Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2024. május 22. 05:13 Pénz, Világ

Egyre többen védelmezik a készpénzt, már csak az a kérdés, ki ellen

Az elmúlt hónapokban Magyarországra is megérkezett az európai jobboldali populista pártok egyik felkapott új témája, a készpénzhasználat védelme az arra leselkedő állítólagos veszélyektől. A Mi Hazánk tavaly novemberben kezdeményezte a készpénzhasználathoz való jog Alaptörvénybe foglalását, és erről február végén Orbán Viktor is támogatólag beszélt.

Ez annak fényében nem meglepő, hogy a Mi Hazánk témáinak felkarolása nem áll távol a kormánytól, a miniszterelnök és kormányának tagjai pedig maguk is büszke készpénzhasználóknak számítanak. Orbán márciusban a sajátos pénzügyi nézeteiről ismert Lázár Jánost állította rá az ügyre.

A téma azonban – főként a német nyelvterületen – már jóval korábban előkerült, a németországi Alternatíva Németországért (AfD), az osztrák szabadságpárt (ÖFP) és a svájci jobbszél is felkarolta a témát, és Magyarországhoz hasonlóan a kevésbé szélsőséges pártokat is sikerült az ügy mellé állítania. Hasonló folyamat zajlott le Szlovákiában, ahol tavaly nyáron tág politikai támogatás mellett már az alkotmánymódosítás is megtörtént a készpénz védelmében.

A készpénzvédelem népszerűsége annak fényében kissé meglepő, hogy a készpénz betiltása sehol nincs napirenden, sőt, a bankkártyák és mobilfizetési platformok növekvő népszerűsége ellenére a személyes vásárlások terén ma is domináns Európában: az Európai Központi Bank legutóbbi, 2022-es felmérése szerint az eurózónában a bolti, éttermi és más „értékesítési pontokon” végzett tranzakciók 59 százalékát készpénzben rendezték. Az eurózónás átlagot is meghaladja a készpénz népszerűsége Magyarországon, ahol a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján 2022-ben 62 százalék volt az arány a bolti fizetéseknél.

A hazai és nyugati-európai kampányok ugyanakkor nagyrészt nem a valóságból, hanem a legsúlyosabb összeesküvés-elméletekből, a pénzügyi digitalizációval kapcsolatos félelmekből, lakossági ellenérzésekből és érdeksérelmekből táplálkoznak, és a tágabb kultúrharcos politikai témakörökkel, az „európai életmód védelmével” is összekapcsolódtak. Bár hatásuk egyelőre mérsékelt, hosszabb távon annak a veszélye is felmerül, hogy ez a „hagyományos európai életmód” a pénzügyi és gazdasági hatékonyságot, valamint az európai uniós versenyképességet is rontja majd a digitalizálódó világban.

A németek kezdték, de keleten is terjed

A Mi Hazánk honlapjának hivatalos indoklása jól példázza a készpénzre leselkedő veszélyekkel kapcsolatos dezinformáció súlyosságát. Eszerint a világ nagy jegybankjai be akarják tiltani a készpénzt és az „új világrend fejlesztésével, a digitális pénzzel” akarják helyettesíteni. Ez a „Covid-diktatúrához” hasonlóan a „totális megfigyelés” eszköze, és „a készpénzhasználat betiltásával egy gombnyomással el is vehetnék a pénzét bárkinek”.

Hasonló gondolatok köszönnek vissza az Alternatíva Németországért (AfD) szélsőjobboldali párt programjában, amely az idei európai parlamenti választás előtt szintén igyekezett kampánytémát faragni a készpénz féltéséből, a „brüsszeli bürokraták” megfigyelőállamának réméből és a „hagyományos német életmód” elleni állítólagos pénzügyi támadásokból.

