Bár a Donald Trump által elindított kereskedelmi háború leginkább az Egyesült Államokról, Kínáról és Németországról szól, a legnagyobb vesztesei a kisebb országok lesznek. Ebben semmi újdonság nincs, a Wall Street Journal vasárnapi cikke azonban részletesen foglalkozik Magyarországgal, mint az egyik legkiszolgáltatottabb országgal.
A kereskedelmi háború azokat az országokat érinti legérzékenyebben, amelyek a legmélyebben integrálódtak a globális ellátási láncokba. Tehát amelyek importált alapanyagokból állítanak elő késztermékeket, amelyeket aztán exportálnak külföldre. Erre jó példa az visegrádi országok legfontosabb gazdasági szektora, az autógyártás.
A győri Audi és a kecskeméti Mercedes a legnagyobb magyarországi cégek közé tartozik, és mivel az alkatrészek egy részét importálják, az elkészült autókat pedig döntő többségében exportálják, így értelemszerűen jelentős hatása lenne a cégekre, ha drágábban szereznék be az alapanyagot, vagy csökkenne a kereslet a kész autókra a vámok miatt.
A nagyobb országok, mint az Egyesült Államok számára méretük önmagában védőhálót jelent. Egyrészt szélesebb a hazai ellátási láncuk, tehát alapvető összetevőket, nyersanyagokat belföldön is előállítanak. Másrészt a belső fogyasztás is meghatározó, nincsenek annyira rákényszerítve az amerikai cégek az exportra, mint a kis országok nagyvállalatai.
A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) rangsora is azt támasztja alá, hogy a kisebb, feldolgozóiparra építő országok a leginkább kiszolgáltatottabbak a kereskedelmi háborúban. A WTO az alapján állított össze egy rangsort, hogy az adott országok exportját mennyire határozza meg a globális ellátási láncban való részvétel.
A mintegy hetven vizsgált országból Magyarország a negyedik legkiszolgáltatottabb a világon. Dél-Korea és Tajvan előzi meg, és közvetlen közelében van két régiós ország, Csehország és Szlovákia. A lista végén főleg nyersanyagtermelő országok állnak, mint Argentína, Szaúd-Arábia vagy Új-Zéland.
A rangsor azt is mutatja, hogy az autóipar mennyire meghatározó ágazat az exportfüggésben. Tajvanon kívül mind a négy kiszolgáltatottabb ország, Dél-Korea, Csehország, Magyarország és Szlovákia a tíz legnagyobb autógyártó között van, ha a lakosságszámhoz viszonyítunk.
Ezekre az országokra egyaránt jellemző, hogy a 2008-as világválság is érzékenyen érintette őket. Magyarország GDP-je 6,6 százalékkal csökkent 2009-ben, Csehországé pedig 4,8 százalékkal, és Tajvan is az elmúlt évtizedek legnagyobb recesszióját élte át.
A Wall Street Journal szerint a befektetők bizalma már megrendült ezekben az országokban. A szöuli tőzsde irányadó indexe 7,5 százalékkal csökkent idén, Szingapúré közel négy százalékkal, míg a magyar BUX-index több mint tíz százalékkal.
Tavalyelőtt a hazai gyáripari teljesítmény 29 százalékát adta az autóipar, a teljes magyar exportnak pedig tavaly 25 százalékát tették ki a gépjárművek és alkatrészek. A probléma súlyáról Szijjártó Péter külügyminiszter is beszélt pár hete. “El lehet képzelni, milyen egy export-orientált ország helyzete akkor, amikor a legnagyobb exportpiaca és a legnagyobb EU-n kívüli piaca között kereskedelmi háború tör ki. Ez nagyon-nagyon fájdalmas lenne Magyarország számára” – mondta.
Pénz
Fontos