Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. szeptember 18. 06:43 Vállalat

Budapesti garázscégként indultak, külföldön is terjeszkedő techvállalat lett belőlük

2010 egyik őszi estéjén egy mérnökökből és műszaki menedzserekből álló baráti társaság beszélgetett egy egyetemi albérletben. Ahogy a téma a megelőző egy-két évben meredeken növekedő iPhone eladásokra és a mobilalkalmazások piacának nemzetközi robbanására terelődött, egyre tisztábban rajzolódott ki előttük egy hatalmas üzleti lehetőség. Még aznap úgy döntöttek, hogy kipróbálják magukat a mobilalkalmazások fejlesztésében, és úgy látták, erre egy közös vállalkozás lesz a legalkalmasabb forma.

Rövidesen egy saját terméket építettek bevásárlóközpontoknak, ami ugyan nem ért el különösebb sikereket a piacon, a fiatalok életét mégiscsak döntően befolyásolta. A munka során ugyanis rájöttek, hogy nagyon hatékonyan működnek csapatként. Ez a megérzés végül is be is igazolódott, 2018-ra egy másfél milliárdos árbevételű, külföldön is terjeszkedő középvállalattá fejlődött az egykoron az egyikük nappalijából indult garázscég.

A Supercharge egyik alapítója, illetve vezérigazgatója, Tessényi András elmondta, hogy társaival 2012-ben látták be, hogy még ha a kiinduló ötletüket el is kell engedniük, az új digitális termékfejlesztési szolgáltatásukban komoly lehetőség van. A megrendelések számának emelkedésével gyorsan egyértelművé vált, hogy a cég nem csak mellékállást adhat az alapítóknak – ekkor még mindannyian dolgoztak valahol –, akik a munkahelyeiket rövidesen feladták, a Supercharge pedig átköltözött Andrásék lakásából egy belvárosi irodába és növekedésnek indult.

Hiába a válság, a piaci folyamatok is kedveztek az induláskor

Kezdetekben az alapítók a mobilalkalmazások fejlesztésére összpontosítottak, ami 2012-re világszerte az egyik legforróbb terület lett a digitális termékfejlesztésben. Hiába volt tehát ekkor még válságos helyzetben sok ország és szektor, az alkalmazásfejlesztők egyre több megrendelést kaptak.

Szerencsénk van ezzel a piaccal, mert a kezdetektől fogva egy növekvő hullámon lovagolunk, az ágazatban az elmúlt tíz évben nem volt visszaesés.

A Supercharge-nak a kezdetektől viszonylag sok külföldi ügyfele volt. Egyik első amerikai ügyfelükkel egyszerűen egy munkaközvetítő portálon találkoztak, de hamarosan már német, angol, sőt indonéz vállalatoknak is dolgoztak. Andrásék jó híre pedig elkezdett terjedni a lehetséges kuncsaftok között, a kapcsolataik révén egyre több helyre jutottak el és szereztek újabb megrendeléseket.

Nekünk a legfontosabb ügyfélszerzési csatorna az ajánlás. Megcsináltuk a munkákat, sikeres termékek lettek belőlük, és tovább ajánlottak minket az elégedett ügyfelek.

Tessényi András

Az első kifejezetten értékesítéssel foglalkozó munkatárs a Supercharge-nál már egy 50 fős, közel egymilliárd forintos árbevételű céghez csatlakozhatott. Az üzlet addig organikusan fejlődött – András szerint ez ugyan nem okozott problémát, de utólag már azt mondja, még gyorsabban növekedhettek volna, ha korábban állítják fel a sales-csapatukat.

Hamar került nagyon magasra a léc a nemzetközi munkák miatt

Az alapítók a magyar piacon érzékelhetőnél sokkal kiélezettebb nemzetközi versenyt már a kezdetekben megtapasztalhatták. Kifejezetten kudarcos projektek ugyan nem voltak, de az éjszakázás rendszeres volt az első években. Ráadásul menedzseri tapasztalatokkal egyikük sem rendelkezett, az első érdemi munkahelye szinte mindannyiuknak a saját vállalkozásuk volt. A kellő alázatnak, türelemnek és kitartásnak köszönhetően azonban végül sikeres vezetőkké váltak a cégnél.