Ausztriában először szintén a szélsőjobbos Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) hozta fel a témát, amelyet (a magyar helyzethez hasonlóan) a jobbra tolódó Osztrák Néppárt (ÖVP) megelőző csapásként megpróbált magáévá tenni: Karl Nehammer kancellár és pénzügyminisztere is nagy készpénzpárti, egyes elemeiben nyíltan euroszkeptikus kampányba kezdett. Sőt a témára a szociáldemokrata párt (SPÖ) is rárepült, és a bankautomaták védelmét kezdte el hangoztatni.

Hasonló folyamat játszódott le Szlovákiában, ahol tavaly a Család Vagyunk (Sme Rodina) nevű jobbpopulista párt kezdeményezett alkotmánymódosítást a kérdésben, dacára annak, hogy a jegybanktörvényben korábban is szerepelt a készpénzes fizetés védelme. A beadványt ennek ellenére kisebb módosításokkal elfogadták, és annak vitájában még a liberális Szabadság és Szolidaritás képviselői is arról beszéltek, hogy a lépésre a digitalizációval járó megfigyelés miatt van szükség. 

Svájcban szintén egy szélsőjobbos csoport kezdeményezett népszavazást a készpénz védelme érdekében, miközben ez jelenleg is szerepel a jegybanktörvényben. Erre hivatkozva a népszavazási kezdeményezést technikai okokból elutasították, de a kampány által felkorbácsolt lakossági félelmek miatt a kormány konzultációt indított a készpénz alkotmányos védelme érdekében.

A készpénzvédelem népszerűsége vélhetően részben a készpénzhasználat valós és növekvő nehézségeiből fakad. A pénzmosás megakadályozása végett az elmúlt években számos európai országban szigorították a készpénzes tranzakciókra vonatkozó korlátokat, ami például Romániában, Lengyelországban és Olaszországban is politikai és társadalmi ellenállást váltott ki, főként a készpénzzel dolgozó (és nem mindig a pedáns adófizetésről híres) kiskereskedők részéről. 

Az is gyakori panasz, hogy a banki költségek növekedésével, a bankautomaták számának csökkenésével, a kártyás és mobilos fizetési platformok és az online piacterek gyors térnyerésével a készpénzhasználat egyre drágább és körülményesebb, ami különösen nagy kihívás az alacsonyabb pénzügyi és digitális tapasztalattal rendelkező idősek és szegényebb rétegek számára. (Az EKB felmérése alapján a jövedelmi helyzet nagyobb hatással van a fizetési szokásokra, mint a kor.)

A pénzhasználat kibertérbe költözése valós biztonsági és adatvédelmi aggályokat is felvet. Az adathalászat, a pénzügyi csalások, a hekkelés terjedése; az emberek fogyasztási szokásainak online nyomon követése és a targetált hirdetések elburjánzása; vagy akár az (anonimizált, de elvben visszafejthető) hitelkártya-tranzakciós adatbázisok adásvétele is komoly potenciális kockázatot jelent a lakosságra nézve. A folyamat tágabb nemzetbiztonsági kérdéseket is felvet, egy digitális rendszert könnyebb egy kibertámadással vagy az energiaellátás kilövésével megbénítani, de például egy bankpánik is gyorsabb és pusztítóbb lefolyású lehet a digitális rendszerek segítségével.

Digitális euró = diktatúra?

A Mi Hazánk, az AfD és társaik programjában szereplő vad elméletek ugyanakkor messze túlmutatnak a nyugdíjasok védelmén, és (a pénzügyi világ-összeesküvés régi klasszikusai mellett) elsősorban a digitális jegybankpénz fejlesztéséből táplálkoznak.

Ilyen egyelőre nincs forgalomban Európában, de a jövőbeli használatának tervezgetése már folyik, a Magyar Nemzeti Bank például a Diákszéf nevű, megtakarítási és pénzügyi ismeretterjesztő applikációja keretében futtat egy kezdetleges pilotprogramot. Ez pedig pont elég absztrakt konstrukció ahhoz, hogy a félelemkeltés tökéletes eszközévé váljon a populisták számára.

