Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. augusztus 11. 09:56 Pénz, Világ

A kínai hitelek veszélyeire figyelmeztet az egyik legnagyobb kedvezményezett

Banglades a kínai Övezet és út kezdeményezés egyik legjelentősebb résztvevője, és bár egyelőre sikerült elkerülnie a túlzott eladósodást, az ország pénzügyminisztere mégis a Kína által indított globális infrastruktúrafejlesztési programmal kapcsolatos veszélyekre figyelmeztetett.

Mustafa Kamal a Financial Times cikke szerint úgy fogalmazott: a fejlődő országoknak kétszer is meg kell gondolniuk, mielőtt hitelt vesznek fel az Övezet és út programban. A politikus hozzátette, a kínai vezetésnek is jobban meg kellene fontolnia a hitelezési döntéseit, mert a nem megalapozott projektekre folyósított összegek a csőd felé viszik az adott országokat.

Mindenki Kínát hibáztatja, és Kína ezt nem vitathatja, ez az ő felelősségük

– fogalmazott a politikus. Dél-Ázsiából nézve nem is kell messze keresni a rossz példát, a nemrég történelme során először csődbe jutott Srí Lanka problémáihoz is hozzájárult, hogy soha meg nem térülő beruházásokra vett fel kínai hiteleket a korábbi vezetés.

Banglades esetében egyelőre menedzselhető kitettségről van szó, az ország mintegy 4 milliárd dollárral tartozik Kínának, amely teljes adósságának 6 százaléka. Ennél jóval nagyobb, 15 százalékos Japán részaránya. Banglades teljes adósságállománya tavaly 62 milliárd dollár volt a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szerint.

Az ország jelenlegi sérülékenységét jelzi, hogy múlt hónapban az IMF-hez kellett fordulnia egy a tervek szerint 4,5 milliárd dolláros hitelcsomagért. További 4 milliárd dollárhoz pedig más nemzetközi hitelezőktől szeretne hozzájutni.

A pénzügyminiszter kritikája azért is figyelemre méltó, mert Kína Banglades legnagyobb kereskedelmi partnere és befektetője, az utóbbiak összege mintegy 40 milliárd dollár. A The Diplomat tavaly novemberi cikke szerint az Út és övezet program keretében kilenc nagy projekt fut az országban, közlekedésiek mellett például egy szennyvíztisztító-fejlesztés.

Mint ismert, Magyarországon a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszának – igencsak költséges – fejlesztése zajlik nagyrészt kínai hitelből az Út és Övezet keretében. Ezen kívül a Fudan budapesti campusának megépítése történne szintén kínai hitelből, de a tavalyi tiltakozások óta ez az ügy egyelőre tetszhalott állapotban van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzigorú és dörzsölt hitelező Kína egy friss kutatás szerintA Magyarország által felvett kölcsön részleteit nem ismerjük, de száz kínai hitelszerződés alapján kutatók felvázolták a kínai hitelezés jellegzetességeit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTúl nagy teher a kínai hitel, uniós segítséget kért a visszafizetéséhez MontenegróEgymilliárd eurós kínai hitel visszafizetéséhez kérte az Európai Unió segítségét a montenegrói miniszterelnök-helyettes.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Pénz Világ banglades Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet fudan hitel Kína Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.