A kezdeti nehézségeken túllépve 2012 és 2016 között sikerült évről évre két-háromszoros árbevétel növekedést elérni, persze ez az ütem az évi 700 milliós szinten túl már nem volt fenntartható stratégiaváltás nélkül. Andrásék ezért 2017-től tudatosan – már sales-esek bevetésével – elkezdtek nagy munkák után menni, és sikerült is behozniuk több igazán komoly megrendelést. Többek között elkészítették a Deutsche Telekom önkiszolgáló mobilalkalmazását, amit a cég ügyfelei Európa-szerte használnak, megcsinálták Indonéziában a leggyorsabban növekvő digitális (vagyis fiókok nélkül működő) bank applikációját, de számos más nagy projektet is elvállaltak. A sok külföldi tapasztalatot persze a magyar piacon is értékelik, a legnagyobb hazai cégek is szívesen kötnek velük üzletet, például az OTP is jelentős megrendelőjükké vált, de a Netpincér alkalmazását is ők fejlesztették.

 

 

Ott kell lenni, ahol a fontos cégek vannak

Az egyik legfontosabb mérföldkövet András elmondása szerint két éve érte el a Supercharge, ekkor nyílt meg a cég londoni irodája.

A világ egyik gazdasági központjáról van szó, ahol rengeteg jelentős globális cég van jelen vagy van ott a székhelye. Emiatt pedig Londonban hoznak döntéseket számos fontos digitális termékről. Ráadásul ha indul egy nemzetközi szolgáltatás bárhol a világon, az jó eséllyel az angolszász piacon is meg fog jelenni. Ezért, ha teheted, érdemes ott lenni és képviseltetni magadat.

Az angliai iroda az amerikai megbízókat is könnyebben kiszolgálja, nem csoda tehát, hogy a kinti telephely már az első évben nyereséget hozott. Igaz, Londonban csak az ügyfelekhez közeli tevékenységeket végeznek, a fejlesztés és a nagyobb munkák Budapesten történnek.

András szerint azért is fontos a londoni jelenlét, mert a két főváros összehasonlíthatatlan a cégek közötti verseny szempontjából.

Ha pedig Londonban sikeressé tud válni egy külföldi vállalkozás, akkor az az otthoni irodát is jobb teljesítményre fogja késztetni, amivel igazán ki lehet tűnni például a magyar piacon.

 

Programozóirodából lett innovációs ügynökség

Mára a Supercharge tevékenysége jóval túlmutat az alkalmazások fejlesztésén. Kifejezetten ritkák már azok a megrendelések, amikor egy leírásnak megfelelő szoftvert vagy weblapot kell egy bizonyos határidőre szállítaniuk, Andrásék már nem is szívesen vállalnak ilyesmit. Sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek azokra a megkeresésekre, amikor egy üzleti probléma megoldásán gondolkodhatnak együtt az ügyféllel, aminek során persze a szükséges programokat is megtervezik és lefejlesztik.

Gyakorlatilag egy digitális innovációs ügynökségként működünk. Segítjük a cégeket abban, hogy olyan termékekkel jöjjenek ki, amelyek 3-5 év múlva is sikeresek lehetnek. Jövőálló dolgokat próbálunk kitalálni és építeni, szorosan együttműködve a megrendelővel, hiszen ő ismeri a saját üzletét és piacát, mi pedig digitális termékfejlesztési specialistaként működünk közre.

Az ügyfelek számára ugyanis komoly kockázat a gyorsan változó technológiai körülmények és fogyasztói igények miatt, hogy egy-egy nagy áldozatokkal járó fejlesztés vajon évek múltán is sikeres marad-e.

A Supercharge a legtöbb tapasztalatát a pénzügyi és a telekommunikációs szektorokban szerezte. Ez egyáltalán nem véletlen, Andrásék tudatosan igyekeztek azokban az ágazatokban megrendelőkre találni, amelyekben kellően összetettek a megbízások. Egy mobilbank szolgáltatás kifejlesztésekor pedig sokkal több szempontot kell figyelembe venni, mint például egy hírportál mobilappjának programozásakor. Persze számos ügyfél érkezett az energetika, az e-kereskedelem, az egészségügy, az oktatás vagy éppen a média területeiről is, és gyakran éppen az válik a cég előnyére, hogy a sok ágazatból van már tapasztalata és ezeket megosztja az iparágak között.

