Egy baszk szereplőkből álló konzorcium vásárolja meg a gyorsvonatok gyártásában évtizedes tapasztalatokkal rendelkező spanyol Talgo részvényeinek 29,7 százalékát, amit a vállalat mostani legnagyobb tulajdonosa, a Pegaso Transportation International ad el. A konzorcium egyik szereplője az acélipari érdekeltségekkel is rendelkező Clerbil.
Felülnézet: az európai vasúti járműgyártás folyamatosan konszolidálódik, mivel a tevékenység egyre összetettebb és tőkeigényesebb. A Talgo működését elsősorban a meglévő kapacitások szűkössége nehezítette, aminek megoldását a megfelelő szakmai befektető bevonásától remélte a vállalat és a spanyol kormány.
Alulnézet: a Ganz-Mavag Europe Zrt. is bejelentkezett a Talgo részvényeiért tavaly áprilisban, ám az állami hitellel megtámogatott magyar tulajdonszerzést megakadályozta a spanyol kormány. A felvásárlás a Vodafone megszerzéséhez hasonló konstrukcióban történt volna, a 240 milliárd forintos üzlet lehetett volna a NER legnagyobb külföldi cégvásárlása.
- A Dunakeszi Járműjavító kapacitásaira is támaszkodhatott volna a Talgo, miközben szaktudást és tapasztalatot hoz Magyarországra, ha létrejön az üzlet. A Ganz-Mavag az átláthatatlan, magántőkealapok mögé rejtett tulajdonosi szerkezete miatt azonban ellenérzéseket váltott ki az orosz befolyás miatt is aggódó spanyolokban.
- A magyar vonatok korszerűsítése miatt is jól jöhetett volna az üzlet. Az Intercity vonatok cseréje régóta napirenden van, 2022-ben tendert is kiírt rá Vitézy Dávid államtitkársága, ám azt végül visszavonták. A magyar járműállomány megújítása mindenesetre a Talgo méretkategóriájában is jelentős megrendelés lenne.
Tágabb kontextus: többen is érdeklődtek a Talgo iránt az elmúlt hónapokban. Tavaly nyáron a Škoda Transportation Group merült fel potenciális felvásárlóként, ám a cseh befektető érdemi pénzügyi ajánlat helyett – ami lényegében a Ganz-Mavag-gal szembeni ellenajánlat lett volna – végül az üzleti együttműködést szorgalmazta.
- A PFR nevű lengyel állami befektetési alap a hónap elején jelentette be, hogy nyilvános ajánlatot kíván tenni a Talgo teljes tulajdonrészére. Az alap érdekeltségei között van a villamosokat és vasúti járműveket gyártó PESA, tehát egy jókora európai szereplő is létrejöhetett volna az ágazatban, de alap néhány nap múlva mégis visszakozott az elképzeléstől.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElúszni látszik a NER eddigi legnagyobb kifektetéseTavaly ősz óta ismert a magyar bevásárlási szándék a spanyol Talgóba, de most úgy tűnik, hogy a cseh Škoda lesz a befutó.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Dunakeszi Járműjavító vásárolná fel a nagysebességű vonatokat gyártó TalgótAz üzletre épp akkor kerülhet sor, amikor egy nagy volumenű vonatbeszerzési tenderre is van esély.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKülföldön visszaüt a NER magántőkealapos trükkjeOlyan jól sikerült elrejteni a magántőkealapok tényleges tulajdonosait, hogy azokat akkor sem lehet kétséget kizáróan igazolni, ha ezt ők maguk szeretnék megtenni.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Közélet Vállalat kifektetés talgo vasút vonat Olvasson tovább a kategóriában