Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. július 9. 15:55 Adat, Vállalat

Megérkeztek a magyar zöldségek, ezért júniusban jóval olcsóbb lett az Aldi és a Lidl is

Ha a sertéshúsok árának összehasonlítására az egy kilogrammra számított érték mérvadó, a tejnél pedig egy literre számoljuk ki az árat, akkor a wc-papírnak mi az egysége? Ezzel a fogós kérdéssel szembesültünk május végén, amikor a januárban indított Aldi-Lidl fogyasztói kosarunk akkori adatait közöltük. (Január vége óta minden hónapban megvásároljuk ugyanazokat a termékeket a két diszkontban, és követjük az árak változását. A módszer nem reprezentatív, ennek részleteiről itt írtunk korábban.)

Mivel az Aldiban és a Lidlben az ártáblákon egyaránt a tekercs szerepel összehasonlítható egységárként, eddig mi is az egy gurigára eső árakkal számoltunk. Amint azonban a Lidl felhívta a figyelmünket, az összehasonlítás akkor egészen korrekt, ha az egy lapra vetített árral számolunk, hiszen egy-egy tekercsben eltérhet a lapok száma.

Ha valakinek még nem tűnt fel: a két diszkontban lehet kapni például 180 vagy 200 lapos wc-papír tekercseket is. Érdemes tehát figyelembe venni, hogy

az üzletekben kitett ártáblák nem alkalmasak két wc-papír fajlagos árának összehasonlítására.

Ha a vásárló korrekt képet szeretne kapni, akkor a tekercs árát el kell osztania a lapok számával.

Mi is törekszünk erre, ezért most megváltoztattuk a számolásunkat. A friss adatfelvételnél már nem két tekercs wc-papírt, hanem 400 lapot vásároltunk (ami majdnem ugyanaz, és a korábbi számolásainkat összességében nem vitte félre, hiszen a 15-17 ezer forintos nagybevásárlásunkat körülbelül 5-10 forinttal torzította).

Azért vizsgáljuk egyébként pont ezt a két diszkontláncot, mert ahogy korábban bemutattuk, az utóbbi időben a legnépszerűbb bolttípussá váltak Magyarországon, és mivel azt is tudjuk, hogy igen hatékonyan működnek, az áraik vélhetően éles versenyben alakulnak ki. Bevásárlólistánk a mondat végi csillagra kattintva látható.*Liszt 1 kg
Olaj 1 l
Vaj 0,25 kg
Félbarna kenyér 3 kg
Zsemle 0,5 kg
Kifli 0,5 kg
ESL tej 1,5% 1 l
ESL tej 2,8% 1 l
Tejföl 20% 0,5 l
Natúr joghurt 0,5 l
Kefir 0,5 l
Paradicsom 1 kg
TV paprika 0,5 kg
Sárgarépa 0,5 kg
Fehérrépa 0,2 kg
Alma 1 kg
Banán 0,5 kg
Örölt kávé, 100% Arabica 0,25 kg
Csirkemell 1 kg
Pulykamell 1 kg
Sertés darált hús, 20% zsírtartalom 0,5 kg
Sertéspárizsi 0,2 kg
WC-papír, kétrétegű, 400 lap
Coca Cola 1 l
Zabital 1 l
Rizs 0,5 kg
Spagetti tészta 0,25 kg
Tojás 10 darab
Vöröshagyma 0,25 kg
Kígyóuborka 1 darab
Szénsavas ásványvíz 3 l
Só 0,05 kg
Rögös túró 0,2 kg
Gouda sajt 0,2 kg
Sertéskaraj 1 kg
Trappista sajt 0,2 kg
Kakaós/fahéjas csiga 0,2 kg
Uht tej 1,5% 1 l
Uht tej 2,8% 1 l

Júniusban összességében jelentős árcsökkenést mértünk mindkét diszkontban. Adataink szerint ez elsősorban annak köszönhető, hogy az idényzöldségek olcsóbbak lettek, a Lidl meg is erősítette, hogy a szokásos nyári hatás áll a háttérben. A paprika, a paradicsom, a fehérrépa és a burgonya is dömpingben érik, és ez jótékony hatással volt most, június végén a kosarunkra.

