Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. október 18. 13:21 Élet, Közélet

Elsőként Hódmezővásárhelyen lesz ingyenes a tömegközlekedés Magyarországon

A vasárnap jelentős többséggel újraválasztott Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester már a választási győzelem éjszakáján arról beszélt, hogy első lépéseként ingyenessé teszi a helyi tömegközlekedést. Ezzel Hódmezővásárhely lenne az első magyar város, ahol ingyen lehet utazni.

Hódmezővásárhelyen 43 ezer ember él, a területe azonban hatalmas, ez alapján a második legnagyobb város Magyarországon Budapest mögött. A városban kilenc vonalon járnak buszok, a jövőben ezeken utazhatnak ingyen a hódmezővásárhelyiek.

Márki-Zay telefonon azt mondta nekem, hogy a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint. Ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. A fennmaradó 100 millió forint eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból származott, felerészben pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.

Márki-Zay Péter egy hódmezővásárhelyi közgyűlés ülésén előtt 2018-ban. Fotó: Ujvári Sándor/MTI

“A tízmillió forintos jegyárbevétel nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne” – mondta a döntés okairól Márki-Zay. Egy vonaljegy ára jelenleg 170 forintba (a sofőrtől vásárolva 210-be) kerül, egy havi bérlet pedig 4700 forintba.

Márki-Zay szerint a döntésnek szociális okai vannak. Egy ismerőse példáját hozta fel, aki a polgármester által is látogatott templomba biciklivel teszi meg a három kilométeres utat. “Csak az tartja vissza a tömegközlekedéstől, hogy a jegy drága neki. A buszok eközben üresen állnak” – mondta Márki-Zay. A hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlanok a buszok. “Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIgen, direkt ilyen ronda a buszok és vonatok üléshuzataSzinte mindig valamilyen idétlen mintát látunk a tömegközlekedési eszközök üléshuzatain, természetesen megvan ennek is a maga oka.

Pár hete mutattuk be, hogy a franciaországi Dunkerque-ben hasonló helyzet vezetett az ingyenes tömegközlekedés bevezetéséhez. Hódmezővásárhelyhez hasonlóan a városi buszok gyakran szinte teljesen üresek voltak, a jegyeladások pedig a rendszer üzemeltetésének mindössze tíz százalékát fedezték. A Dunkerque-i polgármester azonban ebben nem problémát, hanem lehetőséget látott: a város komolyabb bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a tömegközlekedést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy francia városban ingyenessé tették a tömegközlekedést, és ez nagyon bejött nekikDunkerque-ben egy éve nem kell fizetni a buszos utazásokért. A lakosság fele kezdett el buszozni, többen megváltak autóiktól, és még jelentős pénzbe sem kerül.

Tavaly szeptemberig az egész rendszert átalakították: negyven százalékkal nőtt a buszok száma, útvonalakat hosszabbítottak meg, expressz járatokat vezettek be és az egész rendszert ingyenessé tették, nemcsak a városi, hanem a környékbeli településekre járó vonalakat is. Egy év alatt duplájára nőtt a buszokat használók száma hétvégente, a helyiek fele pedig többször vagy sokkal többször használja a buszokat, mint korábban.

Dunkerque-ben tehát az egész rendszert átalakították, amellyel leginkább az volt a cél, hogy zöldebbé tegyék a várost. Hódmezővásárhelyen azonban korlátozottabbak a lehetőségek, Márki-Zay szerint arra nincsen pénz, hogy sűrűbbé tegyék a járatokat vagy ingyenessé a helyközi közlekedést, amely a Szegedre való ingázás miatt különös jelentőségű. A polgármester emiatt nem igazán hiszi, hogy az ingyenes tömegközlekedés hatására helyben sokan hagynák el az autóikat, ez sokkal inkább egy szociális alapú döntés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz észt fővárosban ingyenes a tömegközlekedés, és így is nyereséggel jönnek ki belőleBudapesten ez 65 milliárd forintba kerülne. De nálunk már most is ingyen tömegközlekedhet országosan százmillió európai nyugdíjas.

