Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2021. június 16. 13:06 Vállalat, Világ

Szeretik zöldnek beállítani magukat, de az autógyártók többségének még tisztességes terve sincs a zöld átállásra

Tíz nagy, Európában termelő autógyártó közül csak kettő, a Volvo és a Volkswagen áll készen arra, hogy az EU klímacéljainak megfelelő tempóban álljon át elektromos autók gyártására – derül ki a Transport & Environment (T&E) civil szervezet szerdán publikált elemzéséből.

A jelentés azért is érdekes, mert ahogy azt Julia Poliscanova, a szervezet járművekért és e-mobilitásért felelős szenior vezetője is elmondta, miközben az autógyártók a kommunikációjukban igyekeznek kihangsúlyozni, hogy odafigyelnek a fenntarthatóságra, a valóságban a legtöbbjük nagyon messze van attól, ahol lennie kellene.

Az elemzés szerint egyedül a Volvo és a Volkswagen rendelkezik egyszerre elég ambiciózus célokkal, és a célok megvalósítására vonatkozó hiteles tervvel. A Fordnak van terve, de nem egyértelmű, hogy azt hogyan fogja megvalósítani.

A Stellantis, a Daimler, a BMW, a Jaguar Land Rover, és a Toyota pedig az elektromos modellekre vonatkozó rövid távú eladási előrejelzések, és a hagyományos modellek kivezetésére vonatkozó stratégia hiánya miatt is nagyon alacsony pontszámot kapott a szervezet “elektromos jármű felkészültségi indexe” alapján. A BMW, a Daimler és a Toyota esetében a T&E szerint az is problémát jelent, hogy túlzott mértékben támaszkodnak a hibridekre.

A szervezet nem először vizsgálta a gyártók vállalásait: 2016-ban az elemzés azt mutatta meg, hogy az új autókon belül megcélzott 3,6 százalékos elektromos autókra vonatkozó arány kevesebb mint felét érték el.

A legrosszabb pontszámot kapó Toyota kapcsán a jelentés megjegyzi, hogy a cég 2030-ra nem is jelölt ki célokat az új e-autóik arányára, 2025-re pedig csak 10 százalék a célja, és a legnagyobb mértékben a viszonylag szennyező hibrid technológiára támaszkodik. A lista másik végén álló Volvo éppen szerdán jelentette be, hogy 2026-ig tervez átállni arra a technológiára, amelynek segítségével a járműveikhez használt acél gyártásának CO2-kibocsátását 90 százalékkal csökkentené.

A jelentésből emellett az is kiderül, hogy az új elektromos autók termelése a 2021-es 1 millióról a szervezet előrejelzése szerint 3,3 millióra fog nőni 2025-re, majd 6,7 millióra 2030-ra. Az összes új modellen belül így az e-autók aránya 7,4-ről 50 százalékra nőne. Az új hibridek száma 2026-ban tetőzne 1,6 milliónál, ami az összes új autó 12 százaléka, az előrejelzés szerint innentől kezdve az évtized végéig stagnálás várható.

A T&E szerint még abban az esetben is 10 százalékkal elmaradna a gyártók e-autó kibocsátása a szükséges szinttől, ha tartani tudnák magukat a vállalásaikhoz. A szervezet szerint ahhoz, hogy a gyártók megfelelő mennyiségben dobjanak piacra megfizethető árú új elektromos autót, az uniós szabályozás szigorítására lenne szükség az autók CO2-kibocsátására vonatkozóan. 2030-ig az új autók kétharmadának, 2035-re pedig 100 százalékának elektromosnak kellene lennie.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJó vicc volt a Voltswagen, de a valóságban a Volkstesla elérése a németek céljaAz elmúlt hónapok tőzsdei szárnyalása alapján a befektetők elhiszik, hogy a Volkswagen komoly versenytársa lesz a Teslának. Az igazán izgalmas kérdés az, hogy utána mi lesz.

Vállalat Világ autógyártó autóipar elektromos autó klímacélok közlekedés üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2023. január 30. 04:34 Élet, Vállalat

Hiánycikk lett a fagyasztóláda, az árstopolt húsok felhalmozásának eszköze

A cukrot fel lehet polcozni a kamrában, de hova tegye az ember a csirkemellet? A fagyasztóláda ma a magyar vásárlók slágerterméke.

Jandó Zoltán
2023. január 29. 04:34 Adat, Vállalat

Százmilliárdokat költenek, hogy újra legyen értelme a lakossági napelemeknek, de ez sem elég

Nagyon látványosan pörög fel a hazai villamosenergia-hálózat fejlesztése, de a kormányon múlik, hogy meddig blokkolják a háztartási napelempiacot.

Fabók Bálint
2023. január 27. 04:34 Pénz, Vállalat

Kis alföldi faluból indult, ma már százezrek előtt villog Ferrarijaival a legkülöncebb magyar multimilliárdos

Top 50-es magyar milliárdos még nem engedte be annyira a nyilvánosságot a magánéletébe, mint az életéről milliós nézettségű videókat posztoló Jákob Zoltán.

Fontos

Hajdu Miklós
2023. január 29. 15:35 Tech

A techcégek válsága közben alakíthatja át az internetes kereséseket a ChatGPT

A Microsoftot és a Google-t is lépéskényszerbe hozta a ChatGPT megjelenése, miközben tízezreket bocsátanak el.

Stubnya Bence
2023. január 28. 15:45 Adat

Visszaesett a megújulók aránya az uniós energiafogyasztásban, de a számokat a tűzifaégetés is nagyon torzítja

2021-ben először fordult elő, hogy csökkent a megújulók aránya az uniós energiafogyasztáson belül. A számokat viszont jelentősen torzítja a biomassza felhasználása, amivel más bajok is vannak klímaszempontból.

Stubnya Bence
2023. január 28. 04:34 Podcast

A magyarok túlnyomó többsége konkrétan meg tudja mondani, hogy mit tenne a fenntarthatóbb életmódért

Van remény arra vonatkozóan, hogy ki tudjunk alakítani egy kisebb környezetterheléssel járó társadalmi működésmódot - mondta Varga Attila a G7 Podcast e heti adásában.