Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. november 10. 17:03 Adat, Vállalat

Húst most inkább a Lidlben, zöldség-gyümölcsöt viszont az Aldiban érdemes venni

Mint ahogy január óta minden hónap utolsó napján, így október 31-én is megejtettük virtuális nagybevásárlásunkat az Aldiban és a Lidlben. Minden hónapban ugyanazt a bevásárlólistát állítjuk össze, ugyanazokkal a mennyiségekkel, és ezzel két fő célunk van: egyrészt – szubjektív alapon – mérjük az élelmiszer-inflációt, másrészt kíváncsiak vagyunk, hogy a két népszerű diszkont árazása között hosszabb távon van-e érdemi különbség. (A hangsúlyozottan nem reprezentatív módszerünkről első cikkünkben írtunk részletesen, a bevásárlólista pedig a mondat végén lévő csillagra kattintva érhető el*Burgonya 3 kg
Cukor 0,5 kg
Liszt 1 kg
Olaj 1 l
Vaj 0,25 kg
Félbarna kenyér 3 kg
Zsemle 0,5 kg
Kifli 0,5 kg
ESL tej 1,5% 1 l
ESL tej 2,8% 1 l
Tejföl 20% 0,5 l
Natúr joghurt 0,5 l
Kefir 0,5 l
Paradicsom 1 kg
TV paprika 0,5 kg
Sárgarépa 0,5 kg
Fehérrépa 0,2 kg
Alma 1 kg
Banán 0,5 kg
Örölt kávé, 100% Arabica 0,25 kg
Csirkemell 1 kg
Pulykamell 1 kg
Sertés darált hús, 20% zsírtartalom 0,5 kg
Sertéspárizsi 0,2 kg
WC-papír, kétrétegű, 2 tekercs
Coca Cola 1 l
Zabital 1 l
Rizs 0,5 kg
Spagetti tészta 0,25 kg
Tojás 10 darab
Vöröshagyma 0,25 kg
Kígyóuborka 1 darab
Szénsavas ásványvíz 3 l
Só 0,05 kg
Rögös túró 0,2 kg
Gouda sajt 0,2 kg
Sertéskaraj 1 kg
Trappista sajt 0,2 kg
Kakaós/fahéjas csiga 0,2 kg
Uht tej 1,5% 1 l
Uht tej 2,8% 1 l
Narancs 0,3 kg
.)

Mielőtt rátérnénk az októberi adatokra, érdemes visszatekinteni szeptember végére: akkor azt írtuk, mintha a két boltban az elkerülhetetlen áremelések jeleivel találkoztunk volna. Ezt a feltételezésünket azonban csak félig-meddig igazolta az élet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA drágulás előjeleit látjuk az Aldiban és a LidlbenVége a magyar szezonális zöldségek idényének, de ezt egyelőre ellensúlyozza például az olcsóbb alma. A liszt hosszú idő után először lett drágább, majdnem 10 százalékkal.

A 42 elemből álló, szubjektív módon súlyozott bevásárlókosarunkkal szeptember utolsó napján 16 180 forintot fizettünk volna az Aldi kasszájánál, október végén pedig 16 355 forintot. Ez nem nagy, alig több mint egy százalékos összesített áremelkedés (a mi kosarunk szerint).

A Lidlnél viszont most 16 133 forintba kerül ugyanaz, mint amit egy hónapja még 15 450 forintért kaptunk volna meg, vagyis egyetlen hónap alatt 4,4 százalékkal drágult meg a kosarunk.

Rögtön látszik a két adatból (16 355 forint vs. 16 133 forint), hogy végső soron mindegy, hova mentünk volna ténylegesen vásárolni, a kasszánál 1,36 százalék lett volna csak az eltérés, vagyis a mi mérésünk szerint

pillanatnyilag a két bolt árai között alig van eltérés.

Optimalizálni csak akkor tudnánk a költéseinket, ha a húsféléket inkább a Lidlben, a zöldségeket és a gyümölcsöket viszont most inkább az Aldiban vennénk meg. Adataink ugyanis azt mutatják, hogy a csirkemell, a pulykamell és a sertéskaraj esetében a Lidl tartósan 3-10 százalék közötti árelőnyben van (a darált sertéshúst és a sertéspárizsit viszont nem adja olcsóbban).

Ezzel szemben viszont az Aldi mintha jobban tudta volna kompenzálni, hogy a helyi zöldségek és gyümölcsök szezonja véget ért – és egyrészt ez áremelkedéssel járt, másrészt előtérbe kerültek a téli szezon import déligyümölcsei.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegérkeztek a magyar zöldségek, ezért júniusban jóval olcsóbb lett az Aldi és a Lidl isNem nagy meglepetés, hogy nyáron olcsóbbak a hazai zöldségek, és ez lefelé viszi a bevásárlás költségét. Számolásunk szerint a Lidl-nél jobban érvényesült a trend, mint az Aldinál, de mindkét láncban árcsökkenés van.

A paprika, az alma, a kígyóuborka és a narancs is (egyelőre) alacsonyabb árszintre került az Aldiban, mint a konkurens boltban. Emellett továbbra is igaz, hogy nagyon sok terméknél forintra megegyeznek az árak, az általunk vizsgált 42 árucikknél általában közel 50 százalék azoknak az aránya, amelyek az Aldiban és a Lidlben is ugyanannyiba kerülnek.

Az alábbi grafikonon, mint minden hónapban, most is azt mutatjuk be, hogy a két diszkont között (a mi bevásárlásunk szerint) összességében mekkora az eltérés.

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Aldi élelmiszer fogyasztói kosár gyümölcs hús Lidl zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. február 19. 11:19 Adat

Egyre kevesebb fiatal termeli meg a nyugdíjasok jövedelmét

Magyarország a középmezőnyben van az Európai Unióban az időskori függőségi rátája alapján.

Bucsky Péter
2024. február 19. 04:34 Adat, Közélet

1360 milliárdot költött az állam a Rogán-féle kommunikációra 2015 óta

A közbeszerzések közel háromnegyede került Balásy Gyula cégeihez a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderein.

Debreczeni Anna
2024. február 18. 13:13 Adat, Élet

Tarolnak a társkereső alkalmazások, egyre többen hajlandóak fizetni is értük

Csaknem 5 milliárd dollárosra (1800 milliárd forint) nőtt az online társkereső alkalmazások piaca 2022-ben, amit toronymagasan vezet a Tinder.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.

Nagy Zsolt
2024. február 24. 16:19 Világ

Erősíteni kellene Európát katonailag, de ez nem olyan egyszerű

Európának szembe kell néznie azzal a lehetőséggel, hogy legnagyobb katonai szövetségese, az Egyesült Államok nem lesz mindig a segítségére.