Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence Holtzer Péter
2021. december 26. 07:42 Élet, Podcast

Gyakorlatilag elfelejtettek tanulni a diákok az elmúlt két évben

A gyerekeknél ez a két év kiesett. Nagyon nagy hátrányt szenvedtek el, mert gyakorlatilag elfelejtettek tanulni. Hiába követtünk 80-100 gyereket nyomon napi szinten – mondta Nagyné Czaun Mariann, a Veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola intézményvezetője a G7 oktatási témájú podcastsorozata, a 28. óra újabb adásában.

Schultz Zoltán, a veszprémi Lovassy László Gimnázium intézményvezetője ugyanezt tapasztalta a járvány miatt bevezetett távoktatásnál. “Amikor az online oktatás zajlott, az ember nem gondolta, hogy mennyire fontos volt a személyes oktatás.  Most viszont, amikor visszajöttünk, kikerekedett szemekkel néznek olyan dolgokra, amikről én azt gondoltam, hogy már beépült. És mondják, hogy igen, hallottam, de nem épült be. Egész más szintje lett a tudásnak, elúsztak a felszínen. Ez nagyon nehezen fog visszaépülni” – mondta.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket. 

A 28. óra negyedik adásában Schultz Zoltánnal és Nagyné Czaun Mariannal többek között azt jártuk körbe, mit tehetnek a veszprémi iskolák azért, hogy ne vesszenek el a tehetségek az alap- és középfokú oktatásban, milyen módon tudnak helyben együttműködni, és hogyan látják a természettudományos tárgyak oktatásának és a tanárutánpótlás biztosításának lehetőségeit.

Nagyné Czaun Mariann szerint a természettudományok megszerettetését több tényező is nehezíti. Egyrészt általános iskolai szinten alacsony az óraszám a természettudományos tárgyakból, és ha ebből elkülönítenek órákat kísérletezésre, akkor még kevesebb óra marad a tananyag leadására. A másik, hogy az élményszerűbb oktatáshoz nem megfelelően a körülmények.

Holtzer Péter, Nagyné Czaun Mariann és Schultz Zoltán. Fotó: G7

“Termünk van, de ott nincsenek meg azok az adottságok, amik lehetővé tennék, hogy a kolléga a gyerekeket motiváló kísérleteket mutasson be. Veszprémben van egy kezdeményezés, most már közel 10 éve járnak a gyerekek a Vetési laborba (természettudományos labor a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumban), ahova a hetedik-nyolcadikosoknak lehetősége van évente egyszer elmenni. Biológia, fizika illetve kémia órákon vesznek részt. Egy délelőttöt töltenek el ott, de hát ez nagyon kevés. Ott látnak mikroszkópot, tudnak kísérletezni, ott tud a kolléga olyan kísérleteket bemutatni, amiről tanultak. Az, hogy a tanár egy interaktív táblán elindít egy anyagot, bemutat egy kísérletet, egy kisgyereknek nem olyan élményszerű” – mondta.

A tanárok utánpótlásáról Nagyné Czaun Mariann elmondta, hogy volt rá példa, hogy a Lovassyból azzal hívták fel, hogy egy korábban ott végzett történelem-földrajz szakos kolléga állást keres, és pont volt egy üresedés, amit így tudtak betölteni. Összességében viszont egyre nehezebb utánpótlást találni, motiválni az iskolában végzett diákokat, hogy a tanári pályát válasszák. Egy természettudományos csapatversenyen első helyezést elérő fiú példáját hozta fel.

Azt mondta, hogy érdekli a kémia, érdekli a fizika, érdekli a biológia, de tanári pályára nem akar menni, mert látja, hogy a pedagógus szülei mennyit dolgoznak, de nem becsülik meg őket

– mondta.

Schultz Zoltán szerint is kevesen vannak a tanári pályát választó végzettek, a természettudományos tanári pályát választók pedig még kevesebben.