A digitális pénz sokban hasonlít a készpénzhez és a számlapénzhez: ezt is egy jegybank bocsátja ki, és gazdasági szereplők közti tranzakciók elszámolását szolgálja. Az egyik fő különbség, hogy a digitális pénznek nincs fizikai formája, csak számlákon létezik. A másik, fontosabb elem, hogy míg a „hagyományos” pénzt a jegybank közvetítők, azaz kereskedelmi bankok felé bocsátja ki, és az a pénzügyi szektoron keresztül jut el a lakossághoz és a vállalati szférához, addig a digitális pénz közvetlenül folyósítható, és az elszámolások is egy központosított jegybanki hálózaton folynának, nem bankok között.

A jegybank szempontjából ez az egyik fontos előnye lenne a digitális pénznek. A 2010-es évek egy nagy problémája volt, hogy a pénzügyi és adósságválság utáni időszakban Európában a hagyományos jegybanki eszközök (kamatcsökkentés, likviditás bővítése) nem voltak képesek érdemben felpörgetni a hitelezést, a beruházásokat és a fogyasztást, a gazdaságba tolt pluszpénz nagyrészt bankok és vállalatok számláin kötött ki. A közvetlen folyósítással nem állna fent az a veszély, hogy a bankok beruházások finanszírozása helyett parkoltatják vagy más befektetésekbe teszik a pénzt.

A másik, még fontosabb előny, hogy a digitális pénz „programozható” lenne, azaz például a beruházási hitelezés felpörgetését célzó összegeket csak beruházásokra lehetne felhasználni, a lakossági fogyasztás támogatását célzó összegek (például a koronavírus-járvány alatt nyugati országokban kiutalt, alanyi jogon járó pénzügyi segélyek) esetében pedig elő lehetne írni a segélyt felhasználási időtartamát. Ez biztosítaná, hogy az állam valóban a rászorulók vásárlásait támogassa, és például ne a középosztály megtakarításait pumpálja, ahogy ez a Covid alatt történt.

Ezekkel a megoldásokkal kapcsolatban persze felmerülnek jogos aggályok. A központi elszámolási rendszer elvben mélyebb betekintés adhat a hatóságoknak a lakossági és vállalati szféra anyagi ügyeibe; a pénz programozhatósága pedig a pénzügyi szabadság korlátozását is jelenti. Az ezzel kapcsolatos félelmek Európában főleg a kínai „digitális jüanról” és a „társadalmi kreditrendszerről” szóló beszámolókból táplálkoznak, a Mi Hazánk is erre utal: eszerint a digitális pénzen keresztül az állam mindent lát, így képes mikromenedzselni az emberek életét, és pénzügyi büntetéssel sújtani a nem megfelelő viselkedést.

Ezzel az az egyik probléma, hogy valójában Kínában sem teljesen így működik a rendszer: a digitális jüan ma még csak próbajelleggel működik két tucat városban, és gyakorlati elemeit tekintve nem igazán tér el a kínai mobiltárcáktól, a telefonos fizetést lehetővé tevő AliPaytől és a WeChattől. Másrészt a kínai „társadalmi kreditrendszer” a valóságban egyáltalán nem úgy működik, mint azt a felületes nyugati beszámolók sejtetik, sokkal jobban hasonlít a nyugati világban is alkalmazott pénzügyi hitelképességi rendszerekre (például az amerikai credit score-ra), mint az ember minden lépését figyelő, jutalmazó vagy büntető algoritmusra. Az emberek ilyen szintű, egyéni kontrollja még egy olyan elnyomó diktatúrában sem működőképes, mint Kína, hiszen a nép folyamatos egzecíroztatása nagyobb kockázatot jelentene a társadalmi és politikai stabilitásra nézve, mint amennyi hasznot hozna az amúgy a kontroll és felügyelet kismillió egyéb eszközével is rendelkező rezsim számára.

