Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. március 18. 18:59 Vállalat

176 ezer magyar dolgozó nézi, ahogy satufékkel leáll az autóipar

Ha a kormányzati nyilatkozatokat olvasta az ember az utóbbi tíz évben, úgy tűnhetett, semmi sem állhat az autóipar magyarországi diadalmenetének útjába. Árnyaltabb megfogalmazásban, de ugyanezt tükrözték a statisztikák is, újabb és újabb rekordokat döntött az ágazat részesedése a hazai foglalkoztatásban, termelésben és exportban. Az utóbbi néhány hónapig még a német autóipar gyengélkedése sem látszott meg az itteni mutatókon.

Az utóbbi években rengeteg beruházás bejelentésére és gyár avatására került sor, ezeken legtöbbször Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter képviselte a kormányt. Beszédeinek elmaradhatatlan panelei közé tartozott a hazai autóipar teljesítményét leíró számok felsorolása. Ezt a szokásos lemezt tette fel múlt hét pénteken is, amikor a kecskeméti Mercedes-gyárat kereste fel, hogy bejelentse, a vállalat 50 milliárd forintos beruházással új, 23 ezer négyzetméteres présüzemet épít, 200 új munkahelyet teremtve.

A miniszter méltatott már ennél sokkal kisebb volumenű fejlesztéseket is, normális esetben nem lenne itt semmi látnivaló. Ami ezt az eseményt kissé bizarrá tette, az az, hogy – az MTI tudósítása szerint – utalásszerűen sem került szóba az a téma, ami aznap már idehaza is uralta a híreket: a koronavírus-járvány. Talán nem illett volna az ünnepi alkalomhoz, de a probléma így is utolérte a céget: ma, öt nappal később – a magyar autógyárak közül utolsóként – a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. bejelentette, hogy legkésőbb hétfőtől, előre láthatólag két hétre megszakítja a munkát.

Ezzel annyira nincs egyedül, hogy jelenleg már sokkal könnyebb lenne felsorolni a továbbra is működő európai autógyárakat, mint azokat, amelyek már leálltak, vagy napokon belül ezt teszik. Jó eséllyel ugyanígy cselekednek a beszállítóik is, hiszen az azonnali szállításokra optimalizált (just in time) rendszerekben nem sok hely van raktárkészleteknek. Néhol talán találnának megoldást a működés fenntartására, ha biztosak lennének abban, hogy két hét múlva újraindulnak az összeszerelő üzemek, ez ma azonban erősen optimista feltevés. Az egyik legnagyobb hazai autóipari beszállító, a japán tulajdonú Denso 4600 embert foglalkoztató székesfehérvári üzeme például már be is jelentette, hogy szombattól 10 napra leáll.

Ilyen körülmények között nem túlzás azt jósolni, hogy legalább 10-14 napra hasonló sors vár lényegében a teljes magyar autóiparra. Szijjártó Péter pénteki összegzésének köszönhetően pedig egészen friss adataink vannak az érintettek számáról, az ágazat nagyságrendjéről:

  • Ma Magyarországon 740 autóiparhoz kötődő vállalat működik.
  • Az ágazat idehaza 176 ezer embert foglalkoztat.
  • Az autóipar a magyar export 21 százalékát adja.
  • Tavaly a magyar autóipar termelési értéke elérte a 9541 milliárd forintot.
  • Mivel ezen belül a hazai hozzáadott érték 25 százalék, az autóipar adja a magyar GDP 5 százalékát.

Ez a szektor tehát most satuféket nyomott, és egyelőre senki sem tudja, hogyan tovább. Az ideális az lenne, ha 10-14 nap múlva minden üzem újra termelni kezdene, hiszen akkor be lehetne hozni a kiesést – ahogy a Denso vezetője fogalmazott, csak előrehoznák a nyári leállást.

Sajnos ez legalább két okból sem valószínű:

  • A modellek szerint a legtöbb európai országban csak hetek vagy hónapok múlva tetőzik a járvány, ilyen körülmények között még aránylag alacsony fertőzésszámok mellett is kockázatos lenne két hét múlva újraindulni.
  • Amennyire leszűrhető a cégek kommunikációjából, a leállások legerősebb egyedi oka a kereslet zuhanása. Ez nem is csoda: ki megy autószalonba, amikor mindenhol azt hallja, hogy maradjon otthon? Ez a helyzet valószínűleg szintén nem változik meg két hét múlva. Ráadásul közben emberek tömegeinek a megélhetése került veszélybe, náluk most egy új autó vásárlása szóba sem jöhet.

A járvány lefutása mellett természetesen a kormányok gazdaságpolitikai reakcióin is múlik, mennyire mély gödörbe kerül az európai és benne a magyar autóipar. Az viszont szinte biztos, hogy a kihívás nagysága csak a 2008-as válsághoz mérhető. Egy ilyen helyzetben pedig aktuálissá válnak azok a kockázatok, amelyre a BMW-beruházás által kiváltott járműipari eufória idején hívtuk fel a figyelmet.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

Vállalat autóipar autóipari beszállító járvány koronavírus Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2021. augusztus 2. 11:15 Vállalat

Kevesebb alkalmazottra lesz szüksége a Mercedesnek a jövőben

Nem újdonság, hogy az elektromos autók összeszereléséhez kevesebb ember is elég, de most a Daimler vezérigazgatója nyíltan is beszélt erről.

Stubnya Bence
2021. augusztus 2. 06:06 Adat, Vállalat

Mi történne valójában, ha 200 ezerre emelnénk a bruttó vagy akár a nettó minimálbért?

Orbán Viktor bruttó 200 ezres ajánlata nem kiugró, Karácsony Gergely nettó 200-as licitje már komolyabb, de érdemi hatása még annak is csak más intézkedésekkel kombinálva lenne.

Hajdu Miklós
2021. július 28. 06:06 Vállalat

Nagyon erős következő évvel pattanna vissza a Budapest Park, miután megtizedelte a járvány

Annyi külföldi koncertet kellett elhalasztani, hogy ha ezt mind bepótolják, akkor rendkívül erős szezon jöhet össze.

Fontos

Papp László
2021. augusztus 2. 17:07 Pénz

Lassulhat vagy meg is állhat az ingatlanárak emelkedése a kamatemelések miatt

Olyan sokféle módon érinti mindennapjainkat a jegybank kamatemelési ciklusa, hogy a következő hónapok izgalmasak lesznek a lakosság és a cégek számára is.

Kasnyik Márton
2021. augusztus 1. 17:36 Élet

Egyre több a bizonyíték, hogy az ősember jó sok szénhidrátot evett

Vad gabonát őröltek, kenyeret sütöttek, gyökereket és hüvelyeseket főztek jóval azelőtt, hogy elindult volna a tudatos mezőgazdaság.

Avatar
2021. augusztus 1. 07:20 Közélet, Pénz

Mai szemmel szinte elképzelhetetlen állapotok között indult el a forint, épp 75 éve

Magyarország szó szerint romokban hevert, az államnak súlyos fizetési kötelezettségei voltak, bevétele viszont alig. A pengőt fel kellett áldozni.