Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

2010 egyik őszi estéjén egy mérnökökből és műszaki menedzserekből álló baráti társaság beszélgetett egy egyetemi albérletben. Ahogy a téma a megelőző egy-két évben meredeken növekedő iPhone eladásokra és a mobilalkalmazások piacának nemzetközi robbanására terelődött, egyre tisztábban rajzolódott ki előttük egy hatalmas üzleti lehetőség. Még aznap úgy döntöttek, hogy kipróbálják magukat a mobilalkalmazások fejlesztésében, és úgy látták, erre egy közös vállalkozás lesz a legalkalmasabb forma.

Rövidesen egy saját terméket építettek bevásárlóközpontoknak, ami ugyan nem ért el különösebb sikereket a piacon, a fiatalok életét mégiscsak döntően befolyásolta. A munka során ugyanis rájöttek, hogy nagyon hatékonyan működnek csapatként. Ez a megérzés végül is be is igazolódott, 2018-ra egy másfél milliárdos árbevételű, külföldön is terjeszkedő középvállalattá fejlődött az egykoron az egyikük nappalijából indult garázscég.

A Supercharge egyik alapítója, illetve vezérigazgatója, Tessényi András elmondta, hogy társaival 2012-ben látták be, hogy még ha a kiinduló ötletüket el is kell engedniük, az új digitális termékfejlesztési szolgáltatásukban komoly lehetőség van. A megrendelések számának emelkedésével gyorsan egyértelművé vált, hogy a cég nem csak mellékállást adhat az alapítóknak – ekkor még mindannyian dolgoztak valahol –, akik a munkahelyeiket rövidesen feladták, a Supercharge pedig átköltözött Andrásék lakásából egy belvárosi irodába és növekedésnek indult.

Hiába a válság, a piaci folyamatok is kedveztek az induláskor

Kezdetekben az alapítók a mobilalkalmazások fejlesztésére összpontosítottak, ami 2012-re világszerte az egyik legforróbb terület lett a digitális termékfejlesztésben. Hiába volt tehát ekkor még válságos helyzetben sok ország és szektor, az alkalmazásfejlesztők egyre több megrendelést kaptak.

Szerencsénk van ezzel a piaccal, mert a kezdetektől fogva egy növekvő hullámon lovagolunk, az ágazatban az elmúlt tíz évben nem volt visszaesés.

A Supercharge-nak a kezdetektől viszonylag sok külföldi ügyfele volt. Egyik első amerikai ügyfelükkel egyszerűen egy munkaközvetítő portálon találkoztak, de hamarosan már német, angol, sőt indonéz vállalatoknak is dolgoztak. Andrásék jó híre pedig elkezdett terjedni a lehetséges kuncsaftok között, a kapcsolataik révén egyre több helyre jutottak el és szereztek újabb megrendeléseket.

Nekünk a legfontosabb ügyfélszerzési csatorna az ajánlás. Megcsináltuk a munkákat, sikeres termékek lettek belőlük, és tovább ajánlottak minket az elégedett ügyfelek.

Tessényi András

Az első kifejezetten értékesítéssel foglalkozó munkatárs a Supercharge-nál már egy 50 fős, közel egymilliárd forintos árbevételű céghez csatlakozhatott. Az üzlet addig organikusan fejlődött – András szerint ez ugyan nem okozott problémát, de utólag már azt mondja, még gyorsabban növekedhettek volna, ha korábban állítják fel a sales-csapatukat.

Hamar került nagyon magasra a léc a nemzetközi munkák miatt

Az alapítók a magyar piacon érzékelhetőnél sokkal kiélezettebb nemzetközi versenyt már a kezdetekben megtapasztalhatták. Kifejezetten kudarcos projektek ugyan nem voltak, de az éjszakázás rendszeres volt az első években. Ráadásul menedzseri tapasztalatokkal egyikük sem rendelkezett, az első érdemi munkahelye szinte mindannyiuknak a saját vállalkozásuk volt. A kellő alázatnak, türelemnek és kitartásnak köszönhetően azonban végül sikeres vezetőkké váltak a cégnél.

A kezdeti nehézségeken túllépve 2012 és 2016 között sikerült évről évre két-háromszoros árbevétel növekedést elérni, persze ez az ütem az évi 700 milliós szinten túl már nem volt fenntartható stratégiaváltás nélkül. Andrásék ezért 2017-től tudatosan – már sales-esek bevetésével – elkezdtek nagy munkák után menni, és sikerült is behozniuk több igazán komoly megrendelést. Többek között elkészítették a Deutsche Telekom önkiszolgáló mobilalkalmazását, amit a cég ügyfelei Európa-szerte használnak, megcsinálták Indonéziában a leggyorsabban növekvő digitális (vagyis fiókok nélkül működő) bank applikációját, de számos más nagy projektet is elvállaltak. A sok külföldi tapasztalatot persze a magyar piacon is értékelik, a legnagyobb hazai cégek is szívesen kötnek velük üzletet, például az OTP is jelentős megrendelőjükké vált, de a Netpincér alkalmazását is ők fejlesztették.

