Hírlevél feliratkozás
Holtzer Péter
2022. február 6. 07:35 Podcast

Adrenalininjekció a tanároknak, ha egy vállalatnál látják, mire készítik fel a diákjaikat

Én nagyon nem szeretem a disztópikus világképeket. Nekem muszáj hinnem abban, hogy lehet ezzel az egésszel valamit kezdeni. És ezért csináljuk többek között azt, hogy megpróbálunk hozzányúlni a sokkal fiatalabb generációhoz. A középiskolásokhoz, az általános iskolásokhoz. És én személy szerint azt látom, hogy ott azért meg lehet fogni ezt a kérdést – mondta Szántay Csaba, a Richter Gedeon Nyrt. szerkezetkutatási osztályának vezetője, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) oktatója a 28. óra ötödik adásában arról, hogy mit lehet a problémával kezdeni, hogy a hallgatók egyre nagyobb arányban kezdik hiányos alaptudással az egyetemi képzéseket.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket. 

Keglevich György, a BME Szerves Kémia és Technológia Tanszékének egyetemi tanára szerint az elmúlt évtizedben egyre fokozódó színvonalcsökkenés tapasztalható az egyetemen a középiskolából kikerülő diákok tudásának kiterjedtségében és mélységében. Ennek szerinte több oka is van. A középiskolában gyakran nem kapnak megfelelő tudást, amihez a tanárok motivációjának hiánya is hozzájárul.

Az egyetemekre kerülő generáció gyakran nem eléggé motivált, és nincs tanulási módszere, mert a középiskolában nem tanítják meg tanulni. A helyzetet az elmúlt években a járvány is nehezítette. Az is jellemzővé vált, hogy a hallgatók frusztráltabbak, gyakrabban bizonytalanodnak el, csúsznak a félévekkel, vagy szakot váltanak.

Én az egyetemen mágneses magrezonancia spektroszkópiát tanítok, ami egy nagyon nehéz tárgy. És ahhoz, hogy ez az oktatás érdemi legyen és működjön, szükség van egy sereg olyan ismeretre – fizika, matematika – amit régebben azért hoztak magukkal a gyerekek a középiskolából. És most mintha ez ott se lenne. Olyan alapfogalmakat nem tudnak, amiket 5-10 évvel ezelőtt még hoztak magukkal

– mondta Szántay Csaba.

Ma sincs hiány tehetségekből a Richterben, de drámaian többet kell keresni őket. Gyakran az elköteleződés szintje alacsonyabb, mint korábban. Tudás- és attitűdprobléma együtt jelentkezhet

– tette hozzá.

Dr. Szántay Csaba, Holtzer Péter és Dr. Keglevich György. Fotó: G7

A beszélgetés részleteiben kitért arra, hogy fiatalabb korban, még az egyetemre érkezés előtt hogyan lehet megszólítani, befolyásolni a tanulókat, hatni rájuk, illetve velük és tanáraikkal együttműködni. Szántay Csaba a Richter példáján keresztül érzékeltette azt a sok éves evolúciót, ahogy ma már az a megközelítés is felerősödött, amelynek során a középiskolás (sőt, felső tagozatos) szemléletformálásban is aktívan vesznek részt.

 “A vállalat alapvető identitása nem csak az, hogy ő egy vállalat, hanem egy kulturális közeg, ökoszisztéma része, ami befolyással van erre a kultúrára” – mondta. Akkor működik mindez jól, ha a vállalat önző megközelítése abban a tekintetben, hogy a jövőben majd könnyebben, nagyobb és jobb színvonalú merítésből juthasson szakemberekhez, kutatókhoz, harmonizál a társadalmi szerepvállalással, misszióval, és az imázs kialakításával.

Keglevich György azt mondja, a felvett hallgatókat fel kell zárkóztatniuk, nem megoldás „mindenkit megbuktatni”.

Én azért küzdök, hogy meggyőzzem a kollégákat, hogy nekünk azt az utat kell választanunk, hogy akiben bármi fantáziát látunk, vagy akár a csíráját a képességeknek, azokat nekünk fel kell építenünk. Egyszerűen pótolnunk kell azt, amit a középiskolákban nem kapnak meg

– mondta. Ezért a felzárkóztató kurzusok, korrepetálások fontossága nő. Az is jobban strukturálandó szerinte, hogy mi az, ami valóban nagyon fontos, és az egyetemi előadásoknak jobban ezekre kellene fókuszálniuk.

Az egyetemen vannak nyílt napok középiskolásoknak, és előfordulnak szakkollégiumi szervezésű középiskolás versenyek. Elvileg van lehetőség középiskolásoknak például bejárni az egyetemi laborba, de ez nem túl népszerű a leterhelt oktatók körében. Általában is igaz, hogy lehetne még sokkal proaktívabbá tenni azt, ahogy a felsőoktatás a közoktatás, a középiskola közelébe megy.

