Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. március 22. 06:50 Élet, Vállalat

Hozná a kamionos az élelmiszert és a gyógyszert, de akkora a káosz, hogy nem tudja

Szerda délután a rajkai határátkelő szlovák oldalától kezdve észak felé 93 kilométeres kamionsor torlódott össze. A Prága felől jövő autópálya teljes szlovákiai szakasza egyetlen járműsor volt, amelynek végére Csehországban kellett besorolnia annak a sofőrnek, aki Magyarországra szeretett volna behajtani.

Kevesen gondolnak bele, hogy mit jelent ez egy sofőr számára. A szerdai adatok szerint a legrosszabb időszakban csak több mint egy óra alatt lehetett megtenni egyetlen kilométert, így elvileg csak 90 óra alatt lehetett volna elérni a határátkelőt. Menekülési útvonal nincs, közben aludni nem lehet, már csak azért sem, mert akkor a szerelvény mögött jövők beelőznek. A valóságban persze a legnagyobb dugók is oldódnak, általában gyorsul az előrejutás, de a helyzet mindenképpen lélek- és idegölő. Az pedig szinte kiszámíthatatlan, hogy az áru mikor ér célba.

Ausztria felé hasonlóan rossz volt a helyzet, Hegyeshalmot csak 65 kilométeres dugón át araszolva lehetett megközelíteni, Bécs alatt, Schwechat környékén állt a sor vége. A lengyel-német határ német oldalán szintén 60 kilométeres volt a sor, és még jó pár hasonló esetet lehetne felsorolni.

Persze világjárvány van, és a dugók legfőbb oka most az volt, hogy a határokat a személyforgalom nagy része előtt lezárták, a kamionsofőröket pedig lázmérőzni kezdték, vagy azt ellenőrizték, hogy vannak-e bármilyen tüneteik.

A közúti áruszállításban a hétköznapi munkamenet zavara érthető lenne, de ezúttal jóval többről van szó. Fejetlenség és káosz van, amely csak súlyosbítja az egyébként is nehéz helyzetet, és ez nem feltétlenül indokolt.

A vicc az, hogy a logisztikának súlyos logisztikai problémái vannak, csak sajnos most ezen nem lehet nevetni.

Érdemes röviden végigfutni azon, hogy milyen problémák merültek fel a járvány megjelenésével:

  • Az első zökkenő a rendszerben talán az volt, amikor az észak-olaszországi fuvaroknál a cégek elbizonytalanodtak, hogy milyen óvintézkedéseket kell betartaniuk. Kell maszk és kesztyű a sofőröknek? Hogyan intézheti a papírmunkát a sofőr a le- és felrakodásnál? Egyáltalán bemehet a szállítmány a legsúlyosabban fertőzött területekre? Több nap kellett, amíg letisztult, hogy kinek hogyan kell viselkednie pandémia idején.
  • Ennél komolyabban megakasztotta a munkamenetet, hogy kezdetben senki sem gondolt arra, hogy a kéthetes karanténba vonulás miatt elvileg minden olyan kamionsofőr kiesett volna a munkából, aki az érintett országokból érkezett haza egy-egy fuvarról. Ebben a problémában még cikkünk írásakor sem lehet teljesen tisztán látni, a valószínű megoldás az, hogy a karanténba vonulás kötelező, de tünetmentesség esetén a helyi hatóság felmentést adhat, a kamionos pedig a legrövidebb útvonalon elhagyhatja az országot, ha új fuvarra megy. Ez azonban valószínűleg csak a helyzet kreatív jogi értelmezése.
  • A fő bonyodalom mégis az, hogy az uniós országok két fontos dologban saját hatáskörben léptek. Az egyik intézkedéssorozat a határzár, a határellenőrzés és a kamionforgalom kijelölt útvonalakra terelése volt. Ez ugyanis a fuvarozók számára óráról-órára változó, és szinte követhetetlen helyzetet teremtett. Sok esetben lehetetlen feladat lett az útvonalak megtervezése, mert egyik pillanatról a másikra megváltozott az unión belüli országhatárok átlépésének és megközelítésének szabályrendszere.
  • A másik intézkedéssorozat a sofőrök vezetési és pihenési idejének egyébként szigorú szabályainak enyhítése volt. Ezt is szinte lehetetlen követni, az országok ugyanis saját hatáskörben enyhébb bánásmódot vezettek be arra, hogy a sofőrök hogyan és mennyi ideig pihenhetnek, illetve túlléphetik-e a vezetési időtartamokat. Lehet, hogy ma egy kamionos reggel elfordítja a kulcsot egy uniós országban, de még nem tudja, hogy milyen szabályok szerint érkezhet meg a szállítmánnyal estére egy másik országba.