Európa nem Kína

A harmadik, legfontosabb körülmény, hogy az európai digitális pénzről való tanakodás nem a kínai pártállamhoz hasonló keretek között zajlik. Bár a technológiai megvalósítás kérdése az Európai Központ Bank (EKB) feladata, a digitális euró bevezetéséről való politikai döntés a tagállamok, illetve az Európai Parlament hatásköre.

Az EKB és az Európai Bizottság ígérete szerint, ha lesz is digitális euró, az amögött álló rendszer a jelenlegi banki szabályozásnak megfelelő adatvédelmet biztosít majd a felhasználók számára, a pénz programozása pedig nem általános, hanem kivételes esetekben merülne fel. Azaz a digitális euró terve nem célozza a pénz- és bankrendszer radikális átalakítását sem, csupán egy plusz eszközként jelenne meg a készpénz és számlapénz mellett.

Az Európai Bizottság vonatkozó, 2010-es ajánlása eleve kimondja, hogy nem szabad engedélyezni a készpénzes fizetés megtagadását, és a legtöbb uniós állam nemzeti szabályozása is tartalmaz hasonló tilalmat. Az EU adatvédelemre és a digitális piacra vonatkozó szabályozásai pedig messze a legszigorúbbak között vannak a világon.

Az EU-ban ezzel együtt eleve nem prioritás jelenleg a digitális euró bevezetése, sőt a júniusi európai parlamenti választás közeledtével sajtóhírek szerint az Európai Bizottság kifejezetten befagyasztotta az olyan szabályozói projekteket, amelyek populista hangulatkeltésre alkalmasak.

A készpénz betiltása még azokban az országokban sem merült fel, ahol a kormány valóban azon van, hogy teljesen digitalizálja a pénzrendszert. Ennek mintapéldája az eurózónán kívül készpénzmentes társadalmat építő Svédország, ahol mára a tranzakciók csupán 8 százalékát bonyolítják készpénzzel. Ugyanakkor a készpénzes fizetés betiltása és a készpénz teljes kivezetése a vidéki területek rossz internetellátottsága, az idősek panaszai és puszta biztonsági megfontolások miatt ott sem reális, sőt ezek miatt az utóbbi időben a gyakorlati problémák miatt valamelyest enyhült a digitalizációs hév.

Túlmutat a pénzen

A készpénzt védelméről szóló politikai kampányok mindazonáltal túlmutatnak a pénzrendszer konkrét ügyein, inkább az identitásalapú politizálás és a kultúrharc eszközei: a készpénzhasználat nehezedését, a bonyolult technológiai újításokat és a banki és szabályozói szektor részéről a társadalomra zúdított, átláthatatlan pénzügyi buzzwörd-cunamit könnyű összeboronálni a klasszikus szélsőjobbos kampánytémákkal.

A kisember problémáival nem foglalkozó elit, a „hagyományos európai életmód” elleni globalista támadás, az egyre nagyobb társadalmi kontrollra vágyó „brüsszeli bürokraták” képe egyszerű és hatékony eszköz egy olyan helyzetben, amikor a társadalmi és politikai intézményekbe vetett bizalom csökken, a pénzügyi ismeretek szintje (és azok oktatása) pedig nem kifejezetten erős.

Ironikus, hogy a szélsőjobbos kampányokban a készpénz az állami önkénytől való függetlenség megtestesítőjeként jelenik meg,

miközben a készpénzrendszer működése erős és centralizált államszervezetet, kompetens és független jegybankot, magas társadalmi bizalmat kíván – ezek nélkül nem tartható fent stabil és értékálló valuta.

Az állami önkény ráadásul a készpénzrendszeren belül ugyanúgy képes érvényesülni, például amikor egy állam szándékosan elinflálja az adósságát, esetleg rövid távú politikai érdekből pénznyomtatásba és osztogatásba kezd, ami rontja a pénz értékét és elértékteleníti a lakossági megtakarításokat. Aki az utóbbi években Magyarországon a párnacihában tartotta a pénzét, az lehet, hogy megőrizte az anonimitását, de ezért rendkívül magas árat fizetett.

