Egybeolvadna két olyan internetes kereskedő, amelyek a magyar vásárlók körében is a legnépszerűbbek között vannak. Az Extreme Digital és az Emag magyarországi leányvállalata úgy egyesülne, hogy utóbbi létrehoz egy új céget, amelybe az Edigital beolvad.
Ahogy Várkonyi Balázs mondta nekünk, az új cégben 52 százalékos tulajdonrésze lesz a dél-afrikai Naspers csoportnak, vagyis az Emag jelenlegi tulajdonosának.
A maradék 48 százalék Várkonyi és az üzlettársa, Kelemen Gyula kezében lesz, és a két magyar fogja vezetni a társaságot.
A fúziót a Gazdasági Versenyhivatalnak (GVH) is jóvá kell hagynia, az érintettek a megfelelő papírokat már be is adták a hivatalhoz. A GVH nyolc napon belül dönthet arról, hogy részletesebb vizsgálat nélkül engedi az egybeolvadást, vagy elindít egy eljárást, amelyben ki kell derítenie, hogy a két szereplő egybevonása mennyire befolyásolja a piacot.
Valószínű, hogy a vizsgálat el fog indulni, és a legérdekesebb része az lesz, hogy ebben az ügyben mit tekintenek piacnak. Ha ugyanis csak az online kiskereskedelmet nézik, akkor annak évi 1000 milliárd forintra becsült összesített forgalmából a vásárlók körülbelül 50 százalékot költenek el magyar bejegyzésű cégeknél, és ennek a tortának körülbelül 20 százalékát adja az Edigital, de az online és offline értékesítést egybevéve.
Ha úgy döntenek, hogy versenyfelügyeleti szempontból létezik egy különálló online piac, akkor két nagy szereplő egyesül, ha viszont nem lehet elválasztani az internetes kereskedelmet a hagyományostól, akkor két kis cégről lesz szó, amelyek egybevonása nem sok vizet zavar.
Várkonyi szakmai alapon sokkal inkább hajlik arra az értelmezésre, hogy nincs önálló online kiskereskedelem. Különösen az Edigital esetében, mert ahogy mondja, a cég az internetes felületét (boltját) szándékosan és nagyon hatékonyan használja arra, hogy a vevőket offline vásárlásra késztesse.
A fizikailag is létező boltok forgalmának több mint fele ilyen vásárlásból származik.
Az értékelést az is nagyon meg fogja nehezíteni, hogy a magyarok által online felületeken elköltött évi 1000 milliárd forintból körülbelül 500 milliárd olyan áruházakba áramlik, amelyek nem Magyarországról szállítanak. Míg az Edigital egy minden szempontból magyar cég, a vele egyesülő Emag például sokkal kevésbé, hiszen ők döntően Romániából szervezik a kereskedelmet.
A versenyhivatalnak tehát egy olyan többismeretlenes egyenletet kell majd megoldania, amelyben az online-offline és az ezt átfedő magyar-külföldi kérdést is meg kell válaszolnia.
Vállalat
Fontos