Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. október 5. 16:51 Adat, Vállalat

A drágulás előjeleit látjuk az Aldiban és a Lidlben

Január óta minden hónapban egyszer elvégzünk egy nagybevásárlást az Aldiban és a Lidlben. A hó utolsó napján mindig ugyanazt a 42 terméket megvásároljuk mindkét helyen, és követjük az árak alakulását. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy a két népszerű diszkontban mennyi az élelmiszer-infláció (vagy éppen defláció), és mekkora az eltérés a két üzlet között (ha létezik egyáltalán ilyen érdemben).

Egy hónappal ezelőtt többek között arra hívtuk fel a figyelmet, hogy eddigi adataink szerint a termékek ára a két láncban ugyan elég gyakran változik, de valahogy mégis mindig körülbelül 20 olyan termék van, amelynek ára hajszálpontosan ugyanannyi, vagy minimális eltérést mutat a két bolt között. Ez a durván 50 százalékos egybeesés folyton változó termékkörből áll össze, de maga az arány rendkívül stabil, ami talán arra utal, hogy a két lánc árazása szorosan követi egymást.

Azt is megfigyeltük, hogy a nagy egyezőség ellenére fél év alatt a 42 termék közül mindössze csak két olyan volt, amelynek ára két feltételnek megfelelt:

  • egyetlen forintot sem változott, és
  • mindig ugyanannyiba került az Aldiban és a Lidlben.

Ezt a hallatlan stabilitást csak a liszt és a gouda sajt produkálta, nyilvánvalóan a termékekre vonatkozó hosszú távú beszerzési megállapodások következtében.

Szeptember végére azonban a gouda sajtot magára hagyta a liszt. A BL-55-ös mindkét láncban egyszerre 109 forintról 119-re drágult, ez 9,17 százalékos ugrásnak felel meg.

A Lidlben azonban érdekes módon mégis el tudja kerülni a liszt drágulását az, aki odafigyel. Megjelent ugyanis a boltokban a két kilogrammos kiszerelés, és ha ebből számoljuk az egy kilóra vetített árat, akkor egyenesen árcsökkenés van, hiszen a korábbi 109 helyett 107 forintra jön ki.

Mivel mi a saját módszertanunk szerint nem vesszük figyelembe a kiszerelés változását (pont azért, hogy a termékek hosszabb távon akkor is összehasonlíthatóak maradjanak, ha a csomagolásuk az egyik boltban megváltozik, de a másikban például nem), így a mi kosarunkban a Lidl lisztje olcsóbbá vált.

Megkérdeztük a Lidlt, hogy marketingfogásról van-e szó, és a lánc azt mondta nekünk, hogy a kétkilós lisztek egy korábbi olyan akcióból maradtak meg, amikor a sajátmárkás termékek egy részét extra nagy csomagolásban árulták.

A kétkilós kiszerelés tehát most nem akciós, de ezek szerint vélhetően csak „a készlet erejéig” tart, és ahogy a lánc mondta nekünk, csak akkor lesz újra elérhető, ha ismét lesz „XXL témahét”.

Egyébként ha az általános fogyasztói szokásokból indulunk ki, akkor nagyon fegyelmezettnek kell lenni ahhoz, hogy a liszt csaknem 10 százalékos drágulását valaki kivédje: a nagyobb kiszerelés ugyanis a legtöbb esetben többletfogyasztáshoz vezet (és egyébként a tapasztalatok szerint több élelmiszer-hulladékot is eredményez).

Nem ez az egyetlen kreatív marketingmegoldás, amellyel a diszkontok megpróbálják legalább átmenetileg kezelni az előbb-utóbb elkerülhetetlenül érvényesülő inflációt. Az Aldiban lettünk figyelmesek most arra az egyébként máskor, más boltban is alkalmazott fogásra, hogy

a termék árát megemelik, de rögtön akcióssá is teszik, és az akcióban pont ugyanannyiba kerül, mint addig.

A figyelmes vásárló azt veszi észre, hogy egyelőre a kasszánál nem fizet többet, de a címkén már látja az új, megemelt árat is, és számíthat arra, hogy az akció végével már azt kell kifizetnie.

