Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. október 18. 13:21 Élet, Közélet

Elsőként Hódmezővásárhelyen lesz ingyenes a tömegközlekedés Magyarországon

A vasárnap jelentős többséggel újraválasztott Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester már a választási győzelem éjszakáján arról beszélt, hogy első lépéseként ingyenessé teszi a helyi tömegközlekedést. Ezzel Hódmezővásárhely lenne az első magyar város, ahol ingyen lehet utazni.

Hódmezővásárhelyen 43 ezer ember él, a területe azonban hatalmas, ez alapján a második legnagyobb város Magyarországon Budapest mögött. A városban kilenc vonalon járnak buszok, a jövőben ezeken utazhatnak ingyen a hódmezővásárhelyiek.

Márki-Zay telefonon azt mondta nekem, hogy a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint. Ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. A fennmaradó 100 millió forint eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból származott, felerészben pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.

Márki-Zay Péter egy hódmezővásárhelyi közgyűlés ülésén előtt 2018-ban. Fotó: Ujvári Sándor/MTI

“A tízmillió forintos jegyárbevétel nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne” – mondta a döntés okairól Márki-Zay. Egy vonaljegy ára jelenleg 170 forintba (a sofőrtől vásárolva 210-be) kerül, egy havi bérlet pedig 4700 forintba.

Márki-Zay szerint a döntésnek szociális okai vannak. Egy ismerőse példáját hozta fel, aki a polgármester által is látogatott templomba biciklivel teszi meg a három kilométeres utat. “Csak az tartja vissza a tömegközlekedéstől, hogy a jegy drága neki. A buszok eközben üresen állnak” – mondta Márki-Zay. A hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlanok a buszok. “Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIgen, direkt ilyen ronda a buszok és vonatok üléshuzataSzinte mindig valamilyen idétlen mintát látunk a tömegközlekedési eszközök üléshuzatain, természetesen megvan ennek is a maga oka.

Pár hete mutattuk be, hogy a franciaországi Dunkerque-ben hasonló helyzet vezetett az ingyenes tömegközlekedés bevezetéséhez. Hódmezővásárhelyhez hasonlóan a városi buszok gyakran szinte teljesen üresek voltak, a jegyeladások pedig a rendszer üzemeltetésének mindössze tíz százalékát fedezték. A Dunkerque-i polgármester azonban ebben nem problémát, hanem lehetőséget látott: a város komolyabb bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a tömegközlekedést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy francia városban ingyenessé tették a tömegközlekedést, és ez nagyon bejött nekikDunkerque-ben egy éve nem kell fizetni a buszos utazásokért. A lakosság fele kezdett el buszozni, többen megváltak autóiktól, és még jelentős pénzbe sem kerül.

Tavaly szeptemberig az egész rendszert átalakították: negyven százalékkal nőtt a buszok száma, útvonalakat hosszabbítottak meg, expressz járatokat vezettek be és az egész rendszert ingyenessé tették, nemcsak a városi, hanem a környékbeli településekre járó vonalakat is. Egy év alatt duplájára nőtt a buszokat használók száma hétvégente, a helyiek fele pedig többször vagy sokkal többször használja a buszokat, mint korábban.

Dunkerque-ben tehát az egész rendszert átalakították, amellyel leginkább az volt a cél, hogy zöldebbé tegyék a várost. Hódmezővásárhelyen azonban korlátozottabbak a lehetőségek, Márki-Zay szerint arra nincsen pénz, hogy sűrűbbé tegyék a járatokat vagy ingyenessé a helyközi közlekedést, amely a Szegedre való ingázás miatt különös jelentőségű. A polgármester emiatt nem igazán hiszi, hogy az ingyenes tömegközlekedés hatására helyben sokan hagynák el az autóikat, ez sokkal inkább egy szociális alapú döntés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz észt fővárosban ingyenes a tömegközlekedés, és így is nyereséggel jönnek ki belőleBudapesten ez 65 milliárd forintba kerülne. De nálunk már most is ingyen tömegközlekedhet országosan százmillió európai nyugdíjas.

Márki-Zay szerint a tömegközlekedés mellett a múzeumok is ingyenesek lesznek, a strandra pedig kedvezményesen juthatnak be a hódmezővásárhelyiek. Szerinte ezeknek a közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem fog többe kerülni a magasabb kihasználtságtól. A múzeumokba pedig Márki-Zay szerint minimálisan járnak az emberek Hódmezővásárhelyen, ezért elenyésző lesz a bevételkiesés.

Az ingyenessé váló tömegközlekedés és múzeumok használata egy városkártya megvásárlásával lesz lehetséges. A kártya ára várhatóan jelképes lesz, emellett a jegy- és bérletárak hivatalosan megmaradnak, ezek képezik ugyanis a tömegközlekedés állami támogatásának alapját. Márki-Zay szerint ideális esetben elektronikus lesz a rendszer, de a részleteken még dolgoznak. Az új rendszer indulásának időpontját sem tudta megmondani, szerinte sok tényezőtől függ a bevezetés, de “amint lehetséges”, elindítják. 

A polgármester szerint nem végeztek hatástanulmányt a döntés előtt, az ötlet mögött “józan közgazdasági logika” áll. Mint mondta, az ötlet egy olyan Facebook-kommentből származik, amelyet az oldalára írtak. Ebben egy olyan cikket ajánlottak, amely szerint Franciaországban már harminc városban van ingyen buszközlekedés. Márki-Zay szerint Magyarországon elsőként vezetik be az ingyenes tömegközlekedést, de úgy tudja, több más városban is felmerült ez a lehetőség.

A világon egyre több helyen lehet ingyen használni a tömegközlekedést. A legismertebb példa az észt Tallin, ahol a világ első fővárosai közül elsőként lett ingyenes a tömegközlekedés 2013-ban. Észtország pedig most azon verseng Luxemburggal, hogy melyikük lehet az első ország, ahol nem kell fizetni az utazásért.

Frissítés: több olvasónk felhívta a figyelmünket, hogy a megyei jogú városok között valóban Hódmezővásárhelyen lehet először ingyenes a tömegközlekedés, de Budapest agglomerációjában több helyen, így Dunakeszin és Budaörsön is ingyenesen lehet utazni (bár például Budaörsön mindössze két járat van).

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Közélet Hódmezővásárhely ingyenes tömegközlekedés Márki-Zay Péter tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.