Én úgy gondolom, hogy látják a gyerekek, hogy a reálszférában milyen lehetőségek vannak az iskolán kívül

– mondta. Arról számolt be, hogy sokszor már érettségi után megpróbálják felvenni a kapcsolatot a tanári képzést választó diákokkal, hogy később vissza tudják őket hívni az iskolába.

A tehetséges gyerekek mentorának viszont nehéz visszacsábítani a végzett diákokat, ebben Nagyné és Schultz is egyetértett. Azzal is sok feladatuk van még, hogy nagyobb vagy jobban tanuló diákok segítsék, mentorálják a kisebb társaikat, és különösen, hogy a gimnáziumból járjanak vissza az általános iskolába ilyen segítő képzéseket tartani.

A beszélgetéssel, illetve a 28. óra sorozattal kapcsolatos visszajelzéseket továbbra is várjuk a podcast@g7.hu címre.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

A 28. óra előző részei:

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kistelepülési iskolák problémái nem érdeklik a társadalmat, párthovatartozástól függetlenülA kistelepülési iskolák küzdelmei az ország egyes részein állandósultak, de mi lehet a megoldás? A 28. óra új adásában Élő Anitával és Thaisz Miklóssal erre kerestük a választ.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA magyar iskolákban lényegtelen szempontok szerint értékelik a gyerekeketA magyar oktatás sprintereket képez, pedig hosszútávfutókra lenne szükség - Lannert Judit oktatáskutatóval beszélgettünk oktatási podcastsorozatunk, a 28. óra új adásában.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz a munka nem működhet úgy, hogy „csak a szükséges 45 percen legyek túl”Új podcastsorozat a G7-en! A 28. órára keresztelt sorozatunk első részében Darvas József fizika-kémia tanárral beszélgettünk arról, mit lehet tenni azért, hogy a kisebb iskolákban se vesszenek el a tehetségek.

Élet Podcast 28. óra iskola oktatás tanárképzés tehetséggondozás természettudomány utánpótlás Veszprém Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2022. szeptember 23. 15:28 Élet

Az eredeti jegyár tízszeresébe kerül egy belépő az olaszok elleni meccsre a másodlagos piacon

A stadion befogadóképességének a többszörösét is megtölthették volna, így beindult a másodlagos piac. Eddig 1700 jegynél volt névátírás.

Pálos Máté
2022. szeptember 19. 11:01 Élet

Ha tényleg fontos a fenntarthatóság, akkor meg kell barátkoznunk a rovarevés gondolatával

A hagyományos állattenyésztésnél sokkal fenntarthatóbb, kiválthatja a lisztet is.

Katona Hajnalka
2022. szeptember 13. 10:37 Élet, Világ

Kitalálták, hogyan kellene átalakítani az egyetemi felvételit, hogy ne legyen ennyire stresszes

Egy elméleti modell szerint jobban járhatnának a felvételizők, ha nem függne annyira a pontszámuktól, hogy melyik egyetemre kerülnek be.

Fontos

Pálos Máté Hajdu Miklós
2022. szeptember 26. 04:24 Adat

Az abortusz egyre inkább a 24 év alattiak tapasztalata Magyarországon

Bár a sajtóban csak szívhangtörvény néven elhíresült rendelet több mint egy hete hatályos, mégsem egyértelmű, pontosan mi lenne az orvosok jogszabályi kötelessége, ahogy az sem, mire számíthatnak a várandós nők.

Kiss Péter
2022. szeptember 25. 16:44 Közélet, Pénz

Alaposan betárazva indul harcba az MNB az infláció ellen

De vajon elegendő lesz-e a muníció a forint árfolyamának stabiliziálásra, és a pénzromlás megfékezésére?

Bucsky Péter
2022. szeptember 25. 04:34 Adat, Közélet

Rogán 446 milliót, a legszegényebb államtitkár 4 milliót keresett tavaly

A miniszterek és az államtitkárok vagyoni helyzete között óriási a különbség. Orbán Viktornál 27-en is többet keresnek. A szja-kedvezményekkel százmilliót spórolnak a miniszterek, de Rogán Antal nem él a kedvezménnyel.

Ne hagyd ki