A járványban hirtelen három dolog lett világos:

  1. A kamionforgalom zökkenőmentes fenntartása nélkül az uniós országok gazdaságai rövid idő alatt szétesnek (ezt egyébként tudtuk, csak élesben még nem tesztelték).
  2. Veszélyhelyzetben az egységes piac darabokra esik, az egységes európai szabályok megszűnnek. Minden ország a saját vélt érdekei szerint cselekszik.
  3. Nincs egységes, előre végiggondolt európai forgatókönyv arra, hogy veszélyhelyzetben hogyan lehetne csökkenteni ennek a piaci szétesésnek a káros hatásait.

Az európai unió tagállamainak szakpolitikusai csak szerdán kezdtek el távkonferencia hívásokon keresztül sebtében gondolkodni arról, hogy ebben a káoszban hogyan lehetne a fontos gyógyszer- és élelmiszerszállítmányokat soron kívül átjuttatni a zsúfolt határokon.

Nem volt sehol egy asztalfiók, ahonnan előrántottak volna egy vastag füzetet, amiben békeidőben rögzítették volna, hogy kinek mi a feladata, és hogyan lehet elkerülni a jelenlegi helyzetet.

 

A probléma ráadásul nem csak az, hogy késve érnek célba a szállítmányok, és nincs priorizálva, hogy például a gyógyszer könnyebben haladjon a célja felé, mint a lapos tévé. Fontos szempont az is, hogy a káosz könnyen megingathatja a szakma felelősségvállalási hajlandóságát, márpedig erre most óriási szükség van.

Amikor Észak-Olaszországban a járványhelyzet durvulni kezdett, és nehezen lehetett megbízható információkhoz jutni a szükséges óvintézkedésekről, sofőrök tucatjai tagadták meg, hogy oda fuvart vigyenek, vagy onnan fuvart hozzanak.

A karanténszabály értelmezési nehézségei, és a jogi háttér hiánya miatt a cégvezetők és az érdekképviseleti szervek ma is szinte kétségbeesett levelekkel és telefonokkal bombázzák a hivatalokat, amelyek legjobb szándékuk ellenére sem tudnak segíteni nekik.

A 10-20 órákat dugóban araszoló sofőrök nehezen tudják elfogadni, hogy a gazdaság életben tartásának hőseiként tekintenek rájuk, és sokan nem akarnak visszamenni a határra, azt latolgatják, hogy inkább felmondanak.

Európában óriási a sofőrhiány, ha ki tudják húzni pár hónapig, akkor biztosan találnak munkát. Csak valakinek addig is vinni kellene az árut.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kamionosok áldozatvállalása nélkül összeomlik az egész gazdaságTúl kell élnünk, de jó lenne, ha a rémálmainkból nem arra ébrednénk, hogy a gazdaság romokban hever, és az újjáépítés a legfőbb projektünk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat Európai Unió fuvarozás határ kamion koronavírus logisztika szállítás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Debreczeni Anna
2024. március 27. 10:15 Élet

Szomszédunk jobban aggódik a bolygóért, mint gondolnánk

Minden országban alulbecsülik az emberek a klímaváltozás miatt aggódók arányát a népességen belül, ami nehezebbé teszi a harcot ellene.

Pálos Máté
2024. március 26. 16:40 Adat, Élet

Sokkal többe kerültek az adófizetőknek a Most vagy soha! első heti nézői, mint a Kincsemé

Nézőszámban az első héten nagyjából sikerült elérni a Kincsem szintjét, az állami támogatáshoz viszonyítva azonban más a helyzet.

Hajdu Miklós
2024. március 23. 04:34 Élet

Lecseng a rekordmelegben szerepet játszó El Niño, a hűvös vízfelszínt hozó La Niña lép majd a helyébe

A Csendes-óceánt illető éghajlati jelenségek következményeit áttételesen világszerte lehet érzékelni, igaz, egyre inkább az üvegházhatású gázok kibocsátása a döntő tényező az időjárás alakulásában.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Elek Péter
2024. március 27. 04:34 Pénz

Tényleg olyan fantasztikus a világ első számú sztárrészvénye?

Eddig nagyon jó és meggyőző sztori volt az Nvidia, de merész dolog azt feltételezni, hogy növekedése a következő években is töretlen marad.

G7.hu
2024. március 26. 19:00 Közélet

Új tulajdonoshoz kerül a G7

A Telex vezetői által alapított Gazdrovat Kft.-hez kerül a G7 gazdasági portál.