Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. szeptember 3. 12:21 Világ

Egy francia városban ingyenessé tették a tömegközlekedést, és ez nagyon bejött nekik

A La Manche csatorna partján, a belga határ közelében fekvő Dunkerque leginkább a második világháború egyik legjelentősebb hadműveletéről ismert. A legészakibb francia városnál menekítették ki a brit és francia csapatokat 1940 májusában. A harcokban szinte teljesen elpusztult a város, majd a háború után ipari központként építették újjá olajfinomítókkal és nagyobb acélgyárral.

A 90 ezres város újabban zöld beruházásokkal próbálja átpozicionálni magát. A tengerbe egy jelentős szélerőmű farmot építenek, míg a városközpontot a gyalogosok érdekében szabják át.

Tavaly szeptemberben pedig az egész tömegközlekedést átalakították. Negyven százalékkal nőtt a buszok száma, útvonalakat hosszabbítottak meg, expressz járatokat vezettek be és az egész rendszert ingyenessé tették. Nemcsak a városi, hanem a környékbeli településekre járó vonalakat is ingyenesek lettek, összesen 200 ezer embert kiszolgálva. A buszozásért pedig a helyiek mellett az ide utazóknak sem kell fizetnie.

Egy ingyenesen használható busz. Fotó: AFP

Az ingyenes tömegközlekedés ötlete a 2014-ben polgármesterré választott, szélsőbaloldali Patrice Vergriete-től származik. Ahogy Nyugat-Európában és Észak-Amerikában szinte mindenhol, Dunkerque-ben is az autós közlekedésnek rendelték alá a városfejlesztést a huszadik század második felében. Ennek az lett az eredménye, hogy a francia városban a városi buszok gyakran szinte teljesen üresek voltak, mint számos másik nyugati kisvárosban.

A jegyeladások a rendszer működtetésének mindössze tíz százalékát fedezték. A 2014-ben kinevezett polgármester ezt azonban nem problémának, hanem inkább lehetőségnek látta: a város komolyabb bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a tömegközlekedést.


Összefoglaló a rendszerről. 

Az első év több pozitív eredményt is hozott. Hétvégén duplájára nőtt a buszokat használók száma, hétköznapokon pedig 60 százalékkal nőtt. Egy felmérés szerint a Dunkerque-iek fele többször vagy sokkal többször használja a buszokat, mint korábban. A többet buszozók fele pedig azt mondta, hogy autózás helyett kezdtek el rendszeresen buszozni.

A megkérdezettek öt százaléka pedig vagy eladta az autóját, vagy mégsem vett magának egy második autót. “Az autóm kezdett kiöregedni, nagyobb javításokat igényelt, de azt mondtam magamnak, hogy jön az új buszrendszer, meglátom, hogy működik. Végül rájöttem, hogy nincs is szükségem autóra” – mondta egy helyi nyugdíjas a France 24 állami médium beszámolója szerint.

Az ingyenes tömegközlekedés modelljét számos környékbeli város teszteli. Az 50 kilométerre fekvő Calais-ban 2020-tól vezetik be, nagyrészt a sárga mellényesek tavalyi tüntetései hatására, amelyen többek között a jobb állami szolgáltatásokért léptek fel. Az északi iparvidék egyik leginkább elszegényedett városa, Valenciennes a 25 éven aluliaknak teszi ingyenessé a tömegközlekedést egy 20 eurós regisztrációs díj ellenében. A közép-nyugati Chateauroux és Niort buszjárataiért már évek óta nem kell fizetni.

Anne Hidalgo párizsi főpolgármester (balra) októberben tesztelte a tömegközlekedést Patrice Vergriete helyi polgármester társaságában. Fotó: AFP

A Dunkerque-i modellt még a párizsi polgármester, Anne Hidalgo is személyesen tanulmányozta tavaly októberben. Pár hónappal később Párizsban kiterjesztették az ingyenes utazás korhatárát a 11 évnél fiatalabbakra.

A világon egyre több helyen lehet ingyen használni a tömegközlekedést, amelynek fontos szerepe lehet a klímaváltozás mérséklésében. A legismertebb példa az észt Tallin, ahol a világ első fővárosai közül elsőként lett ingyenes a tömegközlekedés 2013-ban. Észtország pedig most azon verseng Luxemburggal, hogy melyikük lehet az első ország, ahol nem kell fizetni az utazásért.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz észt fővárosban ingyenes a tömegközlekedés, és így is nyereséggel jönnek ki belőleBudapesten ez 65 milliárd forintba kerülne. De nálunk már most is ingyen tömegközlekedhet országosan százmillió európai nyugdíjas.

Világ Franciaország ingyenes tömegközlekedés közösségi közlekedés tömegközlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2021. január 21. 10:43 Világ

Előírják, hogy mennyi hazai élelmiszernek kell lennie a polcokon Csehországban

Sokan drágulástól félnek, de nehéz elképzelni, hogy a szabályozás összefér az uniós joggal.

Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Idén tovább nőtt a Kínából induló tengeri fuvarozás költsége, ráadásul a legnagyobb amerikai és európai kikötők nem is képesek egyből fogadni a beérkező hajókat.

Váczi István
2021. január 18. 12:57 Világ

224 milliárd maszk exportja hajtotta tavaly a kínai gazdaságot

Felülmúlta a várakozásokat a kínai gazdaság növekedése, a ma közzétett adatok szerint az utolsó negyedévben 6,5 százalékkal nőtt a kibocsátás az egy évvel korábbihoz képest.

Fontos

Stubnya Bence
2021. január 20. 06:54 Vállalat

Már a februári minimálbér-emelést is veszélyezteti a tárgyalási patthelyzet

Közel van egymáshoz a munkaadói és a munkavállalói szervezetek ajánlata, mégsem tudtak eddig megegyezni az emelés mértékéről.

Fabók Bálint
2021. január 19. 06:56 Közélet

Milliárdos cégek tömeges összeomlása mutatja, hogyan lophattak szét egy állami programot

Rendszerszintű visszaélések ritkán válnak annyira egyértelművé, mint a kulturális tao-támogatások esetén. Hogyan uraltak le visszás cégek egy egész szektort?

Hajdu Miklós
2021. január 18. 06:32 Közélet

A beoltások felpörgetését tényleg nem a magyar ellátórendszer kapacitásai nehezítik

Ha a számokat nézzük, az ellátórendszer korlátai nem látszanak, a szűk keresztmetszet egyelőre az, hogy nincs elég oltás, és sokan nem is akarják felvenni.