Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. június 18. 06:56 Vállalat

Ha nem érted, hogy a CBA alapítója miért szállt ki, van pár ábránk hozzá

Miután tavaly év végén kiderült, hogy Baldauf László, a CBA hálózat alapítója visszavonul és üzleteit nem a láncon belül adja el, hanem a konkurens Lidl-nek értékesíti, érdeklődéssel vártuk legfőbb cégének tavalyi évre vonatkozó pénzügyi számait. Hátha abból kiderül valami, amit ő már értelemszerűen év közben is látott, de mi csak azután nézhetjük meg, hogy nyilvánosságra kell hozni.

A számok szerint a CBA-Baldauf Kft. elég felemás évet zárt, de ami talán a legfontosabb: nem tudott felülni arra a hullámra, amely az élelmiszer kiskereskedelmet ma leginkább hajtja. A szektornak ez a szegmense tavaly 3 százalékkal bővült (miközben a nem élelmiszer jellegű boltok forgalma ennél jóval nagyobb mértékben, 8,9 százalékkal ugrott meg), ami elsősorban annak köszönhető, hogy a lakosságnak több elkölthető pénz volt a zsebében, mint egy évvel korábban.

A vásárlók azonban nem Baldauf üzleteibe vitték ezt a pénzt, hiszen a cég árbevétele nem hogy 3 százalékkal nőtt volna, de még 4 százalékkal csökkent is, vagyis a pozíció romlása 7 százalékos volt. Az üzletek forgalma összesen 420 millió forinttal csökkent, enyhe sebtapaszként az adózott eredmény azonban kis mértékben nőtt.

A szokásos tevékenységből származó pénzeszköz változás 285 milliós pozitívumban van, vagyis leegyszerűsítve egy év alatt több pénz jött be az alaptevékenységből, mint amit annak biztosítására ki kellett fizetni.

Baldauf cége azonban nem csak a piaci átlagot, hanem a legnagyobb CBA cégek teljesítményét is alulmúlta. Az alábbi grafikon azt mutatja, hogy a 8 legnagyobb CBA (nagy- és kisker) vállalkozás árbevétele hogyan változott 2017-ben. Jól látszik, hogy vannak egész szépen növekvő tagok, de csökkenést csak a CBA-Baldauf hozott össze. A grafikonhoz hozzátettük az iparági átlag mellett a Spar és az Aldi megfelelő számait (azért ezeket, mert a piac vezető szereplői közül pillanatnyilag csak ezek érhetőek el).

 

A CBA vállalkozások a Sparral még csak-csak tartják a lépést, az Aldival (és vélhetően a két másik diszkonttal) azonban nem képesek együtt menni. Érdekes lesz majd megnézni, hogy a hipermarketek hogyan teljesítenek ebben a környezetben, vagyis ki kitől veszi el a piacot.

Ugyanezek a számok a Coop hálózat vezető tagjainál kicsit jobb képet mutatnak. Úgy tűnik, hogy ennek a főleg vidéken erős magyar láncnak egyelőre kevésbé lépett a bütykére a diszkontok nyomulása. Egy negatív eredményt produkáló renitens itt is akad, és az Aldi számait csak a legnagyobb tag tudta hozni, a növekedés azonban általában a piac bővülése felett van.

 

A két legnagyobb Reál cég ugyanebben az összehasonlításban felemás képet mutat.

 

Összeállítottuk a magyar láncok cégeinek top20-as listáját is, az árbevétel ezeknél elég hamar beesik 20 milliárd forint alá, miközben a Spar tavaly összesen 478 milliárd, az Aldi pedig már 170 milliárd forintot ért el.

 

A hipermarketek és a Lidl csak később közli a számait, de biztosnak látszik, hogy a piac első 30 helyén alig volt változás tavaly, csak egy-két kisebb szereplő tudta megelőzni az előtte állót.

A magyar láncok alapvető üzleti-szerkezeti problémájáról korábban részletesen írtunk, illetve azt is bemutattuk, hogy a nehéz helyzetben lévő modellben dolgozó boltok miért nem mennek tönkre a normál üzleti logika ellenére sem. Ennek fényében egyébként nem is annyira rossz, amit a 2017-es éves jelentéseikben bemutattak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÜzleti vaslogika miatt kell a CBA-nak alulmaradnia a Lidl-ékkel szembenA szervezetlenség, a csökkenő piaci súly és a haszon lefölözése lefelé vezető spirálba vitte a magyar kiskereskedelmi láncokat. Elemzésünk a hazai cégek kilátástalan helyzetéről, első rész.

A kiskereskedelem élmezőnyének az említetteken kívül két kakukktojás tagja is van, a szerb határon álló két üzlet, amelyek működését és eredményeit itt és itt mutattuk be részletesen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÁll a magyar pusztában egymás mellett két bolt, és mindkettőnek ötször akkora a forgalma, mint egy AldinakSzépen testvériesen megosztoznak a hatalmas piacon, és még a honlapjuk is ugyanúgy néz ki.

Vállalat Aldi árbevétel Baldauf László CBA Coop kiskereskedelem Reál Spar Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2019. december 11. 16:11 Vállalat, Világ

Átadja a Tesco a cseh és szlovák házhoz szállítást egy olyan cégnek, amely jövőre Magyarországra is bejöhet

Vége a saját flottának, egy helyi futárcéghez, a DoDo-hoz szervezik ki a logisztikát.

Avatar Avatar
2019. december 11. 06:49 Vállalat

Ezért érzed úgy, hogy a te béred lassabban nő, mint az átlag

Jól kell megválasztania az iparágat és a céget, aki jól akar keresni. Végső soron oda érdemes menni, ahol nagyobb teljesítményhez segíthetjük a vállalatunkat.

Torontáli Zoltán
2019. december 10. 06:52 Vállalat

Indul Budapesten a Kifli.hu: a csehek ott támadják a Tescót és a társait, ahol a legjobban fáj nekik

Viccesen hangzó neve ellenére komoly cseh online élelmiszerbolt jelenik meg Budapesten. Mit kínálnak és hogyan lehetnek nyereségesek ott, ahol minden versenytársuk csak égeti a pénzét?

Fontos

Jandó Zoltán
2019. december 11. 09:52 Közélet

Valaki idő előtt sejtette, hogy meghiúsul a nagy T-Systems üzlet

A Telekomnál meglepődtek, de a tőzsdén kevésbé.

Kasnyik Márton
2019. december 9. 16:32 Vállalat

Ebből az ábrából kiderül, mennyire értékeli a piac a NER-cégeket

Sokkal több pénzt toltak volna a befektetők a piaci vállalatokba, mint a NER-cégeibe az MNB kötvényprogramjában.

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.