Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. augusztus 24. 09:46 Közélet, Vállalat

Egy jachtnyi bevételt hozott Szíjj László cégének, most a kormány kepeszt, hogy legyen értelme a fejlesztésnek

A műszakilag lehetséges leggyorsabb ütemezéssel meg kell építeni a Déli Körvasútnak nevezett budapesti fejlesztést, ez áll abban a titkos kormányhatározatban, amely a Szabad Európa birtokába jutott.

Miért fontos ez? A Déli Körvasút egy több szálon futó komplex közlekedési és környezetvédelmi ügy, amelynek megvalósítása régóta húzódik. Támogatói szerint a beruházás új megállókkal és sűrűbb közlekedéssel kapcsolná össze Budapest külső és belső kerületeit és elővárosait.

  • A projekt leírása alapján a komplex fejlesztéstől azt várják, hogy a vasút utasforgalma Budapest térségében 80 százalékkal nőjön, tehát látható mértékben kiváltaná az autós ingázást. Az azonban nem derül ki, hogy mikorra készülhet el, mindössze annyit írnak, hogy „kivitelezési munkák előreláthatóan több évig fognak tartani”.
  • A projektnek azonban nincs környezetvédelmi engedélye, mert azt a Fővárosi Törvényszék idén májusban másodszor is megsemmisítette.

A tervezett vasútvonal. Forrás: Nemzeti Közlekedési Központ

Részletek: a körvasút konkrétabban a Kelenföldi pályaudvar és a Népliget közötti pályaszakasz bővítését, modernizálását és új megállók építését takarja. Célja elsősorban a Székesfehérvár, Tatabánya és Pusztaszabolcs felől érkező és oda tartó elővárosi vonatok eljuttatása a pesti oldalra, illetve új megállók építése és az M3-as metróhoz való csatlakozás megteremtése.

  • Emellett szintén célja a teherszállításban annak a régóta tarthatatlan helyzetnek a feloldása, hogy északnyugat-délkeleti irányban a fővároson nem lehet hosszú megállás nélkül áthúzni a szerelvényeket.
  • Bizarr részlete a fejlesztésnek, hogy a vasúti Duna-hidat már két vágányról háromra bővítették, de a harmadik vágányt nem lehet sehova bekötni, hiszen egyik oldalon sincs még meg a folytatás. Mivel a vonalszakasz bővítésének a műszaki tervei sem készültek még el, a hídra eddig elköltött 36 milliárd forint még évekig nem fog hasznosulni.
  • A hídon az új vágány építését és a két meglévő felújítását Szíjj László Duna Aszfaltja végezte el az említett összegért. Csak összehasonlításként*A Duna Aszfalt alvállalkozókat is igénybe vett a teljesítéshez, tehát nem az egész bevétel maradt a cégnél. Emellett az árbevétel természetesen nem nyereség, amiből akár jachtot is lehet venni. Ahogy korábban megírtuk, Szíjj László valóban sok milliárd forintot költött jachtokra., ez hasonló nagyságú összeg, mint amennyibe szakportálok szerint a NER legújabb jachtja, a Mészáros Lőrinc által használt Rose d’Or kerülhetett.

Igen de: a fejlesztéshez zöld területeket kellene feláldozni Újbudán azért, hogy a jelenlegi két vágány mellé még kettőt építsenek, ez ellen környezetvédők és helyi lakók is tiltakoznak. A környezetvédelmi engedély miatt indított perbe az ellenzéki vezetésű újbudai önkormányzat és főváros is beszállt. 

  • Ugyanakkor Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke a Válasz Online podcastjában azt mondta, hogy csak a periratok megismeréséért szálltak be a perbe, egyébként támogatják a beruházást.
  • Ellenzők szerint a Budapestet délnyugatról nagy ívben kikerülő, úgynevezett V0-ás vasútvonalra kellene terelni a teherforgalmat, ennek megépítése azonban becslések szerint 1000 milliárd forintos tétel lenne, amelyre belátható időn belül nem lesz forrás.
  • A beruházás támogatói azzal érvelnek, hogy minden lakó tisztában lehet azzal, hogy fejlesztésre kijelölt helyen lakik, mert a tervek régóta megvannak. Egy jól megépített és zajvédő fallal is ellátott vasútvonalon pedig még a tehervonatok sem okoznak akkora zajt, mint a környező utcák autóforgalma.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBécsben főpályaudvar is kijött annyiból, mint amennyiért Budapesten Mészáros Lőrinc pár kilométer vasutat fejlesztNemzetközi példák alapján nehéz belátni, miért kerül annyiba a Déli Körvasút egyik szakasza, mint amennyit az állam a teljes magyar vasúti rendszerre költ egy évben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVeszteséges üzlet a NER jachtoztatása, 7 milliárd forinttal szállt be az egyik leggazdagabb magyarKözel két és félmilliárd forintnyi veszteséget hozott össze két év alatt az a máltai cég, amelynek jachtjain az elmúlt esztendőkben rendszeresen nyaralt a NER elit.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa egyik legtöbbet késő vasútja lett a MÁVAz utóbbi hónapokban látványosan romlott a menetrendszerűség, és az elhibázott kormányzati döntések miatt a következő években még többet késnek majd a vonatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat déli körvasút elővárosi vonat fejlesztés kormányhatározat környezetvédelem tehervonat V0 vasút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 12. 14:07 Közélet

A mézesmadzag mellett a korbácsot is előveszi a kórházakban a kormány

Keménykedett már a beszállítókkal, rúgott ki igazgatókat, most a kórházi vezetők anyagi felelősségre vonásával küzdene a kormány az adósságok ellen.

Bucsky Péter
2024. november 12. 06:01 Közélet, Vállalat

Hétmilliárdba fáj a MÁV-nak egy csodás barátság megszakadása

Jól kiszúrt Lázár János a német céggel: Siemens-mozdonyok vásárlása helyett Siemens-mozdonyokat bérel az állami vasúttársaság, jelentősen drágábban.

Stubnya Bence
2024. november 11. 06:06 Közélet, Világ

Szétesett a német jelzőlámpa, de tényleg jó ez Magyarországnak?

Hiába reméli Nagy Márton, nem úgy tűnik, hogy több járműipari támogatás lesz a német kormányválságból. Azért így is van, aminek örülhet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. november 12. 11:15 Vállalat

Mészáros Lőrinc ötödáron adja magának a saját cégét

Az ország leggazdagabb embere tavaly közvetlen tulajdonába vette a nevét viselő cég egyik felét, most viszont bevitte azt a holdingjába.

Jandó Zoltán
2024. november 11. 13:59 Élet, Vállalat

A német autóipar viszi sírba 300 magyar dolgozó munkahelyét

Még tavaly is milliárdokat költött beruházásokra a japán cég, amely pénteken jelentette be magyarországi gyárának felszámolását.

Jandó Zoltán
2024. november 11. 11:18 Adat, Vállalat

Halad a magyarosítás a gazdaságban

Az iparágak többségében jelentősen nőtt 2010 és 2022 között a magyar cégek részesedése az országban megtermelt hozzáadott értékből.