Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

A légi közlekedés jelenlegi helyzetében nem csoda, ha nem hozott túl sok embert lázba, hogy az Egyesült Államokban visszakapta repülési engedélyét a Boeing kétszeresen is szerencsétlenül járt típusa, a 737 Max. Mint emlékezetes, részben konstrukciós, részben pilótaképzési hibák miatt aránylag rövid időn belül lezuhant egy-egy ilyen gép 2018 végén Indonéziában, majd 2019 elején Etiópiában, ezt követően több mint másfél éven keresztül nem szállíthattak utasokat ezek a repülők.

Ez változott meg a múlt heti amerikai döntéssel, amelynek nyomán ott december 29-én kezdődhet újra a típus kereskedelmi üzeme. Európában erre jelen állás szerint legalább januárig kell várni, igaz, egyelőre valószínűleg kevés légitársaságnál várják tűkön ülve az engedélyt, hiszen az már látszik, hogy ez a tél nagyjából elveszett az európai légi közlekedés számára.

Tavasztól viszont az addigra remélhetőleg már viszonylag sok embert elérő oltási programok, valamint a szezonálisan élénkülő utazási kedv miatt valószínűleg változik majd a helyzet. A 737 Max sorsa a budapesti repülőtér szempontjából sem közömbös, elsősorban a lengyel nemzeti légitársaság miatt. A LOT a koronavírus-járvány előtt bázist hozott létre nálunk (azaz itteni személyzettel és ide telepített repülőgéppel kezdett el dolgozni), amelynek nagy mértékű fejlesztését azért kellett visszafogni, mert a 737 Maxok repülési tilalma miatt nem tudta használni a már átvett öt repülőjét, és értelemszerűen késett a továbbiak átadása is. Ez pedig olyan géphiányt teremtett, ami a magyarországi tervek megvalósítását is akadályozta.

A LOT még a mostani válságos időszakban is a budapesti repülőtér egyik legfontosabb partnere. A Budapest Airport összesítése szerint novemberben a heti járatszáma a magyar fővárosból 13*Varsó 11, Wroclaw 1, Szöul 1., aminél többet csak a Ryanair (18*London Stansted 10, Manchester 3, Dublin 3, Brüsszel 2.) és a KLM (14*Az összes járata amszterdami.) repül.

Bár nehéz megtippelni, hogy milyen gyorsan állhat majd helyre a járvány reménybeli elfojtását követően a hazai légi közlekedés, de az eddigiek alapján a LOT valószínűleg fontos szerepet játszik majd ebben. Ezt pedig mindenképpen segíteni fogja, ha majd már a 737 Maxokat is repülheti a légitársaság.

Bár eltarthat egy ideig, amíg az utasok bizalma visszatér iránta, a típus biztonságával remélhetőleg nem lesz probléma. A javítások a gép kábelezésén kívül elsősorban természetesen azt a rendszert érintették hardver- és szoftveroldalon is, amely – a pilóták hiányos képzésével, tájékoztatásával együtt – végső soron a katasztrófákat okozta. Valószínűleg nem túlzás azt mondani, hogy már szolgálatba állított típust még soha nem vizsgáltak meg olyan tüzetesen, mint a 737 Maxot.

A tragédiák és az azt követő vizsgálatokban feltárt rendszerszintű problémák miatt az amerikai légügyi hatóság tekintélye világszerte összeomlott, újabb blamázst végképp nem engedhetnek meg maguknak. A nyilatkozatok szerint pedig az európai légi hatóság minden szempontból független vizsgálatot folytatott le, vagyis nem lenne kire mutogatni, ha mégis valami baj történne.

A Budapesten sűrűn megforduló légitársaságok közül a LOT-on kívül a Ryanair számára lesz a legfontosabb a 737 Max, amelyekből még egyetlen egyet sem vett át, de 135-öt rendelt a típusból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörténelmi vereséget szenvedett a Boeing az AirbustólElvesztette első helyét a világ repülőgépgyártói között a Boeing. Az amerikai vállalat tavaly 380 repülőgépet adott át, míg az Airbusnál 863 volt ugyanez a szám.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Boeing Boeing 737 MAX Budapest Airport légi katasztrófa légi közlekedés lot Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.