 

 

Ott kell lenni, ahol a fontos cégek vannak

Az egyik legfontosabb mérföldkövet András elmondása szerint két éve érte el a Supercharge, ekkor nyílt meg a cég londoni irodája.

A világ egyik gazdasági központjáról van szó, ahol rengeteg jelentős globális cég van jelen vagy van ott a székhelye. Emiatt pedig Londonban hoznak döntéseket számos fontos digitális termékről. Ráadásul ha indul egy nemzetközi szolgáltatás bárhol a világon, az jó eséllyel az angolszász piacon is meg fog jelenni. Ezért, ha teheted, érdemes ott lenni és képviseltetni magadat.

Az angliai iroda az amerikai megbízókat is könnyebben kiszolgálja, nem csoda tehát, hogy a kinti telephely már az első évben nyereséget hozott. Igaz, Londonban csak az ügyfelekhez közeli tevékenységeket végeznek, a fejlesztés és a nagyobb munkák Budapesten történnek.

András szerint azért is fontos a londoni jelenlét, mert a két főváros összehasonlíthatatlan a cégek közötti verseny szempontjából.

Ha pedig Londonban sikeressé tud válni egy külföldi vállalkozás, akkor az az otthoni irodát is jobb teljesítményre fogja késztetni, amivel igazán ki lehet tűnni például a magyar piacon.

 

Programozóirodából lett innovációs ügynökség

Mára a Supercharge tevékenysége jóval túlmutat az alkalmazások fejlesztésén. Kifejezetten ritkák már azok a megrendelések, amikor egy leírásnak megfelelő szoftvert vagy weblapot kell egy bizonyos határidőre szállítaniuk, Andrásék már nem is szívesen vállalnak ilyesmit. Sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek azokra a megkeresésekre, amikor egy üzleti probléma megoldásán gondolkodhatnak együtt az ügyféllel, aminek során persze a szükséges programokat is megtervezik és lefejlesztik.

Gyakorlatilag egy digitális innovációs ügynökségként működünk. Segítjük a cégeket abban, hogy olyan termékekkel jöjjenek ki, amelyek 3-5 év múlva is sikeresek lehetnek. Jövőálló dolgokat próbálunk kitalálni és építeni, szorosan együttműködve a megrendelővel, hiszen ő ismeri a saját üzletét és piacát, mi pedig digitális termékfejlesztési specialistaként működünk közre.

Az ügyfelek számára ugyanis komoly kockázat a gyorsan változó technológiai körülmények és fogyasztói igények miatt, hogy egy-egy nagy áldozatokkal járó fejlesztés vajon évek múltán is sikeres marad-e.

A Supercharge a legtöbb tapasztalatát a pénzügyi és a telekommunikációs szektorokban szerezte. Ez egyáltalán nem véletlen, Andrásék tudatosan igyekeztek azokban az ágazatokban megrendelőkre találni, amelyekben kellően összetettek a megbízások. Egy mobilbank szolgáltatás kifejlesztésekor pedig sokkal több szempontot kell figyelembe venni, mint például egy hírportál mobilappjának programozásakor. Persze számos ügyfél érkezett az energetika, az e-kereskedelem, az egészségügy, az oktatás vagy éppen a média területeiről is, és gyakran éppen az válik a cég előnyére, hogy a sok ágazatból van már tapasztalata és ezeket megosztja az iparágak között.

Sokat várnak a munkavállalóktól, de sokat is adnak

A Supercharge irodája

A cégnél nagyon tudatosan foglalkoznak azzal, hogy a munkaerőpiacon jó hírük legyen, szeressenek náluk dolgozni a kollégák. A versenyképes fizetéseken túl a menedzsment támogató közeget kínál a munkavállalóknak, akik kifejezetten dolgozóbarát környezetben tevékenykedhetnek. A cég tavaly újította fel az irodáját, amivel az Év Irodája díjazás döntőse lett, illetve a Szerethető Munkahelyek díjat is elnyerték 2018-ban.

