A kilencvenes években a kelet-európai rendszerváltásokkal számos, a szocializmusban még meghatározó jelentőségű márka tűnt el vagy legalábbis szorult vissza. A sokszor magasabb minőségű, olcsóbban előállított vagy egyszerűen csak jobban vágyott és egyik napról a másikra elérhetővé vált nyugati árucikkek mellett a keleti blokk termékeinek jó része lekerült a boltok polcairól. A szocializmus szűk árukínálatának köszönhetően viszont a keleti márkák emléke élénken élt az emberekben, ami a marketing szempontjából hatalmas érték, főleg, hogy idővel még egy nagy adag nosztalgia is társult hozzájuk.
Ezt pedig nem restek kihasználni a befektetők, legyenek azok a korábban bevezetett márkák felélesztésében fantáziát látó üzletemberek vagy az adott iparágban tevékenykedő, az egykori vasfüggönyön túli cégek.
Legújabban épp a fényképezőgépekről híres szovjet márka, a Zenit éledt újra, méghozzá pont a német Leicának köszönhetően, amelynek modelljeit egykor nagyban utánozta*A Leica fejlesztési leírásait Németország II. világháborús jóvátételének részeként kapták meg a szovjetek. a Moszkva közelében működő gyár. Az új, digitális Zenit fényképezők tervezésekor döntő szempont volt, hogy a régi, ám mára tulajdonképpen kultikussá vált modellek kinézetét és használatát a lehető legjobban felidézzék az Oroszországban gyártott készülékek vásárlói számára.
Úgy látszik tehát, az a márkaismertség, ami a szocializmus évei alatt kialakult, még 2018-ban is sokat érhet. Pedig a régi kelet-európai brandek visszatérésének dömpingje az ezredforduló környékén volt, amikorra a piacgazdaságra nemrégiben áttért országokban valamelyest megszépültek a régi, sokaknak utólag kiszámíthatóbbnak és biztonságosabbnak tűnő idők emlékei. Némelyikükből ráadásul Európa-szerte meghatározó piaci tényező vált, ahogy az például a Dacia és a Skoda esetében történt. Az új Zenit-gépek is kaphatók lesznek a nyugat-európai országokban, sőt, még az Egyesült Államokban is.
Vállalat
Fontos