Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2020. március 24. 06:40 Vállalat

Tömeges szabadságoltatás és hónapokig tartó leállás jöhet a magyar autóiparban

A Titán ‘94 Kft. egy közel száz embert foglalkoztató budapesti vállalkozás, amely szerszámokat és alkatrészeket gyárt elsősorban az autóipar számára. Legjelentősebb partnerük az esztergomi Suzuki-gyár, amellyel a forgalmuk mintegy 60 százalékát bonyolítják le. A magyarországi autógyárak – köztük a Suzuki – múlt héten bejelentett leállása így számos más autóipari beszállító mellett a Titán ‘94 működését is meghatározza.

„Készültünk rá, hogy a Suzuki is előbb-utóbb szüneteltetni fogja a gyártást” – mondta Rédai István, a Titán ‘94 gyárigazgatója. A nyugdíjaskorú alkalmazottakról már a múlt hét elején úgy döntöttek, hogy egészségük védelme érdekében április végéig szabadságolják őket. A Suzuki-gyár leállítása miatt pedig arról kényszerültek dönteni, hogy a termeléssel részlegesen leállnak, és a létszámuk kétharmadát szabadságolják.

Rédai azt mondta, hogy minden alkalmazottat állományban tartanának, leépíteni nem szeretnének. A kényszerű szabadságolások alatt sem szeretnék, ha fizetés nélkül maradnának az alkalmazottaik, de még gondolkodnak azon, hogy ezt hogyan oldják meg.

Az autóipar befagyásának jelentős hatása van a magyar gazdaságra. Az ágazat 176 ezer embert foglalkoztat, és a magyar export 21 százalékát adja. A négy magyarországi autó-, illetve motorgyár – a győri Audi, a kecskeméti Mercedes, az esztergomi Suzuki és a szentgotthárdi Opel – egyelőre két-három hetes szünetet jelentett be, de az általam megkérdezett beszállítók és autógyári munkások többsége jóval hosszabb, akár több hónapos leállással számol.

A Denso székesfehérvári logisztikai központja. Fotó: Bodnár Boglárka/MTI

Néhány beszállító – mint a cikk elején említett Titán ‘94 – már most csökkentette a termelését, az egyik legnagyobb hazai autóipari beszállító, a japán tulajdonú Denso 4600 embert foglalkoztató székesfehérvári üzeme pedig szombattól tíz napra leállt. Hasonlóan tesz az 5100 embert foglalkoztató hatvani Bosch-gyár, amely a csoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártóközpontja a világon. A Bosch közlése szerint március 21-től átmeneti időszakra, fokozatosan csökkentik a termelést, míg a csoport többi magyar üzeme egyelőre teljes kapacitáson működik.

Az általam megkeresett hat magyar tulajdonban álló beszállító többsége egyelőre továbbra is teljes kapacitáson termel. Ennek az áll a hátterében, hogy az autógyárak és az első szintű beszállítók elkezdtek beraktározni, felhalmozni készleteket.

„Ez még életben tartja a beszállítókat, de hogy mi lesz ezután, azt senki sem tudja”

– mondta Köteles Eduárd, a 2018-ban közel 40 milliárdos árbevételű Fémalk Zrt. kereskedelmi vezetője.

A Fémalk így továbbra is teljes kapacitáson működik, de folyamatosan mérlegelik, hogy meddig termeljenek raktárra. „Egyelőre káosz van, most kérdezünk körbe a partnereinknél, hogy mire számíthatunk” – mondta Köteles. A legújabb hírek szerint a legtöbb nemzetközi autógyár három-négy hetes leállást jelentett be, ami Köteles szerint kicsit kiszámíthatóbbá tette a rendszert. A Fémalknál egyébként egészségügyi szempontból is felmerült, hogy abbahagyják a termelést, mivel „az se lenne jó, ha hirtelen mindenki megbetegedne”.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár rövid távon is tízezrek munkája van veszélyben a járvány miattElbocsátásról, fizetett és fizetés nélküli szabadságról is meséltek nekünk munkavállalók. A feketén dolgozók vannak a legnagyobb bajban.

Egy neve elhallgatását kérő cégvezető azt mondta, hogy a bizonytalanság a dolgozóikon is meglátszik, a járvány miatt ők is azt várják, hogy „mikor mehetnek haza”. A termelés egyelőre náluk is teljes kapacitáson megy, de ő annak örülne a legjobban, ha a járvány megállítása érdekében mindenki hazaküldené a dolgozóit. „Egy fecske nem csinál nyarat, hiába zárok be, ha mások ezt nem teszik meg” – mondta arra, hogy miért nem látja értelmét, ha egyénileg döntene erről.

