Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2025. február 19. 08:08 Közélet

Ha így folytatja, csak összeszerelő üzem marad az EU az akkugyártásban

Sérülhetnek az uniós környezetvédelmi normák az ázsiai-európai akkumulátorgyár-partnerségek során, a beruházások gyakran annak ellenére kapnak több száz millió euró támogatást, hogy hosszabb távon is csak összeszerelés marad az Európai Unióban – ezek a Transport & Environment nevű, európai civil szervezetek által létrehozott lobbicsoport megrendelése alapján készült friss tanulmány legfontosabb megállapításai.

Előzmények: tavaly augusztus és október között a komoly globális akkumulátoripari pozícióra pályázó svéd Northvolt számos leányvállalata csődöt jelentett, és több üzletág eladásáról is megkezdődtek a tárgyalások. 

  • A cég mélyrepülésének tanulsága, hogy nagyon nehéz betörni a kínai és koreai cégek által dominált iparágba, és nehéz terepen mozog az európai iparpolitika, amikor európai, lehetőleg a teljes értékláncot lefedő szereplők megerősítéséhez igyekszik hozzájárulni – írtuk az erről szóló cikksorozatunkban.

Miért fontos ez? Az EU-ban jelenleg a villanyautókba való és az ipari akkumulátorok 90 százalékát ázsiai szereplők állítják elő, és az új beruházások jelentős részét is ezek fogják megvalósítani. Egyelőre az EU összeszerelő üzemként vesz részt a globális akkumulátorgyártásban, aminek jelentős gazdasági és geopolitikai kockázatai lehetnek.

Felülnézet: iparági vélemények szerint az ázsiai cégekkel együttműködve is elérhetőek az uniós akku- és klímapolitikai célok, ám a tanulmány szerint ehhez arra lenne szükség, hogy állami támogatásokat csak úgy lehessen adni, ha a helyi beszállítók nagyobb szerephez jutnak, és létrejön tudástranszfer is az ázsiai és az európai szereplők között.

  • A Stellantis és a kínai CATL közös vállalata például úgy kap csaknem 300 millió eurónyi állami támogatást a zaragozai gyáruk építésére, hogy nincs a két cég között megegyezés hosszú távú tudástranszferről.
  • A Volkswagen partnersége a kínai Gotionnal hozzáférést biztosít a német cégnek LFP-akkumulátorokhoz, de a VW szintén nem fog beletanulni az akkugyártásba.

Alulnézet: a tanulmány a debreceni CATL-üzem és a wrocławi LG-üzem környezeti hatásait elemezve megállapítja, hogy az LG-üzem maximális kibocsátási szintje és a debreceni üzem három potenciális kibocsátási szintjéből kettő meghaladja az ajánlott uniós határétéket a toxikus, irritáló és magzatkárosító hatású, katódgyártáskor használt NMP (egy mesterséges oldószer) esetében.

  • Ezzel kapcsolatban a tanulmány megjegyzi, hogy lehetséges tagállami szinten egyes üzemek számára kivételt biztosítani a maximális kibocsátásra, de Lengyelországban és Magyarországon ilyen dokumentumok nem fellelhetőek.

Mi várható? A Transport & Environment szerint az EU a belső piaca miatt nagyobb alkuerővel rendelkezik, mint amit jelenleg kihasznál, ezért azt javasolja, hogy az ajánlásaikat építsék be az új uniós járműipari akciótervbe, amiről március elején kezdődnek tárgyalások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz óriási bukás után sem adja fel akkugyártói álmait EurópaÚjra kell tanulnia Európának, hogy hogyan kell iparpolitikát csinálni, ennek a nehézségeire mutat rá az európai akkugyártás nagy reménységének csődje.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szuverenitáshoz az akkumulátorgyártáson át vezet az útA döntéshozók szerint kulcsfontosságú, hogy európai cégek szállítsák az akkumulátorokat az európai autóiparnak, az ázsiai konkurencia azonban évekkel előttük jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet akkumulátor akkumulátorgyár catl Európai Unió LG Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2025. április 29. 17:14 Közélet

Európai trendekbe illeszkedik az energiaital tiltása a 18 éven aluliak körében

Az energiaitalok fiatalkori fogyasztásával az a fő probléma, hogy könnyű átlépni azt a mennyiséget, ami már káros az egészségre.

Jandó Zoltán
2025. április 29. 11:28 Adat, Közélet

Eltűntek a száj- és körömfájás vizsgálati eredményei a Nébih oldaláról

A járvány kezelése során nagyon fontos a hatóságokkal szembeni bizalom, de ezen a korábban közölt adatok elhallgatása javítani biztosan nem fog.

Stubnya Bence
2025. április 28. 06:01 Adat, Közélet

Túl korán lőtte fel a kormány a sikerrakétát, de már valami megmozdult

A repülőrajt erős túlzás volt a gazdasági adatok és a fogyasztói hangulat alapján, de a bizalmi index áprilisi javulása reményt adhat a Fidesznek.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. április 29. 05:55 Pénz, Vállalat

Lesz még hatása az árrésstopnak, de nem Nagy Márton új bejelentése miatt

Fontos részleteket árult el a G7-nek a KSH arról, hogyan mérik az inflációt. Ebből következtethetünk arra, milyen hatás várható még az árrésstoptól.

Vámosi Ágoston
2025. április 27. 06:06 Közélet

Csak árrésstoppos csirkeszárnyra futja, kiterjedhet a szerdai sztrájk a közszférában

Az önkormányzati köztisztviselők után kormányablakban dolgozók is sztrájkolhatnak, és máshol is ingerültek az alacsony fizetések miatt.

Bucsky Péter
2025. április 26. 06:06 Podcast

Kimarad a nagy európai hadiipari fejlesztésekből Magyarország, és ennek jó oka van

Európában rég nem látott hadiipari fejlesztések zajlanak, de Magyarországon nincsenek olyan cégek, amelyek ebből igazán profitálni tudnának.