Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. március 24. 06:40 Vállalat

Tömeges szabadságoltatás és hónapokig tartó leállás jöhet a magyar autóiparban

A Titán ‘94 Kft. egy közel száz embert foglalkoztató budapesti vállalkozás, amely szerszámokat és alkatrészeket gyárt elsősorban az autóipar számára. Legjelentősebb partnerük az esztergomi Suzuki-gyár, amellyel a forgalmuk mintegy 60 százalékát bonyolítják le. A magyarországi autógyárak – köztük a Suzuki – múlt héten bejelentett leállása így számos más autóipari beszállító mellett a Titán ‘94 működését is meghatározza.

„Készültünk rá, hogy a Suzuki is előbb-utóbb szüneteltetni fogja a gyártást” – mondta Rédai István, a Titán ‘94 gyárigazgatója. A nyugdíjaskorú alkalmazottakról már a múlt hét elején úgy döntöttek, hogy egészségük védelme érdekében április végéig szabadságolják őket. A Suzuki-gyár leállítása miatt pedig arról kényszerültek dönteni, hogy a termeléssel részlegesen leállnak, és a létszámuk kétharmadát szabadságolják.

Rédai azt mondta, hogy minden alkalmazottat állományban tartanának, leépíteni nem szeretnének. A kényszerű szabadságolások alatt sem szeretnék, ha fizetés nélkül maradnának az alkalmazottaik, de még gondolkodnak azon, hogy ezt hogyan oldják meg.

Az autóipar befagyásának jelentős hatása van a magyar gazdaságra. Az ágazat 176 ezer embert foglalkoztat, és a magyar export 21 százalékát adja. A négy magyarországi autó-, illetve motorgyár – a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi Opel – egyelőre két-három hetes szünetet jelentett be, de az általam megkérdezett beszállítók és autógyári munkások többsége jóval hosszabb, akár több hónapos leállással számol.

A Denso székesfehérvári logisztikai központja. Fotó: Bodnár Boglárka/MTI

Néhány beszállító – mint a cikk elején említett Titán ‘94 – már most csökkentette a termelését, az egyik legnagyobb hazai autóipari beszállító, a japán tulajdonú Denso 4600 embert foglalkoztató székesfehérvári üzeme pedig szombattól tíz napra leállt. Hasonlóan tesz az 5100 embert foglalkoztató hatvani Bosch-gyár, amely a csoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártóközpontja a világon. A Bosch közlése szerint március 21-től átmeneti időszakra, fokozatosan csökkentik a termelést, míg a csoport többi magyar üzeme egyelőre teljes kapacitáson működik.

Az általam megkeresett hat magyar tulajdonban álló beszállító többsége egyelőre továbbra is teljes kapacitáson termel. Ennek az áll a hátterében, hogy az autógyárak és az első szintű beszállítók elkezdtek beraktározni, felhalmozni készleteket.

„Ez még életben tartja a beszállítókat, de hogy mi lesz ezután, azt senki sem tudja”

– mondta Köteles Eduárd, a 2018-ban közel 40 milliárdos árbevételű Fémalk Zrt. kereskedelmi vezetője.

A Fémalk így továbbra is teljes kapacitáson működik, de folyamatosan mérlegelik, hogy meddig termeljenek raktárra. „Egyelőre káosz van, most kérdezünk körbe a partnereinknél, hogy mire számíthatunk” – mondta Köteles. A legújabb hírek szerint a legtöbb nemzetközi autógyár három-négy hetes leállást jelentett be, ami Köteles szerint kicsit kiszámíthatóbbá tette a rendszert. A Fémalknál egyébként egészségügyi szempontból is felmerült, hogy abbahagyják a termelést, mivel „az se lenne jó, ha hirtelen mindenki megbetegedne”.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár rövid távon is tízezrek munkája van veszélyben a járvány miattElbocsátásról, fizetett és fizetés nélküli szabadságról is meséltek nekünk munkavállalók. A feketén dolgozók vannak a legnagyobb bajban.

