Egy jachtnyi bevételt hozott Szíjj László cégének, most a kormány kepeszt, hogy legyen értelme a fejlesztésnek
A műszakilag lehetséges leggyorsabb ütemezéssel meg kell építeni a Déli Körvasútnak nevezett budapesti fejlesztést, ez áll abban a titkos kormányhatározatban, amely a Szabad Európa birtokába jutott.
Miért fontos ez? A Déli Körvasút egy több szálon futó komplex közlekedési és környezetvédelmi ügy, amelynek megvalósítása régóta húzódik. Támogatói szerint a beruházás új megállókkal és sűrűbb közlekedéssel kapcsolná össze Budapest külső és belső kerületeit és elővárosait.
A projekt leírása alapján a komplex fejlesztéstől azt várják, hogy a vasút utasforgalma Budapest térségében 80 százalékkal nőjön, tehát látható mértékben kiváltaná az autós ingázást. Az azonban nem derül ki, hogy mikorra készülhet el, mindössze annyit írnak, hogy „kivitelezési munkák előreláthatóan több évig fognak tartani”.
A projektnek azonban nincs környezetvédelmi engedélye, mert azt a Fővárosi Törvényszék idén májusban másodszor is megsemmisítette.
A tervezett vasútvonal. Forrás: Nemzeti Közlekedési Központ
Részletek: a körvasút konkrétabban a Kelenföldi pályaudvar és a Népliget közötti pályaszakasz bővítését, modernizálását és új megállók építését takarja. Célja elsősorban a Székesfehérvár, Tatabánya és Pusztaszabolcs felől érkező és oda tartó elővárosi vonatok eljuttatása a pesti oldalra, illetve új megállók építése és az M3-as metróhoz való csatlakozás megteremtése.
Emellett szintén célja a teherszállításban annak a régóta tarthatatlan helyzetnek a feloldása, hogy északnyugat-délkeleti irányban a fővároson nem lehet hosszú megállás nélkül áthúzni a szerelvényeket.
Bizarr részlete a fejlesztésnek, hogy a vasúti Duna-hidat már két vágányról háromra bővítették, de a harmadik vágányt nem lehet sehova bekötni, hiszen egyik oldalon sincs még meg a folytatás. Mivel a vonalszakasz bővítésének a műszaki tervei sem készültek még el, a hídra eddig elköltött 36 milliárd forint még évekig nem fog hasznosulni.
A hídon az új vágány építését és a két meglévő felújítását Szíjj László Duna Aszfaltja végezte el az említett összegért. Csak összehasonlításként*A Duna Aszfalt alvállalkozókat is igénybe vett a teljesítéshez, tehát nem az egész bevétel maradt a cégnél. Emellett az árbevétel természetesen nem nyereség, amiből akár jachtot is lehet venni. Ahogy korábban megírtuk, Szíjj László valóban sok milliárd forintot költött jachtokra., ez hasonló nagyságú összeg, mint amennyibe szakportálok szerint a NER legújabb jachtja, a Mészáros Lőrinc által használt Rose d’Or kerülhetett.
Igen de: a fejlesztéshez zöld területeket kellene feláldozni Újbudán azért, hogy a jelenlegi két vágány mellé még kettőt építsenek, ez ellen környezetvédők és helyi lakók is tiltakoznak. A környezetvédelmi engedély miatt indított perbe az ellenzéki vezetésű újbudai önkormányzat és főváros is beszállt.
Ugyanakkor Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke a Válasz Online podcastjában azt mondta, hogy csak a periratok megismeréséért szálltak be a perbe, egyébként támogatják a beruházást.
Ellenzők szerint a Budapestet délnyugatról nagy ívben kikerülő, úgynevezett V0-ás vasútvonalra kellene terelni a teherforgalmat, ennek megépítése azonban becslések szerint 1000 milliárd forintos tétel lenne, amelyre belátható időn belül nem lesz forrás.
A beruházás támogatóiazzal érvelnek, hogy minden lakó tisztában lehet azzal, hogy fejlesztésre kijelölt helyen lakik, mert a tervek régóta megvannak. Egy jól megépített és zajvédő fallal is ellátott vasútvonalon pedig még a tehervonatok sem okoznak akkora zajt, mint a környező utcák autóforgalma.