Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence Holtzer Péter
2021. december 26. 07:42 Élet, Podcast

Gyakorlatilag elfelejtettek tanulni a diákok az elmúlt két évben

A gyerekeknél ez a két év kiesett. Nagyon nagy hátrányt szenvedtek el, mert gyakorlatilag elfelejtettek tanulni. Hiába követtünk 80-100 gyereket nyomon napi szinten – mondta Nagyné Czaun Mariann, a Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola intézményvezetője a G7 oktatási témájú podcastsorozata, a 28. óra újabb adásában.

Schultz Zoltán, a veszprémi Lovassy László Gimnázium intézményvezetője ugyanezt tapasztalta a járvány miatt bevezetett távoktatásnál. “Amikor az online oktatás zajlott, az ember nem gondolta, hogy mennyire fontos volt a személyes oktatás.  Most viszont, amikor visszajöttünk, kikerekedett szemekkel néznek olyan dolgokra, amikről én azt gondoltam, hogy már beépült. És mondják, hogy igen, hallottam, de nem épült be. Egész más szintje lett a tudásnak, elúsztak a felszínen. Ez nagyon nehezen fog visszaépülni” – mondta.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket. 

A 28. óra negyedik adásában Schultz Zoltánnal és Nagyné Czaun Mariannal többek között azt jártuk körbe, mit tehetnek a veszprémi iskolák azért, hogy ne vesszenek el a tehetségek az alap- és középfokú oktatásban, milyen módon tudnak helyben együttműködni, és hogyan látják a természettudományos tárgyak oktatásának és a tanárutánpótlás biztosításának lehetőségeit.

Nagyné Czaun Mariann szerint a természettudományok megszerettetését több tényező is nehezíti. Egyrészt általános iskolai szinten alacsony az óraszám a természettudományos tárgyakból, és ha ebből elkülönítenek órákat kísérletezésre, akkor még kevesebb óra marad a tananyag leadására. A másik, hogy az élményszerűbb oktatáshoz nem megfelelően a körülmények.

Holtzer Péter, Nagyné Czaun Mariann és Schultz Zoltán. Fotó: G7

“Termünk van, de ott nincsenek meg azok az adottságok, amik lehetővé tennék, hogy a kolléga a gyerekeket motiváló kísérleteket mutasson be. Veszprémben van egy kezdeményezés, most már közel 10 éve járnak a gyerekek a Vetési laborba (természettudományos labor a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumban), ahova a hetedik-nyolcadikosoknak lehetősége van évente egyszer elmenni. Biológia, fizika illetve kémia órákon vesznek részt. Egy délelőttöt töltenek el ott, de hát ez nagyon kevés. Ott látnak mikroszkópot, tudnak kísérletezni, ott tud a kolléga olyan kísérleteket bemutatni, amiről tanultak. Az, hogy a tanár egy interaktív táblán elindít egy anyagot, bemutat egy kísérletet, egy kisgyereknek nem olyan élményszerű” – mondta.

A tanárok utánpótlásáról Nagyné Czaun Mariann elmondta, hogy volt rá példa, hogy a Lovassyból azzal hívták fel, hogy egy korábban ott végzett történelem-földrajz szakos kolléga állást keres, és pont volt egy üresedés, amit így tudtak betölteni. Összességében viszont egyre nehezebb utánpótlást találni, motiválni az iskolában végzett diákokat, hogy a tanári pályát válasszák. Egy természettudományos csapatversenyen első helyezést elérő fiú példáját hozta fel.

Azt mondta, hogy érdekli a kémia, érdekli a fizika, érdekli a biológia, de tanári pályára nem akar menni, mert látja, hogy a pedagógus szülei mennyit dolgoznak, de nem becsülik meg őket

– mondta.

Schultz Zoltán szerint is kevesen vannak a tanári pályát választó végzettek, a természettudományos tanári pályát választók pedig még kevesebben.