A téglási autóipari beszállító, a Hajdu Autótechnika Ipari Zrt. vezérigazgatója, Dedéné Novotni Anna azt mondta, jelenleg teljes kapacitáson működnek. Úgy számol, néhány hétig fognak tudni még termelni, ha a vírushelyzet nem változik. Mint mondta, ha leáll egy autógyár, akkor minden beszállító úgy áll le az ellátási láncban, hogy valamennyi készletet felhalmoz a jövőbeni indulást szem előtt tartva. „A rendszerben van átfutási idő, és mivel mi jellemzően másod-harmadszintű beszállítók vagyunk, ezért a hatás késleltetve ér el minket” – mondta.

Dedéné Novotni Anna és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a téglási Hajdu Ipari Parkban 2016-ban. Fotó: Balázs Attila/MTI

A Fejér megyei Kőszárhegyen működő Simon Plastics Kft. műanyagfeldolgozó 90 százalékban az autóiparnak szállítja be termékeit. A 400 embert foglalkoztató cégnek tavaly 6,5 milliárd forint volt a bevétele, és „hatalmas nagy csökkenést prognosztizálnak”.

„Jelenleg is azon dolgozunk, hogy minél kevesebb dolgozót veszítsünk el”

– mondta Simon Péter, a vállalat ügyvezetője.

Mivel jellemzően másod- és harmadszintű beszállítóknak szállítanak, akik még növelik a készleteiket, így jelenleg még teljes kapacitáson működnek. „Ez még a következő egy-két hétben lehet így, de a helyzet minden nap változik” – mondta Simon Péter. Más cégekhez hasonlóan a cégvezető is azt mondta, hogy az alapanyag-ellátással nincs probléma, mivel „általában nagyon sok anyagot tartunk készleten”.

A Simon Plastics üzemcsarnoka Kőszárhegyen Fotó: Kovács Tamás/MTI

A hagyományos autóipari beszállítóktól eltérő a szerepe a várpalotai Martin Metalsnak, amely Magyarország egyik vezető fémnagykereskedője. A 2018-ban közel 20 milliárd forint forgalmú Martin Metals alumíniumhulladékból gyárt ötvözeteket, amelyeket részben az autóipar számára értékesít, és emellett nagykereskedelemmel is foglalkozik. Az Audi-gyár leállása közvetlenül érintette őket, ugyanis a gyárban kibocsátott alumíniumhulladékot részben ők vásárolták fel.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA természettől tanulta a titkát a kihalt kohócsarnokot felélesztő cégAz alumínium-hulladékkal foglalkozó Martin Metals többször került nehéz helyzetbe, de mindig sikerült idejében váltania.

A májusra tervezett mennyiséget a gyár bezárása miatt már más forrásból, egy osztrák cégtől kellett beszereznie a Martin Metalsnak. „Megpróbálunk a hátrányból előnyt kovácsolni. Teljes kapacitással dolgozunk annak érdekében, hogy pótoljuk a kevésbé felkészült cégek kiesése miatt keletkezett űrt” – mondta a jövőbeni kilátásokról Penk Márton cégtulajdonos.

Készültek az autóipar visszaesésére, ezért inkább más piacokra próbálják áttenni a hangsúlyt. Olyan piacokra, ahol a hozzájuk hasonló, relatíve kisebb cégek rugalmasabban tudnak mozogni, és egyedi, speciális igényeket tudnak kiszolgálni, ugyanis a válságokban jellemzően ezeknek megnő a súlyuk. „Az előző válságokból tudjuk, hogy azt a keveset, amit elő akarnak állítani, azt a jobb minőségűből akarják” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„A legjobb lenne, ha mindenkit hazaküldhetnék, de akkor tönkremenne a cég"Ahol a távmunka nem megoldás, marad az elővigyázatosság. Bár sok cég állt le, az iparban továbbra is folyik a termelés. A cégvezetők és a dolgozók a biztonsági intézkedések ellenére is nagyon stresszesek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar autóipari beszállító koronavírus leállás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Stubnya Bence
2025. március 26. 16:21 Pénz, Vállalat

Máltai bankot venne az OTP a helyi sajtó értesülése szerint

Az értesülést az OTP nem kommentálja, de ha tényleg megvenné a HSBC helyi leányát, ez lehetne az első Kelet- és Közép-Európán kívüli leányvállalata.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.