Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence Holtzer Péter
2021. szeptember 12. 07:24 Podcast

Ez a munka nem működhet úgy, hogy „csak a szükséges 45 percen legyek túl”

Engem az motivál, hogy a kis iskolákból, mivel nélkülözik a szakos ellátottságot, az ottani diákok ne kerüljenek ki tudatlanul, hiszékenyen a társadalomba

– mondta Darvas József, a Salgótarjáni Általános Iskola, vagy ahogy a városban mindenki korábbi nevén ismeri, a Gagarin Iskola fizika-kémia tanára a G7 új podcastsorozatának, a 28. órának az első adásában.

A beszélgetést a fenti lejátszás gombra kattintva is meg lehet hallgatni, de jobb feliratkozni ránk valamelyik okostelefonos podcast appban, és a Spotify-on is be lehet követni minket.

Nagyon sok iskolában a szakos ellátottság hiány következében előtérbe kerül a krétakémia és a krétafizika, vagy inkább a mostani modern korszakot idézve a digitális toll vagy érintőtoll fizika-kémia. Mit jelent ez? Hát tegyük már be az internetről azt a kísérleti videót és nézzük meg. Na, ez a sósav elég szúrós szagú! Hát, ez nem így működik

– mesélte Darvas a tanár- és felszereltség hiány helyi következményeit szemléltetve.

Darvas József, a Salgótarjáni Általános Iskola fizika-kémia tanára

Aki rendszeres hallgatója a podcastunknak, talán emlékezhet idén februárból a természettudományos tanárhiánnyal foglalkozó adásunkra, amiben Dr. Szalay Luca, az ELTE TTK Kémiai Intézet egyetemi adjunktusa, Dr. Szakmány Csaba, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kémia vezetőtanára, fizika-kémia szakos tanára, egyben a Szabó Szabolcs Alapítvány szakmai vezetője, illetve Holtzer Péter, a Szabó Szabolcs Alapítvány alapítója és elnöke vett részt.

A téma fontosságán és az adás iránti érdeklődésen felbuzdulva Holtzer Péterrel beszélgetéssorozat tervezésébe kezdtünk. A februári adás címe („Nem a 24., hanem már nagyjából a 28. órában vagyunk a természettudományos tanárhiány problémájával”) alapján adta magát, hogy a „28. óra” legyen a podcastsorozat neve. A terv szerint 4-6 hetente jelentkező sorozat szerkesztője és műsorvezetője Holtzer Péter: a tematika tervezése, a vendégek meghívása is az ő feladata, és ő lesz a vendégek beszélgetőpartnere is. A sorozattal kapcsolatos visszajelzéseket várjuk a [email protected]-ra.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikk„Nem a 24., hanem már nagyjából a 28. órában vagyunk a természettudományos tanárhiány problémájával"A Szabó Szabolcs Alapítvány a természettudományos tanárhiányt látja a magyar oktatási rendszer egyik legnagyobb problémájának. A heti G7 Podcastban erről és a lehetséges megoldásokról beszélgettünk.

Az első adást rögtön egy „frontvonalban” dolgozó kitűnő tanárral kezdtük. Beszélgetőpartnerünk Darvas József volt, aki a Kémia Mobillabor egyik együttműködő tanára is, Salgótarjánban és környékén, a helyi kis iskolákban. A beszélgetésben hallhatunk arról, hogy miből lesz a cserebogár – egy közepes méretű vidéki város, és egyben megyeszékhely általános iskolája 650 tanulót képző székhelyintézményének mára praktikusan egyetlen fizikatanára lett (másik kémiatanár kolléga még akad mellette).

Nekem egy tanéven belül hat iskola volt a rekordom, amit heti rendszerességgel látogattam

– mondta Darvas arról, hogy mit jelent több más tanintézménybe áttanítani. Mesélt a Mobillabor kapcsán végzett munkájáról, illetve arról is, hogy ő maga miért, hogyan lett tanár, illetve hogy otthon ebből a családja, a felesége és a gyermekei mit élnek meg.

Ezen kívül a beszélgetésben szó volt még arról is, hogy:

  • valójában sok-e vagy kevés az óraszám, a tanár élete valóban állandó vakáció-e, heti huszonpár óra, aztán három hónap nyári szünet,
  • az utazó tanárokat fogadó iskolák és az ottani diákok szempontjából mi a következménye annak, hogy ott nincs állandó természettudományos tanár,
  • mit tehetünk azért, hogy lehetőleg az ilyen kisebb iskolákban se vesszenek el a tehetségek, hogy bennük is megszülethessen a természettudományok iránti érdeklődés, és akár az ilyen pálya felé induljanak, tanuljanak tovább – sőt akár a vonatkozó tanári pálya lehetőségét is megfontolják.

Kövesd a G7 podcastot bármelyik podcast-appon, és iratkozz fel a hírlevelünkre! 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Podcast 28. óra nógrád megye oktatás szabó szabolcs alapítvány tanárhiány Olvasson tovább a kategóriában

Podcast

Bucsky Péter
2024. március 26. 13:11 Pénz, Podcast

A folyószámlán parkoltatott pénz aktív kezelésével több kolléga bérét kereshetik meg a kkv-k

A magyar vállalatok tízezer milliárd forintot tartanak érdemi kamat nélkül folyószámláikon, pedig tisztes hozamot kínáló, mégis likvid befektetések is elérhetők.

Bucsky Péter
2024. február 10. 04:38 Podcast

Egy évszázaddal később is kimutathatók az oktatáspolitikai döntések hatásai

A Klebelsberg-korszak általános iskolái jobban ellenálltak a falusi iskolák bezárásának. A népességfogyás miatt ma a kisvárosi gimnáziumok kerültek veszélybe.

László Pál
2024. február 6. 15:35 Podcast, Támogatói tartalom

Űrhajós nem, influencer annál inkább lenne a legtöbb általános iskolás

Az alfa generációs magyar gyerekek 55 százaléka már pénzt is keresett, kétharmaduk a technológia segítségével, felük közösségi média platformokon, míg negyedük online streamelésen keresztül jutott bevételhez.

Fontos

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.

Pletser Tamás
2024. április 9. 04:34 Közélet

Zsákutcába fut az elektromos autózás, ha nem lesznek jóval hatékonyabbak az akkumulátorok

Olyan lett az akkumulátor, mint a napelem, a gyártás mennyiségének növelésével már nem lehet érdemi költségcsökkentést elérni, az alapanyagok ára pedig emelkedni fog.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.