Mi egyébként a hasonló marketingeszközök hatásának minimalizálására kezdettől fogva minden hónapban a nem akciós árakkal számolunk, így a mi fogyasztói kosarunkban már megjelent ez az áremelés. (A nem reprezentatív, saját magunk által kitalált módszertanról első cikkünkben olvashatók a részletek, a mondat végén lévő csillagra kattintva pedig a bevásárlólistánk látható.*Burgonya 3 kg
Cukor 0,5 kg
Liszt 1 kg
Olaj 1 l
Vaj 0,25 kg
Félbarna kenyér 3 kg
Zsemle 0,5 kg
Kifli 0,5 kg
ESL tej 1,5% 1 l
ESL tej 2,8% 1 l
Tejföl 20% 0,5 l
Natúr joghurt 0,5 l
Kefir 0,5 l
Paradicsom 1 kg
TV paprika 0,5 kg
Sárgarépa 0,5 kg
Fehérrépa 0,2 kg
Alma 1 kg
Banán 0,5 kg
Örölt kávé, 100% Arabica 0,25 kg
Csirkemell 1 kg
Pulykamell 1 kg
Sertés darált hús, 20% zsírtartalom 0,5 kg
Sertéspárizsi 0,2 kg
WC-papír, kétrétegű, 2 tekercs
Coca Cola 1 l
Zabital 1 l
Rizs 0,5 kg
Spagetti tészta 0,25 kg
Tojás 10 darab
Vöröshagyma 0,25 kg
Kígyóuborka 1 darab
Szénsavas ásványvíz 3 l
Só 0,05 kg
Rögös túró 0,2 kg
Gouda sajt 0,2 kg
Sertéskaraj 1 kg
Trappista sajt 0,2 kg
Kakaós/fahéjas csiga 0,2 kg
Uht tej 1,5% 1 l
Uht tej 2,8% 1 l
Narancs 0,3 kg
)

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz Aldi és a Lidl árait a járvány is alig tudta szétrázniKészítettünk egy 42 elemből álló bevásárlólistát, és elmentünk az Aldiba, illetve a Lidlbe, hogy megnézzük, milyen eltérések vannak a két diszkontlánc árazásában.

Az említett áremeléseket egyébként szeptemberben a mi kosarunkban más termékek árcsökkenése elég jól ellensúlyozta, így összességében még a nyári zöldségek szezonjának lefutása után sem mértünk érdemi drágulást. Látszik, hogy a paradicsom és a paprika szezonja lefutott, ezek elkezdtek drágulni, helyettük viszont az almák lettek jóval olcsóbbak.

Augusztus végéhez képest a mi bevásárlókosarunkban az elmozdulás minimális maradt, mindkét láncban körülbelül egy százalékos árcsökkenést mértünk. AZ Aldiban most 16 ezer 180, a Lidlben pedig 15 ezer 450 forintot fizettünk volna gyakorlatilag ugyanazért. A január végén mért (nálunk időben első) árszinthez képest az Aldi pillanatnyilag közel 4, a Lidl pedig több mint 7 százalékos csökkenésben van a teljes bevásárlásunk költségét nézve.

Az alábbi grafikonon (mint minden eddigi hónapban) azt mutatjuk be, hogy a mi bevásárlókosarunk szerint mekkora a különbség a két bolt között. Látszik, hogy érdemi változás ezúttal nincs.

 

Abban sincs elmozdulás, hogy az egyes termékek közötti árkülönbségek is ritkák maradtak, ezt mutatja be részletesen az alábbi ábra, amelyet szintén minden hónapban összeállítunk:

 

Adat Vállalat Aldi. Lidl bevásárlás drágulás élelmiszer fogyasztói kosár kiskereskedelem liszt Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós Jandó Zoltán
2021. április 16. 18:32 Adat

Furcsán követi a járványhullámokat a halálozások megugrása

A helyenként zavaros járványadatok ellenére az is feltűnő, hogy nagyon mások a túlélési esélyei annak, aki Budapesten kapja el a koronavírust, mint aki például Nógrádban.

Fabók Bálint
2021. április 15. 14:41 Adat, Közélet

A fideszes szavazók 89 százaléka, az ellenzékiek 58 százaléka nincs tisztában a valós járványhelyzettel

Magyarország helyzete rendkívüli a járványban: halálozásban és átoltottságban is a top 10-ben vagyunk. A lakosság többsége azonban csak az egyikkel van tisztában.

Váczi István
2021. április 14. 17:15 Adat

Szinte már az összes kínai vakcinát beadták Magyarországon

A Pfizer és a Moderna beadási aránya a Sinopharménál is magasabb, de ez nem meglepő. Az utóbbi napok híreinek hatása akkor lesz lemérhető, amikor újabb szállítmányok érkeznek majd a kínai vakcinából.

Fontos

Bucsky Péter
2021. április 16. 06:49 Közélet

Pénzeső hullhat Budapestre, de nem Karácsonyék fogják elkölteni

Budapestnek és vonzáskörzetének 3000 milliárd forint juthat az európai újjáépítési pénzekből, a főváros 600 milliárdot kér, de valószínűleg csak a hetedét kapja meg.

Jandó Zoltán Torontáli Zoltán
2021. április 15. 06:48 Pénz

Jól hangzik az 50 százalékos állami támogatás napelemre, csak nem biztos, hogy megéri igénybe venni

Roham indult a napelemes ingyenpénzért, de ha elkezd valaki alaposan számolni, akkor hamar rájön, hogy hosszú távon a konstrukcióval nem feltétlenül jár jól.

Jandó Zoltán
2021. április 14. 14:05 Vállalat

A magyar Lidl felépítőjével hódítaná meg Mészáros Lőrinc az ásványvízpiacot

Az Aqua Lorenzo számára a legnagyobb kihívás, hogy termékeivel nagy mennyiségben visszakerüljön az élelmiszerláncokba. Az új ügyvezetőt is ezért igazolhatták.