Bő két nap alatt, péntek késő délutánig közel 1800 pedagógus nyilatkozott úgy, hogy elhagyná a pályát, amennyiben a kormány megvalósítja a köznevelésben a terveit, vagyis benyújtja és megszavazza az Országgyűlésben a március 2-án nyilvánosságra hozott és elvileg társadalmi párbeszédre bocsátott jogszabály-módosítási tervezetet, rövid nevén a státusztörvényt. A civilek, szakmai és szakszervezeti csoportok tiltakoznak, szerintük a béremelési ígéret mellé a kormány most plusz munkaterhet, rosszabb munkakörülményeket és munkajogi szabályozást készül elfogadni, miközben továbbra sem teljesült legfőbb követelésük, a méltányos bérek bevezetése. Az aláírók száma pénteken pár óra alatt százzal nőtt.
A Civil Közoktatási Platform, a Szülői Hang, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ), a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a Társaság a Szabadságjogokért ebben a helyzetben elvárja, hogy a kormány jelenlegi formájában ne terjessze be a tervezetet az Országgyűlésben. Hasonló véleményen van a Magyar Helsinki Bizottság, támogatja az aláírásgyűjtést továbbá a Pedagógus Egység, a Magyar Anyák csoportja, az Emberi Jogi Nevelők Hálózata, illetve a Hívatlanul Hálózat.
A szervezetek szerint a köznevelésben-oktatásban tervezett változtatások felforgatják a rendszert, rosszabb helyzetbe hozzák a pedagógusokat, és tovább csökkentik a tantestületek és iskolák autonómiáját. Ezért nem a valódi reform igényének, hanem inkább retorziónak látják a tervezetet.
Rétvári Bence államtitkár szerint a terv az, hogy az egyeztetés után már júniusban bevezetnék az új rendszert. Érdekes egyébként, hogy a kormány hivatalos oldalán (azon túl, hogy feltöltötték véleményezésre) semmi nyoma nincs ennek a több százezer tanár és diák életét alapvetően befolyásoló törvénytervezetnek. Annak március 2-i feltöltése óta az ágazat gazdájának számító Belügyminisztérium oktatási témában beszámolt arról, hogy pénzügyi és vállalkozói témahetet tartanak az iskolákban, hogy elismerést kaptak a diákolimpikonok, hogy 22 ezer tabletet kap a közoktatás és hogy a kormány 10 milliárd forintot költött tankönyvfejlesztésre az utóbbi években. Az új törvényt viszont nem tartotta fontosnak megindokolni.
A szóban forgó jogszabálycsomagot a méltányos bérezésért küzdő pedagógusok sztrájkjai és polgári engedetlenségi mozgalmai előzték meg – ezzel összefüggésben jelenleg is kiemelt társadalmi érdeklődés mellett zajlanak elbocsátott pedagógusok perei. A kormány mindösszesen 10 százalékos béremelést adott januártól, az érdemi bérrendezést továbbra is a visszatartott EU-s források beérkezésétől teszi függővé.
Vagyis jelenleg az inflációtól messze elmaradó emelés történt, amit egy 21 százalékos emelés követne, visszamenőleg, de csak akkor, ha beérkezik az EU-s forrás. A kormány ezen kívül 2024-re és 2025-re ígért meg két emelési lépcsőt. Viszont a szakszervezetek azonnali 45 százalékos béremelést követeltek.
A fenti, a szakszervezetek által elfogadhatatlannak ítélt emelési tervek mellé érkezett meg tehát a jogszabályi környezet megváltoztatásának szándéka: módosítanák a pedagógus-előmeneteli rendszert, bevezetnének egy pontozásos alapú teljesítménybérezési rendszert, megszüntetnék a közalkalmazotti státuszt, és ezzel azonos jogállásba, az úgynevezett köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyba terelnék az állami, önkormányzati, magán, illetve egyházi intézményben dolgozó tanárokat, pedagógusokat.
A szakszervezetek és civil csoportok szerint a státusztörvénnyel a következő gondok vannak:
A PDSZ elemzése kitér arra is, hogy az új szabályozás:
Egyes pontokban a Nemzeti Pedagógus Kar – amely általában megértő a kormányzati tervekkel szemben – is a korábbi szabályozás mellett érvel: ilyen például a felmentési idő vagy éppen a tantestületi jogkörök biztosítása a pedagógiai programmal kapcsolatban. A munkaidő meghatározásában a kar a PSZ-szel együtt 22 óra heti óraszámot szeretne.
A szakszervezetek szerint a törvénymódosításra egyáltalán nem volna szükség, a béremelés megvalósulhatna a közalkalmazotti törvény módosításával is, és egyáltalán nem feltétele az uniós támogatások felhasználásának – sőt a PDSZ szerint az ellentétes az EU felé megfogalmazott vállalásokkal is.
A Helsinki Bizottság Belügyminisztériumhoz eljuttatott részletes véleménye szerint a javasolt módosítások számos ponton sértik a pedagógusok alapvető jogait, így a véleménynyilvánítási és tanítási szabadságukat.
A szervezeteken kívül iskolákban is hallatják a hangjukat tanárok. Nemrég a veszprémi Lovassy László Gimnázium tanárainak háromnegyede követelte, hogy a törvénytervezetet ne tárgyalják a parlamentben. A héten pedig a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai adtak ki egy hasonló nyilatkozatot.
Közélet
Fontos