Hírlevél feliratkozás
Bucsky Péter
2024. január 18. 09:45 Pénz

A közösségi közlekedés tarifareformja az igazi problémát nem fogja megoldani

Jelentős átalakítás zajlik a magyar közösségi közlekedésben. Kevés szó esik azonban arról, hogy milyen szerepe van a közösségi közlekedésnek Magyarországon.

  • Az átalakítások eddig a tarifarendszert érinttették csak. 2023. május 1-jével vezették be a vármegye- és országbérleteket. Ezek 9450, illetve 18900 forintba kerülnek. Kezdetben az InterCity-k kivételével minden vonatra érvényesek volt, ma már helyjegy mellett IC vonatokra is.
  • Folytatódik az átalakítás: 2024. március 1.-től a 64 különböző kedvezményt eltörlik, a 65 év felettiek mellett 6 év helyett 14 évig utazhatnak ingyen a fiatalok, 26 éves korig jár a 50 százalékos jegykedvezmény, 90 százalékos bérletkedvezmény.
  • A határon túli magyarok is ingyen utaznak minden helyközi járaton. Az összes állami alkalmazott is féláron utazhat. Emellett napi bérleteket is bevezettek, de megszűnnek a távolság alapú bérletek, a rövid távra ingázók költségei így növekednek.

Számokban: az Eurostat adatai szerint Magyarország a rekorder az Európai Unióban a közösségi közlekedés használatban. Minden ötödik kilométert vonaton, buszon, metrón, villamoson vagy trolibuszon tesznek meg a magyarok. Ennél csak Svájc tudott enyhén magasabb értéket felmutatni.

  • Nem működik a zöld átállás a közlekedésben Európában: nem hogy nőne, egyre csökken az EU-ban a közösségi közlekedést választók száma. A koronavírus-járvány pedig látványosan rontott a helyzeten, de korábban is negatív volt a tendencia

Miért fontos ez? Az üvegházhatású gázok kibocsájtásért az EU-ban 24 százalékban a közlekedés felel, a teljes kibocsájtás 13 százaléka a személyautókból származik. A vasút az összes kibocsátás csupán 0,1 százalékát adja.

  • Nem várható az utasszámok érdemi változása az új jegy- és bérletstruktúrától. Különösen azért nem, mert nem is lehet a jegyek visszaszorulása után megbízható adatokat gyűjteni.
  • A már eleve magas magyar közösségi közlekedési arányt nem az európai összevetésben eddig is alacsony árak kezdték ki, hanem az alacsony szolgáltatási színvonal, a jelentős vasúti késések, a matuzsálemi járművek, amire a Lázár János által keresztülvitt tarifareform nem nyújt megoldást.

Tágabb kontextus: a vasúti közlekedésről esik a legtöbb szó, pedig Magyarországon világszerte talán a legjobb a buszos közlekedés helyzete. Ahogy Lázár János utalt rá, gyakorlatilag minden települést elér a közösségi közlekedés, ami világszinten példátlan, talán csak a csehországi és szlovákiai közösségi közlekedés hasonló.

  • Csupán négy busszal nem elérhető aprófalvat sikerült találnia a 444-nek, akik ezzel lényegében igazolták Lázár János kijelentését, ami szerint a Volán és a MÁV együttesen minden települést elér.
  • A vasúti elérhetőség mégis visszaszorul a mellékvonalak bezárásával, amit a kormányzat a 2023-as tíz darab vonal leállításakor módváltásnak titulált.  
  • 1500 km-nyi vasúti mellékvonalat zártak be Magyarországon a rendszerváltás óta. Ez a 8500 km-es vasúthálózat hatoda.

Alulnézet: míg a Volánbusz flottájának átlagéletkora az európai átlaghoz közelítve 12,9 évre csökkent, a MÁV-Start személyszállító járművei*férőhely alapon számított súlyozott átlag, hogy az eltérő kapacitású vagonok és motorvonatok száma ne legyen torzító átlagosan 32 évesek, a mozdonyok 42 évesek. Nincsen olyan állami stratégia, és leginkább forrás, ami ezt a helyzetet kezelné.

  • Lázár János többszáz vasúti jármű beszerzését állította le 2022 decemberi hivatalba lépése óta. Többek között a már aláírt 115 darab Siemens mozdony és 49 darab 7, illetve 9 kocsis IC-szerelvényt.
  • Nem csak vonatokra, pályafelújításra sem jut pénz. 2023-ban csak a 29 kilométeres Biatorbágy-Szárliget 1-es fővonal szakasz átépítésére volt pénz. A 2900 km-es nemzetközi fővonalak ilyen tempóval száz év alatt újulhatnak meg, pedig legalább 30 évente szükség lenne nagyfelújításra.
  • A magyar vasúthálózat felén lassújelek vannak, és elképzelés sincsen, honnan biztosító a felújításhoz szükséges legalább 5-6 ezer milliárd forint.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFélmegyebérlet lehet a Budapest-bérlet vita megoldása, de a jeggyel utazókról megfeledkeztekA kormánypárti városok nem kérnek a Lázár-féle vármegyebérletből, amit annyira erőltetnek a fővárosban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legtöbbet késő vasútja lett a MÁVAz utóbbi hónapokban látványosan romlott a menetrendszerűség, és az elhibázott kormányzati döntések miatt a következő években még többet késnek majd a vonatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz busz közösségi közlekedés Lázár János MÁV-Start modal share modal split vasút Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.