Május végén még csaknem hajszálpontosan ugyanannyit, 17,5 ezer forintot fizettünk a Lidl-ben és az Aldiban a szubjektíven összeállított, de kezdettől fogva változatlan összetételű bevásárlásunk után, most viszont mindkét láncban csökkenést mértünk.

Az Aldiban ezúttal 16 ezer 894 forintot fizettünk volna, a Lidl-ben pedig 15 ezer 509-et, ugyanazért.

A mi fogyasztói kosarunkban a két diszkont közötti eltérés áprilisban még mintegy 6 százalék volt (a Lidl volt olcsóbb ennyivel), majd május végére eltűnt a különbség (akkor az Aldinál stagnálást mértünk, a Lidlnél viszont áremelkedést), most azonban a Lidl újra 8 százalékkal olcsóbb lett. Hangsúlyozzuk, hogy ez csak a mi szubjektív összeállítású, de január óta változatlan összetételű kosarunkra igaz. A számokat feltettük az alábbi a grafikonra is:

 

Szokás szerint megnéztük, hogy mennyire különbözik az egyes termékek ára a két boltban. Az arányokban ezúttal semmi változást nem láttunk, míg májusban a 42 termék közül 17-nek az ára forintra megegyezett, júniusban 19-nél nem mértünk egyetlen forint különbséget sem. Ha pedig még 3 százalékos árkülönbséget is megengedünk, akkor 42 termék közül 23-nak ugyanaz az ára jelenleg a két boltban.

Az eltéréseket az alábbi grafikon mutatja:

 

Mire volt elég ez az árcsökkenés? A számaink azt mutatják, hogy a nyári zöldségszüret jótékony hatása az Aldi esetében azt eredményezte, hogy a nagybevásárlásunk lényegében ugyanannyiba került, mint január végén (mintha nem is lett volna közben élelmiszer-infláció), a Lidlnél pedig 7 százalékkal van most a január végi érték alatt a bevásárlásunk összköltsége.

Érdekesen alakul eddig az év eddig, mert a koronavírus-járvány alaposan felforgatta a piacot. Az év eddigi részében 4-5 százalékos élelmiszer-inflációt mértünk, amely most valószínűleg csak átmenetileg, de nullára, vagy negatív tartományba esett vissza.

A KSH júniusi fogyasztói árindexe szerint egyébként 0,6 százalékkal csökkent az élelmiszerek ára, az idényáras zöldségekért és gyümölcsökért 3,2 százalékkal kell kevesebbet fizetni. Az alma ára viszont újabb abszolút rekordra emelkedett.

A következő hónapok fő kérdése így az lesz, hogy ha leérik a magyar paprika és a paradicsom, akkor milyen árszintek állnak majd be.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Aldi árcsökkenés diszkont fogyasztói kosár június Lidl zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2024. február 19. 11:19 Adat

Egyre kevesebb fiatal termeli meg a nyugdíjasok jövedelmét

Magyarország a középmezőnyben van az Európai Unióban az időskori függőségi rátája alapján.

Bucsky Péter
2024. február 19. 04:34 Adat, Közélet

1360 milliárdot költött az állam a Rogán-féle kommunikációra 2015 óta

A közbeszerzések közel háromnegyede került Balásy Gyula cégeihez a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderein.

Debreczeni Anna
2024. február 18. 13:13 Adat, Élet

Tarolnak a társkereső alkalmazások, egyre többen hajlandóak fizetni is értük

Csaknem 5 milliárd dollárosra (1800 milliárd forint) nőtt az online társkereső alkalmazások piaca 2022-ben, amit toronymagasan vezet a Tinder.

Fontos

Fabók Bálint
2024. február 27. 04:34 Élet

“Sok kutató próbálja ezt elmondani, de nem igazán jut el az emberekhez” – hogyan formálja át az Alföldet a klímaváltozás?

Az elmúlt években látványosan alakul át a Dél-Alföld: egyre nagyobb a vízhiány, pusztul a madárvilág, egyre több az invazív faj. Állami segítség viszont nem látszódik.

Hajdu Miklós
2024. február 25. 15:58 Közélet

A bevándorlás már a 2000-es években is terítéken volt a magyar politikában

A kétezres években is jellemző volt a munkaerőhiány a magyar gazdaságban, a mostanihoz hasonló reakciókat kiváltva az akkori Orbán-kormányból.

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.