Ugyanakkor magasak az elvárások is, egyedi és szigorú szűrőrendszeren kell átmenniük a jelentkezőknek. Az új munkatársak kiválasztásakor meritokratikusan járnak el, vagyis nem az a lényeg, hogy milyen képzettséget vagy munkatapasztalatot tud valaki felmutatni. Sokkal fontosabb a szakmai tudás, a tanulás iránti nyitottság és az együttműködéshez szükséges személyiségjegyek megléte, és persze ebben az ágazatban nem kérdés, hogy mindenkinek legalább társalgási szinten kell tudnia angolul. Aki pedig bekerül a céghez, számíthat rá, hogy a szakmai kihívások mellett elvárás lesz a napi rendszerességű tanulás, ami kulcsfontosságú abban, hogy a cég lépést tudjon tartani a rendkívül gyorsan fejlődő és változó szakterület legújabb fejleményeivel.

Az elmúlt években a magyar munkaerőpiacot jellemző toborzási nehézségeket a Supercharge-nál nem érezték meg, a pozícióikra többnyire túljelentkezés szokott lenni. Igaz, András elmondta, hogy ha gyorsan kell egy új ember, akkor az ő helyzetük sem egyszerű, de 2-3 hónap alatt minden pozíciót fel tudtak tölteni. Elsősorban tapasztalt embereket keresnek, de ha belefutnak egy tehetséges pályakezdőbe, szívesen felveszik őket is, akár a gyorstalpaló progamozóiskolák végzettjei közül is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan jól megy a magyar programozósuliknak, hogy már a régióban terjeszkednekA veszteséges működés tavaly már inkább kivétel volt mint alapszabály, a piacon beindult a konszolidáció, páran kiszálltak. A Green Fox és a Codecool azonban elindult meghódítani a régiót.

Rendszeres a befektetői érdeklődés

Tessényi András és Ács Dávid a Supercharge képviseletében a Deloitte díjátadóján.

A Supercharge üzleti sikereire sokan felfigyeltek, a cég szerepelt tavaly a Deloitte és a Financial Times leggyorsabban növekvő vállalatokat számba vevő listáin is. A tulajdonosokat szinte hetente keresi valaki, hogy beszállna vagy megvenné a vállalatot, de Andrásék hárítják ezeket az ajánlatokat.

Minden évben jelentős a profitunk, ezért nem volt szükségünk befektetőkre vagy hitelezőkre. A munkánkat pedig szeretjük, szeretünk bejárni dolgozni, jó a csapat, meg tudjuk valósítani önmagunkat. Tulajdonosként és menedzserként is itt képzeljük el a jövőnket.

A növekedést igyekeznek fenntartani, a menedzsment célja a több, mint kétmilliárd forintos konszolidált árbevétel megduplázása három éven belül. Mivel a magyar piac nagyon szűk, ezt csak még több külföldi munkával lehet elérni, amihez pedig újabb irodák nyitására lesz szükség. A második külföldi irodanyitás helyszíne egy nyugat-európai város lesz, de utána már az Egyesült Államokban alapítanának kirendeltséget.

Vállalat cégportré informatika startup supercharge Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2019. október 11. 16:00 Közélet, Vállalat

Tízmilliárdokat költött Borkai városában telkekre az Audi

Kifejezetten sokat áldozott az Audi azokra a korábbi szántókra, ahol később az autógyártó logisztikai központja épült fel.

Torontáli Zoltán
2019. október 11. 14:47 Vállalat, Világ

Embertelenebbek lesznek a helyi vállalkozók, ha sok multi jelenik meg egy országban

Olyan felmérés jelent meg, amely ugyan mexikói adatokat dolgoz fel, de a következtetések jó része Kelet-Európára is érvényesnek tűnik.

Váczi István
2019. október 10. 11:58 Vállalat

Csődbe ment egy korábban itthon is népszerű, legendás kerékpármárka gyártója

A rendszerváltás óta harmadszor dőlt be a szocializmus idején Magyarországon is népszerű Favorit kerékpárok gyártója. Az ügy sok részlete a magyar gazdasági életből is ismerős lehet.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. október 12. 12:09 Közélet

Egymáshoz hasonló településeken sem hoznak több pénzt a fideszes polgármesterek

Akkor sem látszik, hogy a kormánypárti vezetésű önkormányzatok jobb anyagi körülmények között működnének, ha egymáshoz sok szempontból hasonló fideszes és a kormánypárton kívüli vezetésű településeket összemérve vizsgáljuk meg a kérdést.

Bucsky Péter
2019. október 11. 07:01 Közélet

Gazdagabbak a fideszes kerületek, de az ellenzékiek jobban gyarapodnak

Vagyonosabbak az önkormányzatok és jobban lehet keresni a kormánypárt által vezetett fővárosi kerületekben, de az ellenzékiek lakossága gyorsabban nő.

Kasnyik Márton
2019. október 10. 06:42 Közélet

Nem megy jobban a helyi gazdaság, ha fideszes a polgármester

Jobb lett a helyi cégeknek és a lakók keresetének, ha fideszes polgármestert választottak 2014-ben, mint ha valaki mást? Az adatok azt mutatják, hogy nem.