Sokat várnak a munkavállalóktól, de sokat is adnak

A Supercharge irodája

A cégnél nagyon tudatosan foglalkoznak azzal, hogy a munkaerőpiacon jó hírük legyen, szeressenek náluk dolgozni a kollégák. A versenyképes fizetéseken túl a menedzsment támogató közeget kínál a munkavállalóknak, akik kifejezetten dolgozóbarát környezetben tevékenykedhetnek. A cég tavaly újította fel az irodáját, amivel az Év Irodája díjazás döntőse lett, illetve a Szerethető Munkahelyek díjat is elnyerték 2018-ban.

Ugyanakkor magasak az elvárások is, egyedi és szigorú szűrőrendszeren kell átmenniük a jelentkezőknek. Az új munkatársak kiválasztásakor meritokratikusan járnak el, vagyis nem az a lényeg, hogy milyen képzettséget vagy munkatapasztalatot tud valaki felmutatni. Sokkal fontosabb a szakmai tudás, a tanulás iránti nyitottság és az együttműködéshez szükséges személyiségjegyek megléte, és persze ebben az ágazatban nem kérdés, hogy mindenkinek legalább társalgási szinten kell tudnia angolul. Aki pedig bekerül a céghez, számíthat rá, hogy a szakmai kihívások mellett elvárás lesz a napi rendszerességű tanulás, ami kulcsfontosságú abban, hogy a cég lépést tudjon tartani a rendkívül gyorsan fejlődő és változó szakterület legújabb fejleményeivel.

Az elmúlt években a magyar munkaerőpiacot jellemző toborzási nehézségeket a Supercharge-nál nem érezték meg, a pozícióikra többnyire túljelentkezés szokott lenni. Igaz, András elmondta, hogy ha gyorsan kell egy új ember, akkor az ő helyzetük sem egyszerű, de 2-3 hónap alatt minden pozíciót fel tudtak tölteni. Elsősorban tapasztalt embereket keresnek, de ha belefutnak egy tehetséges pályakezdőbe, szívesen felveszik őket is, akár a gyorstalpaló progamozóiskolák végzettjei közül is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlyan jól megy a magyar programozósuliknak, hogy már a régióban terjeszkednekA veszteséges működés tavaly már inkább kivétel volt mint alapszabály, a piacon beindult a konszolidáció, páran kiszálltak. A Green Fox és a Codecool azonban elindult meghódítani a régiót.

Rendszeres a befektetői érdeklődés

Tessényi András és Ács Dávid a Supercharge képviseletében a Deloitte díjátadóján.

A Supercharge üzleti sikereire sokan felfigyeltek, a cég szerepelt tavaly a Deloitte és a Financial Times leggyorsabban növekvő vállalatokat számba vevő listáin is. A tulajdonosokat szinte hetente keresi valaki, hogy beszállna vagy megvenné a vállalatot, de Andrásék hárítják ezeket az ajánlatokat.

Minden évben jelentős a profitunk, ezért nem volt szükségünk befektetőkre vagy hitelezőkre. A munkánkat pedig szeretjük, szeretünk bejárni dolgozni, jó a csapat, meg tudjuk valósítani önmagunkat. Tulajdonosként és menedzserként is itt képzeljük el a jövőnket.

A növekedést igyekeznek fenntartani, a menedzsment célja a több, mint kétmilliárd forintos konszolidált árbevétel megduplázása három éven belül. Mivel a magyar piac nagyon szűk, ezt csak még több külföldi munkával lehet elérni, amihez pedig újabb irodák nyitására lesz szükség. A második külföldi irodanyitás helyszíne egy nyugat-európai város lesz, de utána már az Egyesült Államokban alapítanának kirendeltséget.

Vállalat cégportré informatika startup supercharge Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Fabók Bálint
2020. július 6. 06:49 Közélet, Vállalat

Tudják, hogy bezuhanna a turizmus, mégis megfojtanák a rövid távú lakáskiadást

A kormányzat a fővárossal egyetértésben dolgozik az Airbnb-modell korlátozásán, ami mögött - Európában egyedülálló módon - a túlturizmus helyett egy iparági lobbi áll.

Váczi István
2020. július 4. 13:54 Vállalat

Csendben kimondták egy legendás repülőgép halálos ítéletét

Amit eddig is lehetett sejteni, lényegében hivatalossá vált: két év múlva megszűnik a polgári repülés egyik ikonikus típusa, a Boeing 747-es gyártása.

Torontáli Zoltán
2020. július 3. 10:26 Vállalat, Világ

A Lidl 13 eurós sportcipőjét majdnem 1300 euróért árulják a neten

Ilyen az, ha egy olcsó termékből kevés van, de a keresletet a divat az egekbe tolja.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.