Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. június 18. 06:56 Vállalat

Ha nem érted, hogy a CBA alapítója miért szállt ki, van pár ábránk hozzá

Miután tavaly év végén kiderült, hogy Baldauf László, a CBA hálózat alapítója visszavonul és üzleteit nem a láncon belül adja el, hanem a konkurens Lidl-nek értékesíti, érdeklődéssel vártuk legfőbb cégének tavalyi évre vonatkozó pénzügyi számait. Hátha abból kiderül valami, amit ő már értelemszerűen év közben is látott, de mi csak azután nézhetjük meg, hogy nyilvánosságra kell hozni.

A számok szerint a CBA-Baldauf Kft. elég felemás évet zárt, de ami talán a legfontosabb: nem tudott felülni arra a hullámra, amely az élelmiszer kiskereskedelmet ma leginkább hajtja. A szektornak ez a szegmense tavaly 3 százalékkal bővült (miközben a nem élelmiszer jellegű boltok forgalma ennél jóval nagyobb mértékben, 8,9 százalékkal ugrott meg), ami elsősorban annak köszönhető, hogy a lakosságnak több elkölthető pénz volt a zsebében, mint egy évvel korábban.

A vásárlók azonban nem Baldauf üzleteibe vitték ezt a pénzt, hiszen a cég árbevétele nem hogy 3 százalékkal nőtt volna, de még 4 százalékkal csökkent is, vagyis a pozíció romlása 7 százalékos volt. Az üzletek forgalma összesen 420 millió forinttal csökkent, enyhe sebtapaszként az adózott eredmény azonban kis mértékben nőtt.

A szokásos tevékenységből származó pénzeszköz változás 285 milliós pozitívumban van, vagyis leegyszerűsítve egy év alatt több pénz jött be az alaptevékenységből, mint amit annak biztosítására ki kellett fizetni.

Baldauf cége azonban nem csak a piaci átlagot, hanem a legnagyobb CBA cégek teljesítményét is alulmúlta. Az alábbi grafikon azt mutatja, hogy a 8 legnagyobb CBA (nagy- és kisker) vállalkozás árbevétele hogyan változott 2017-ben. Jól látszik, hogy vannak egész szépen növekvő tagok, de csökkenést csak a CBA-Baldauf hozott össze. A grafikonhoz hozzátettük az iparági átlag mellett a Spar és az Aldi megfelelő számait (azért ezeket, mert a piac vezető szereplői közül pillanatnyilag csak ezek érhetőek el).

 

A CBA vállalkozások a Sparral még csak-csak tartják a lépést, az Aldival (és vélhetően a két másik diszkonttal) azonban nem képesek együtt menni. Érdekes lesz majd megnézni, hogy a hipermarketek hogyan teljesítenek ebben a környezetben, vagyis ki kitől veszi el a piacot.

Ugyanezek a számok a Coop hálózat vezető tagjainál kicsit jobb képet mutatnak. Úgy tűnik, hogy ennek a főleg vidéken erős magyar láncnak egyelőre kevésbé lépett a bütykére a diszkontok nyomulása. Egy negatív eredményt produkáló renitens itt is akad, és az Aldi számait csak a legnagyobb tag tudta hozni, a növekedés azonban általában a piac bővülése felett van.

 

A két legnagyobb Reál cég ugyanebben az összehasonlításban felemás képet mutat.

 

Összeállítottuk a magyar láncok cégeinek top20-as listáját is, az árbevétel ezeknél elég hamar beesik 20 milliárd forint alá, miközben a Spar tavaly összesen 478 milliárd, az Aldi pedig már 170 milliárd forintot ért el.

 

A hipermarketek és a Lidl csak később közli a számait, de biztosnak látszik, hogy a piac első 30 helyén alig volt változás tavaly, csak egy-két kisebb szereplő tudta megelőzni az előtte állót.

A magyar láncok alapvető üzleti-szerkezeti problémájáról korábban részletesen írtunk, illetve azt is bemutattuk, hogy a nehéz helyzetben lévő modellben dolgozó boltok miért nem mennek tönkre a normál üzleti logika ellenére sem. Ennek fényében egyébként nem is annyira rossz, amit a 2017-es éves jelentéseikben bemutattak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÜzleti vaslogika miatt kell a CBA-nak alulmaradnia a Lidl-ékkel szembenA szervezetlenség, a csökkenő piaci súly és a haszon lefölözése lefelé vezető spirálba vitte a magyar kiskereskedelmi láncokat. Elemzésünk a hazai cégek kilátástalan helyzetéről, első rész.

A kiskereskedelem élmezőnyének az említetteken kívül két kakukktojás tagja is van, a szerb határon álló két üzlet, amelyek működését és eredményeit itt és itt mutattuk be részletesen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁll a magyar pusztában egymás mellett két bolt, és mindkettőnek ötször akkora a forgalma, mint egy AldinakSzépen testvériesen megosztoznak a hatalmas piacon, és még a honlapjuk is ugyanúgy néz ki.

Vállalat Aldi árbevétel Baldauf László CBA Coop kiskereskedelem Reál Spar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Váczi István
2020. november 27. 10:37 Vállalat

Elektromos városi terepjárót kezdett gyártani a Skoda

A héten elkezdődött a Skoda első olyan elektromos modelljének gyártása, amelyet eleve ilyen hajtással terveztek.

Jandó Zoltán
2020. november 26. 17:01 Vállalat

A tavasszal elbocsátott alkalmazottak felét vették vissza a legnagyobb divatláncok

A járvány kitörésekor két hónap alatt elküldték az alkalmazottak ötödét. Szeptemberre a megüresedett helyek felét betöltötték, de akkor újabb fordulat jött.

Váczi István
2020. november 25. 10:01 Vállalat

A budapesti reptérnek is fontos, hogy újra repülhet a Boeing elbaltázott típusa

Ha minden jól megy, januárban már Európában is repülhet a 737 Max, így ha a járványhelyzet is kedvezően alakul, a lengyel LOT újra előveheti itteni bővítési terveit.

Fontos

Jandó Zoltán Torontáli Zoltán
2020. november 25. 16:56 Adat, Közélet

Semmi értelme nincs az operatív törzs járvány-előrejelzésének

Legalábbis abban a formában, ahogy hetente közlik. Ha jól csinálják, a szennyvízadat hasznos eleme lehet a járvány követésének, de amit az NNK közzétesz, nem az.

Kasnyik Márton
2020. november 25. 06:56 Közélet

Saját óriáscégét hitelezheti milliárdokkal a Magyar Nemzeti Bank

Ha ez átmegy, akkor a többi cégétől is vehetné a kötvényeket a jegybank milliárdokért. Nincs határa a vad ötleteknek a monetáris politikában?

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.