Egy neve elhallgatását kérő cégvezető azt mondta, hogy a bizonytalanság a dolgozóikon is meglátszik, a járvány miatt ők is azt várják, hogy „mikor mehetnek haza”. A termelés egyelőre náluk is teljes kapacitáson megy, de ő annak örülne a legjobban, ha a járvány megállítása érdekében mindenki hazaküldené a dolgozóit. „Egy fecske nem csinál nyarat, hiába zárok be, ha mások ezt nem teszik meg” – mondta arra, hogy miért nem látja értelmét, ha egyénileg döntene erről.

A téglási autóipari beszállító, a Hajdu Autótechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója, Dedéné Novotni Anna azt mondta, jelenleg teljes kapacitáson működnek. Úgy számol, néhány hétig fognak tudni még termelni, ha a vírushelyzet nem változik. Mint mondta, ha leáll egy autógyár, akkor minden beszállító úgy áll le az ellátási láncban, hogy valamennyi készletet felhalmoz a jövőbeni indulást szem előtt tartva. „A rendszerben van átfutási idő, és mivel mi jellemzően másod-harmadszintű beszállítók vagyunk, ezért a hatás késleltetve ér el minket” – mondta.

Dedéné Novotni Anna és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a téglási Hajdu Ipari Parkban 2016-ban. Fotó: Balázs Attila/MTI

A Fejér megyei Kőszárhegyen működő Simon Plastics Kft. műanyagfeldolgozó 90 százalékban az autóiparnak szállítja be termékeit. A 400 embert foglalkoztató cégnek tavaly 6,5 milliárd forint volt a bevétele, és „hatalmas nagy csökkenést prognosztizálnak”.

„Jelenleg is azon dolgozunk, hogy minél kevesebb dolgozót veszítsünk el”

– mondta Simon Péter, a vállalat ügyvezetője.

Mivel jellemzően másod- és harmadszintű beszállítóknak szállítanak, akik még növelik a készleteiket, így jelenleg még teljes kapacitáson működnek. „Ez még a következő egy-két hétben lehet így, de a helyzet minden nap változik” – mondta Simon Péter. Más cégekhez hasonlóan a cégvezető is azt mondta, hogy az alapanyag-ellátással nincs probléma, mivel „általában nagyon sok anyagot tartunk készleten”.

A Simon Plastics üzemcsarnoka Kőszárhegyen Fotó: Kovács Tamás/MTI

A hagyományos autóipari beszállítóktól eltérő a szerepe a várpalotai Martin Metalsnak, amely Magyarország egyik vezető fémnagykereskedője. A 2018-ban közel 20 milliárd forint forgalmú Martin Metals alumíniumhulladékból gyárt ötvözeteket, amelyeket részben az autóipar számára értékesít, és emellett nagykereskedelemmel is foglalkozik. Az Audi-gyár leállása közvetlenül érintette őket, ugyanis a gyárban kibocsátott alumíniumhulladékot részben ők vásárolták fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA természettől tanulta a titkát a kihalt kohócsarnokot felélesztő cégAz alumínium-hulladékkal foglalkozó Martin Metals többször került nehéz helyzetbe, de mindig sikerült idejében váltania.

A májusra tervezett mennyiséget a gyár bezárása miatt már más forrásból, egy osztrák cégtől kellett beszereznie a Martin Metalsnak. „Megpróbálunk a hátrányból előnyt kovácsolni. Teljes kapacitással dolgozunk annak érdekében, hogy pótoljuk a kevésbé felkészült cégek kiesése miatt keletkezett űrt” – mondta a jövőbeni kilátásokról Penk Márton cégtulajdonos.

Készültek az autóipar visszaesésére, ezért inkább más piacokra próbálják áttenni a hangsúlyt. Olyan piacokra, ahol a hozzájuk hasonló, relatíve kisebb cégek rugalmasabban tudnak mozogni, és egyedi, speciális igényeket tudnak kiszolgálni, ugyanis a válságokban jellemzően ezeknek megnő a súlyuk. „Az előző válságokból tudjuk, hogy azt a keveset, amit elő akarnak állítani, azt a jobb minőségűből akarják” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„A legjobb lenne, ha mindenkit hazaküldhetnék, de akkor tönkremenne a cég"Ahol a távmunka nem megoldás, marad az elővigyázatosság. Bár sok cég állt le, az iparban továbbra is folyik a termelés. A cégvezetők és a dolgozók a biztonsági intézkedések ellenére is nagyon stresszesek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar autóipari beszállító koronavírus leállás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.