Én úgy gondolom, hogy látják a gyerekek, hogy a reálszférában milyen lehetőségek vannak az iskolán kívül

– mondta. Arról számolt be, hogy sokszor már érettségi után megpróbálják felvenni a kapcsolatot a tanári képzést választó diákokkal, hogy később vissza tudják őket hívni az iskolába.

A tehetséges gyerekek mentorának viszont nehéz visszacsábítani a végzett diákokat, ebben Nagyné és Schultz is egyetértett. Azzal is sok feladatuk van még, hogy nagyobb vagy jobban tanuló diákok segítsék, mentorálják a kisebb társaikat, és különösen, hogy a gimnáziumból járjanak vissza az általános iskolába ilyen segítő képzéseket tartani.

A beszélgetéssel, illetve a 28. óra sorozattal kapcsolatos visszajelzéseket továbbra is várjuk a podcast@g7.hu címre.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

A 28. óra előző részei:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kistelepülési iskolák problémái nem érdeklik a társadalmat, párthovatartozástól függetlenülA kistelepülési iskolák küzdelmei az ország egyes részein állandósultak, de mi lehet a megoldás? A 28. óra új adásában Élő Anitával és Thaisz Miklóssal erre kerestük a választ.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar iskolákban lényegtelen szempontok szerint értékelik a gyerekeketA magyar oktatás sprintereket képez, pedig hosszútávfutókra lenne szükség - Lannert Judit oktatáskutatóval beszélgettünk oktatási podcastsorozatunk, a 28. óra új adásában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz a munka nem működhet úgy, hogy „csak a szükséges 45 percen legyek túl”Új podcastsorozat a G7-en! A 28. órára keresztelt sorozatunk első részében Darvas József fizika-kémia tanárral beszélgettünk arról, mit lehet tenni azért, hogy a kisebb iskolákban se vesszenek el a tehetségek.

Élet Podcast 28. óra iskola oktatás tanárképzés tehetséggondozás természettudomány utánpótlás Veszprém Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2022. május 25. 13:34 Élet

Kétszer akkora erővel csap le az infláció a szegényebb brit háztartásokra, mint a gazdagokéra

70 százalékkal többet fizetnek a rezsiért, mint tavaly ilyenkor, az év második felében újabb nagy áremelés jöhet.

Torontáli Zoltán
2022. május 21. 17:04 Élet, Vállalat

Miért van egyre többször áruhiány az élelmiszerboltokban?

A bolt nem kap árut a nagykertől, mert az nem kap a gyártótól, mert az nem jut alapanyaghoz vagy nem tudja becsomagolni, esetleg elszállíttatni. Látványos lett a kereskedelem válsága.

Banyár József
2022. május 19. 17:38 Élet, Pénz

Hogyan lehet biztosítani az életpálya pénzügyi egyensúlyát?

Napjainkban a generációs transzferek nem biztosítják szisztematikusan az életpálya termelési és fogyasztási egyensúlyát, ezért ezt társadalmi szinten kell megtervezni.

Fontos

Stubnya Bence
2022. május 26. 17:38 Pénz

Nyugdíj- és minimálbéremelést jelentett be Putyin, de így is bezuhan idén az orosz jövedelmek értéke

Az előrejelzések szerint a megugró infláció miatt az emelésekkel együtt is 7,5 százalékkal csökkennek idén a reáljövedelmek Oroszországban.

Torontáli Zoltán
2022. május 26. 11:57 Pénz, Világ

Holnaptól már önrész nélkül is lakáshitelhez juthatnak a lengyelek

Elindult a fél éve összerakott nagy állami program, de a kritikusai szerint ez az idő pont elég volt ahhoz, hogy el is avuljon.

Váczi István
2022. május 26. 10:16 Adat, Vállalat

Miért rengeteg a kényszervállalkozó, ha alig találni dolgozót?

Már nem a munkanélküliség, hanem a túlságosan kötött munkahelyi körülmények vesznek rá sokakat saját vállalkozás indítására - na meg persze a kedvezőbb adózás.