokat gyártanak.

Az üzemben az idén kezdték el annak a háromhengeres, 1,2 literes, turbófeltöltős benzines motornak a gyártását, amiből évi 350 ezer darabot tudnak előállítani. Ilyen – jelenleg Opel-, Peugeot- és Citroën-modellekbe épített – motorra ugyanakkor középtávon már nem lesz szüksége a cégcsoportnak, amely a Fiat Chryslerrel egyesülve hamarosan a világ negyedik legnagyobb autógyártó csoportját fogja létrehozni Stellantis néven.

Az Opel 2017-től működik a PSA-csoport részeként, és az új motorokat beharangozó 2018. márciusi közlemény arra is ígéretet tett, hogy az új projekttel megőrizhető a foglalkoztatottság szintje is. Az elmúlt években a nagy európai gyártók azonban alulbecsülték a hagyományos hajtásúakról az e-autókra való átállás tempóját, ahogy azt Carlos Tavares bejelentése is alátámasztja.

A szentgotthárdi gyár hivatalosan egyelőre nem kommunikált semmit arra vonatkozóan, hogy hogyan érinti őket az anyacég vezetőjének nyilatkozata, azonban a nyilvánosan hozzáférhető foglalkoztatottsági adatok alapján a gyárban valójában azóta tart az állomány fokozatos leépülése, hogy az Opelt megvásárolta a PSA-csoport. Az alábbi ábrán a magyarországi autó- és motorgyárak alkalmazottainak számát ábrázoltuk 2017 elejétől kezdve idén szeptemberig.

Az ábra alapján az látszik, hogy a Mercedes és az Audi gyáraiban az időszak egészét tekintve nőtt az alkalmazottak száma, az esztergomi Suzuki-gyárban nagyjából stagnált (elhanyagolható mértékben csökkent), a szentgotthárdi Opel-gyárban viszont nagyon jelentősen csökkent a létszám, idén szeptemberben a 2017. januári állomány nagyjából 60 százaléka dolgozott már csak az üzemben.

Ezeket az adatokat persze valamelyeset árnyalhatja a kölcsönzött munkaerő létszáma, de erről nincsenek hivatalos adatok, és a trendek enélkül is láthatóak.

A két cég egyesülésével kapcsolatos tavaly októberi közlemény szerint az egyesülés által létrejövő évi 4,1 milliárd dolláros költségcsökkentés nem üzemek bezárásából fog származni. Emellett a két csoport arra is ígéretet tett, hogy 2023 közepéig nem lesznek leépítések. Autóipari elemzők ugyanakkor arra számítanak, hogy az egyesülése után a cég újra fogja gondolni a működését, mert az egyesülés által sok párhuzamos kapacitás jön létre, és számos üzem eddig is a potenciális kapacitása alatt működött.

Az Opel idén januárban jelentette be, hogy a következő években összesen 4100 munkahelyet szüntet meg ruesselsheimi, eisenach-i és kaiserslauterni gyáraiban. Idén januárban az Opelnek globálisan 30 ezer alkalmazottja volt, ebből 16 ezer dolgozott Németországban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚj autóipari óriás születik - mi lesz a magyar gyárral?Magyarország autóipara is érintett a Fiat-Chrysler és a PSA összeolvadásában, amellyel az Alfa Romeótól az Opelig tucatnyi márkát összefogó csoport jön létre.

Vállalat autóipar fiat-chrysler gyár járműipar létszám Opel PSA szentgotthárd Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2021. január 27. 09:39 Közélet, Vállalat

Négymilliárd forintért rendez 2023-ban MotoGP-futamot Magyarország

A nemzetközi gyakorlatban megszokott összegnek megfelelő jogdíjat kér a magyar versenyszervezőtől is a spanyol jogtulajdonos.

Jandó Zoltán
2021. január 26. 13:24 Vállalat

Ilyen, amikor megmentenek egy céget Mészáros Lőrincnek a külföldi befektetőktől, áron alul

Ha Mészáros Lőrinc meg akar venni féláron és verseny nélkül egy nagy üzemet, akkor megveszi. Részletesen bemutatjuk egy példán, hogyan működik a folyamat szabályosan, olajozottan.

Debreczeni Anna
2021. január 26. 11:03 Támogatói tartalom, Vállalat

Ezeket a rezsiszámokat hozza ez az öt éve épített energiahatékony mintaház

A fűtésszámla egy hideg december alig haladta meg a 20 ezer forintot.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. január 27. 16:42 Adat, Élet

Úgy tűnik, a korlátozásokkal sikerült elkerülnünk a fertőzések újabb hullámát

A legtöbb járványmutató ott tart most, ahol október közepe és november eleje között mozgott.

Torontáli Zoltán
2021. január 27. 06:27 Élet

Az unió odacsaphat a vegánoknak

Brüsszelben olyan szabálymódosítás van az asztalon, amely totálisan ellentmond a hétköznapoknak.

Bucsky Péter
2021. január 26. 06:34 Adat, Közélet

Visszaesett a bevándorlás Magyarországra a koronavírus-járvány miatt

Az új munkavállalási engedélyek száma 8 százalékkal csökkent, de a nem uniós külföldi munkavállalók száma alig változott. Az itt tanuló diákok száma viszont közel ötödével eshetett.