Ezen belül a pályaorientációnak is hatékonyabbá kellene válnia mind az egyetem, mind a vállalatok részéről. Ez célozhatja a diákokat, de természetesen a tanárokat is.

„A tanárok tanítanak valahogy valamit, de fogalmuk sincs arról, hogy mi a tanításuk végpontja” – említi Szántay Csaba annak kapcsán, hogy amikor egy tanár és diákcsoportja közelről szembesül egy gyárlátogatáson a kutatás-gyártás részleteivel, azt követően a tanár is sokkal inkább képes lesz hiteles tudás és szenvedély átadására. Természetesen ez is olyan, amivel sok-sok vállalat segíthetne iskolásokat, pedagógusokat.

Elképesztő mennyiségű visszajelzést kapunk ezektől a tanároktól és diákoktól, akiket behívunk, hogy innentől kezdve látják, hogy mi az értelme annak, amit csinálnak. Ez olyan, mint egy adrenalininjekció

– mondta.

A beszélgetéssel, illetve a 28. óra sorozattal kapcsolatos visszajelzéseket továbbra is várjuk a [email protected] címre. 

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

(A podcast elkészítésében közreműködött: Stubnya Bence).

A 28. óra előző részei:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGyakorlatilag elfelejtettek tanulni a diákok az elmúlt két évbenMit tehet egy iskola és egy gimnázium igazgatója, hogy ne kallódjanak el a tehetségek? A veszprémi Kossuth és a Lovassy igazgatójával többek között ezt is körbejártuk a 28. óra új adásában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kistelepülési iskolák problémái nem érdeklik a társadalmat, párthovatartozástól függetlenülA kistelepülési iskolák küzdelmei az ország egyes részein állandósultak, de mi lehet a megoldás? A 28. óra új adásában Élő Anitával és Thaisz Miklóssal erre kerestük a választ.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar iskolákban lényegtelen szempontok szerint értékelik a gyerekeketA magyar oktatás sprintereket képez, pedig hosszútávfutókra lenne szükség - Lannert Judit oktatáskutatóval beszélgettünk oktatási podcastsorozatunk, a 28. óra új adásában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz a munka nem működhet úgy, hogy „csak a szükséges 45 percen legyek túl”Új podcastsorozat a G7-en! A 28. órára keresztelt sorozatunk első részében Darvas József fizika-kémia tanárral beszélgettünk arról, mit lehet tenni azért, hogy a kisebb iskolákban se vesszenek el a tehetségek.

Podcast 28. óra egyetem közoktatás Richter természettudomány utánpótlás Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

László Pál
2022. november 29. 16:12 Podcast, Támogatói tartalom

A QR-kódos fizetés már jövőre a kártyás vásárlások alternatívája lehet itthon

Sok kisvállalkozás örülhet majd az azonnali fizetési rendszer kiterjesztésének, hiszen nem kell adott esetben napokat várnia, mint a kártyaalapú fizetéseknél, hanem pár másodpercen belül megkapja a termék vagy szolgáltatás ellenértékét.

Stubnya Bence
2022. november 26. 04:34 Podcast

Heroikus küzdelmeket vív egy-egy polgármester, de mi kell a hosszú távú sikerhez a leszakadó településeken?

Mi kell ahhoz, hogy egy kistelepülés gazdaságfejlesztési programja sikeres legyen? A G7 Podcast e heti adásában két konkrét eset alapján beszélgettünk erről.

László Pál
2022. november 21. 09:03 Podcast, Támogatói tartalom

Egyre bátrabbak a befektetők, az infláció elhozhatja a részvények reneszánszát Magyarországon

Diverzifikáció, diverzifikáció, diverzifikáció – ez a kulcsa egy jól felépített befektetési portfóliónak. A részvényeknek az utóbbi időben egyre nagyobb súlyuk van az ügyfelek befektetései között.

Fontos

Forint Ferenc
2022. december 3. 07:25 Élet, Támogatói tartalom

Lakáshitel: vége felé közeledhet a kamatemelkedés?

Végre megcsillan a fény az alagút végén, ugyanis a hitelkamatokat befolyásoló egyes pénzpiaci mutatók már csökkenésnek indultak.

Stubnya Bence
2022. december 2. 17:25 Adat, Pénz

Orbán bejelentése elgáncsolta a tárgyalásokat a legalacsonyabb keresetűek fizetésének emeléséről

Közel voltak a felek egy inflációkövető emelés elfogadásához, de a munkaadók ebbe csak járulékcsökkentéssel együtt mentek volna bele.

Hajdu Miklós
2022. december 2. 12:11 Világ

Fagyhalálra ítélné Putyin az ukrán városlakókat, folyamatos tűz alatt tartják az oroszok a civilek energiaellátását

Fél évbe is beletelhet, mire sikerül helyreállítani az ukrán energetikai infrastruktúrát, ami folyamatos orosz támadás alatt áll.