Márki-Zay szerint a tömegközlekedés mellett a múzeumok is ingyenesek lesznek, a strandra pedig kedvezményesen juthatnak be a hódmezővásárhelyiek. Szerinte ezeknek a közszolgáltatásoknak jellemzően fix költségei vannak, így a fenntartásuk nem fog többe kerülni a magasabb kihasználtságtól. A múzeumokba pedig Márki-Zay szerint minimálisan járnak az emberek Hódmezővásárhelyen, ezért elenyésző lesz a bevételkiesés.

Az ingyenessé váló tömegközlekedés és múzeumok használata egy városkártya megvásárlásával lesz lehetséges. A kártya ára várhatóan jelképes lesz, emellett a jegy- és bérletárak hivatalosan megmaradnak, ezek képezik ugyanis a tömegközlekedés állami támogatásának alapját. Márki-Zay szerint ideális esetben elektronikus lesz a rendszer, de a részleteken még dolgoznak. Az új rendszer indulásának időpontját sem tudta megmondani, szerinte sok tényezőtől függ a bevezetés, de “amint lehetséges”, elindítják. 

A polgármester szerint nem végeztek hatástanulmányt a döntés előtt, az ötlet mögött “józan közgazdasági logika” áll. Mint mondta, az ötlet egy olyan Facebook-kommentből származik, amelyet az oldalára írtak. Ebben egy olyan cikket ajánlottak, amely szerint Franciaországban már harminc városban van ingyen buszközlekedés. Márki-Zay szerint Magyarországon elsőként vezetik be az ingyenes tömegközlekedést, de úgy tudja, több más városban is felmerült ez a lehetőség.

A világon egyre több helyen lehet ingyen használni a tömegközlekedést. A legismertebb példa az észt Tallin, ahol a világ első fővárosai közül elsőként lett ingyenes a tömegközlekedés 2013-ban. Észtország pedig most azon verseng Luxemburggal, hogy melyikük lehet az első ország, ahol nem kell fizetni az utazásért.

Frissítés: több olvasónk felhívta a figyelmünket, hogy a megyei jogú városok között valóban Hódmezővásárhelyen lehet először ingyenes a tömegközlekedés, de Budapest agglomerációjában több helyen, így Dunakeszin és Budaörsön is ingyenesen lehet utazni (bár például Budaörsön mindössze két járat van).

Élet Közélet Hódmezővásárhely ingyenes tömegközlekedés Márki-Zay Péter tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2020. október 26. 06:26 Élet

Hajléktalanságból az albérletbe, szégyenből a megbecsülésbe – Tamás története

Egy sors, amely megmutatja, milyen könnyű ma lehetetlen helyzetbe kerülni, milyen nehéz a szociális segítő rendszer munkája, és milyen nagy szükség lenne bizalomra és elfogadásra.

Hajdu Miklós
2020. október 22. 12:17 Élet, Vállalat

Sokkal könnyebb olyan munkahelyre bejutni, ahol már dolgozik egy évfolyam- vagy szaktárs

Az egyetemisták nagyon jól segítik egymást a pályakezdésnél.

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Fontos

Kasnyik Márton
2020. október 25. 16:09 Adat

Többen élnek rosszabbul a járvány miatt, mint azt az adatokból elsőre gondolnánk

Első ránézésre úgy tűnhet, mintha ugyanannyian dolgoznának, mint a járvány előtti időben. De a változatlan számok mögött rosszabb minőségű munkahelyek vannak.

Fabók Bálint
2020. október 24. 17:09 Adat

Aggódunk a környezetért, csak fizetni ne kelljen érte

A klímaváltozás nincs az ország legfontosabb problémái között a magyarok többsége szerint, és kevesebben fizetnék meg a környezetvédelem árát, mint a 90-es években.

Bucsky Péter
2020. október 23. 07:06 Közélet

Kevesebb a hajléktalan, de egyre reménytelenebb a helyzetük

Az utóbbi évek gazdasági fellendülése során viszonylag sokan törtek ki a hajléktalanságból, a hátramaradók viszont egyre idősebbek és rosszabbul képzettek.