Napjaink digitalizációs hulláma részben pont emiatt indult. A bitcoin és más kriptovaluták létrehozását nagyrészt a centralizált jegybanki rendszerrel szembeni averzió vezérelte, a decentralizált blokklánc technológia a központi irányítást és az elszámolások feletti felügyeletet akarta kiiktatni.

A digitális jegybankpénz pedig nagyrészt erre adott reakció. A kriptovaluták szabályozatlan elterjedése az EKB szerint azzal fenyeget, hogy aláássa a központi bank felügyeleti szerepét és a monetáris politika hatékonyságát: ha a tranzakciók növekvő része a „hagyományos” pénzügyi rendszeren kívül folyik, akkor a „hagyományos” pénzügyi folyamatok, például az alapkamat, illetve a gazdaságban forgó pénzmennyiség szabályozásán alapuló jegybanki politika elveszti erejét.

Elkerülhetetlen

Ebből a megközelítésből a jegybanki digitális innováció elkerülhetetlen szükségszerűség, amelyre részben a régi jó készpénzes rendszer stabilitásának fenntartása miatt is szükség van. Az is felmerül, hogy a digitalizáció a jövő, és aki kimarad, az lemarad: az Atlantic Council washingtoni agytröszt összesítése alapján alig van olyan ország a világon, ahol ne folyna a digitális jegybankpénz fejlesztése, a nyugati pénzügyi szankciók megkerülésében érdekelt Oroszországtól a fejletlen pénzügyi szektorát digitalizációval modernizálni próbáló Indián át a gyakori valutaválságokkal küzdő latin-amerikai országokig.

A digitális pénz sokat lendíthetne az eurózóna bank- és tőkepiaci integrációján is, amelytől újabban Emmanuel Macron az európai versenyképesség feltámasztását reméli. A francia elnök szerint Európának mélyebb, egységesebb és nagyobb kockázatvállalásra hajlandó pénzügyi piacra van szüksége, hogy képes legyen finanszírozni a jövő beruházásait és technológiai innovációit. Ezen pénzügyi integrációhoz az EKB szerint jelentős részt a digitalizáción keresztül vezetne az út.

Ezzel együtt a készpénzvédelmi kampánnyal szembenéző kormányok számára a kérdés felkarolása racionális politikai stratégia, hiszen minimális politikai és gazdasági költségekkel tudják kifogni a szelet a szélsőjobb vitorlájából: a készpénzt eddig sem akarták betiltani, így aztán nem nagy feladat megvédeni. Más kérdés, hogy a populista szólamok felkarolásánál nem lenne-e előremutatóbb társadalmi és gazdasági szempontból, ha inkább megpróbálnák növelni a digitális rendszerek iránti bizalmat, illetve jobban kezelni azok visszásságait.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEddig visszaszorította, most már védené a kormány a készpénzes fizetéstPersze a kettő nem feltétlenül zárja ki egymást. Megfontolták a Mi Hazánk felvetését, és nem akadályoznák a készpénzes fizetés alkotmányos védelmét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA sok készpénzt használóknak kedvez Mészáros Lőrinc bankjaAz MBH Bank piacvezető szerepre törne azzal, hogy csaknem duplázná a bankautomatáinak számát.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjra feltalálták a készpénz-megtakarítást, és aratnak veleNagyot mennek a készpénz-megtakarásos kihívások és videók Tiktokon, és bár a malacperselyt konyakos üvegre cserélték, a kalapács és az alapelv a régi.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ digitális jegybankpénz digitális pénz ekb euró európai központi bank jegybank készpénz Mi Hazánk Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Kiss Péter
2024. július 21. 04:56 Pénz

Mire számíthatnak a szárnyalás után a befektetők a második félévben?

Meglepően jó eredményeket hozott az első félév a tőkepiacokon, most érdemes megnézni, hogy mi várható az év második félévében.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.