Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. május 26. 18:27 Közélet, Vállalat

Elúszni látszik a NER eddigi legnagyobb kifektetése

A Škoda Transportation Group váltja a Ganz-Mavagot a gyorsvonatok gyártásában évtizedes tapasztalatokkal rendelkező Talgo eladó tulajdonrészének esélyes megvásárlójaként. A Škoda szakmai befektetőként csatlakozik a spanyol nemzeti pénzügyi csoport, a CriteriaCaixa mellé, amit a spanyol kormány is üdvözöl.

Miért fontos ez? A Ganz-Mavag Europe Zrt. április elején nyújtotta be a Talgo részvényeinek megvásárlására vonatkozó hivatalos jóváhagyási kérelmét a spanyol kormánynak, ám ekkorra már Óscar Puente spanyol közlekedési miniszter kijelentette, hogy mindent megtesznek a magyar tulajdonszerzés megakadályozásáért.

  • Az állam hitellel is segíthetett volna a felvásárlásban a tavaly év végén a kifejezetten erre a projektre létrehozott Ganz-Mavag Europe-nak; a Vodafone kivásárlásához hasonló konstrukcióra készülhetett a magyar fél a 24.hu cikke szerint: a finanszírozását túlnyomó részben az állam oldhatta volna meg a megszerzett tulajdon magánkézbe kerülése mellett.

Előzmények: februárban még a Ganz-Mavag Invest Zrt. által birtokolt Dunakeszi Járműjavító Kft. tett felvásárlási ajánlatot a Talgóra, ez a cég korábban orosz tulajdonban is állt. A spanyol kormány egyik aggálya a magyar ajánlattal kapcsolatban, hogy amögött orosz befolyás is állhat. A magyar vásárlási szándék tavaly november óta ismert.

Tágabb kontextus: a plzeňi székhelyű Škoda Transportation Group tömegközlekedési eszközök gyártásával foglalkozik, kínálatában a motorvonatoktól a villamosokon át a trolibuszokig számos járműtípus megtalálható. A vállalatot 85,7 százalékban a PPF-csoport birtokolja, és nem összekeverendő a Mladá Boleslavban működő Škoda Autóval.

  • A PPF-é a magyarországi Yettel mobilszolgáltató is a térség országaiban működő bankok, médiavállalatok, kereskedelmi cégek mellett. A cégcsoport tulajdonosa a cseh Kellner család, alapítója a helikopterbalesetben három éve elhunyt Petr Kellner, Közép-Kelet-Európa egykori leggazdagabb embere.
  • A Škoda Transportation 2022-es árbevétele közel 18,8 milliárd korona (311 milliárd forint) volt, kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredménye pedig 1,2 milliárd korona (20 milliárd forint).
  • A trolik és villamosok elektromos hajtásláncát gyártó lengyel Cegelec vállalatot májusban vásárolta meg a cseh cég.

Alulnézet: az európai vasúti jármű gyártói piac konszolidálódik, mivel egyre komplexebb és tőkeigényesebb feladat a vasúti járműgyártás. A Dunakeszi Járműjavítót szerette volna a kormány új járművek gyártására alkalmassá tenni, de ehhez nincs meg a szaktudás és a tapasztalat.

  • A Ganz-Mavag a jelek szerint nem szalonképes vevő az európai piacon, mivel a mögötte álló magántőkealap tulajdonosi szerkezete nem átlátható, önmagában pedig sem termékei, sem vasútgyártási szakemberei nincsenek.

Háttér: bár a magyar vevőjelölt tulajdonosi háttere homályos, az említett információk alapján szinte biztos, hogy az állam mellett a kormány támogatását bíró NER-tőke van mögötte. Ha megvalósul, a 619 millió eurós vételárral (közel 240 milliárd forint) ez lehetett volna a NER legnagyobb volumenű „kifektetése”, azaz külföldi cégvásárlása.

  • A kifektetést Orbán Viktor szorgalmazza, és eddig olyan lépései valósultak meg, mint a 4iG – óriási állami segítséggel végrehajtott – balkáni és izraeli terjeszkedése, valamint Mészáros Lőrinc csoportjának horvátországi és boszniai felvásárlásai.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Dunakeszi Járműjavító vásárolná fel a nagysebességű vonatokat gyártó TalgótAz üzletre épp akkor kerülhet sor, amikor egy nagy volumenű vonatbeszerzési tenderre is van esély.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKapóra jöhet a kormánynak a spanyol vasútgyártó magyar felvásárlása, ha újra nekifutna az IC-korszerűsítésnekEgy meg nem nevezett magyar cégcsoport 40 százalékos részesedést szerezhet a Talgo nevű spanyol vasútgyártó cégben.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKi volt Petr Kellner, a leggazdagabb közép-kelet-európai?A rendszerváltás utáni kuponos privatizációval alapozta meg a vagyonát, majd szédületes befektetői karriert futott be a pénzügyi szektorban a magánéletét végig szigorúan védő, 56 évesen elhunyt milliárdos.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat felvásárlás kifektetés ner Spanyolország talgo vonat Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Mészáros R. Tamás
2024. október 10. 04:40 Közélet, Világ

Kína egyik uniós hídfőállása lett Magyarország, de ki fog ebből hasznot húzni?

A magyarhoz hasonló stratégiák eddig nem sok haszonnal, cserébe viszont jelentős kockázatokkal jártak.

Stubnya Bence
2024. október 9. 22:15 Közélet

A kormányban is feszültségeket okozott, hogy a szenvedő akkuiparra fogadtak

Nyáron már mutatott életjeleket a döglődő hazai akkuipar, de egyelőre jogosnak tűnik Nagy Márton kiakadása Szijjártó Péterre.

Stubnya Bence
2024. október 9. 14:49 Közélet, Pénz

Tovább szűkülhet az önkormányzatok gazdasági mozgástere az iparűzési adó átszabásával

2025-től a települések iparűzésiadó-bevételének egy része egy központi alapba kerülne, ezekre a forrásokra pedig a járások pályázhatnának. 

Fontos

Bucsky Péter
2024. október 9. 04:41 Élet, Közélet

Gáláns aprópénzszórás lehet a családi adókedvezmény megduplázása

Kis lépés az államnak, nagy lépés a választási kampánynak. A szegényeknek inkább a családi pótlék emelése jönne jól, de arról nincs szó.

Mészáros R. Tamás
2024. október 8. 04:39 Élet, Világ

Ha a kormány kelet felé néz, ott is azt látja, hogy küzdeni kell a növekedésért

Kínában a 2008-as válság óta nem látott módszerekkel próbálnak élénkíteni, de szerkezeti átalakításokról hallani sem akarnak.

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.