Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. március 8. 04:34 Adat, Élet

Hiába csökken néhány termék ára, még messze van a fordulat az élelmiszerek inflációját tekintve

Februárra Magyarországra is elérkezett az, ami pár hónapja Németországban és Ausztriában már bekövetkezett, a tejipar a kínálat felpörgetésével végső soron elérte, hogy a vaj árát csökkenteni tudták a boltok. A G7 már több mint három éve követi hónapról-hónapra összesen 42 élelmiszer árát (a listát erre a csillagra kattintva lehet megnyitni*Burgonya (piros) 3 kg
Cukor, 0,5 kg
Liszt, 1 kg
Olaj (napraforgó), 1 l
Vaj, 0,25 kg
Félbarna kenyér, 3 kg
Zsemle, 0,5 kg
Kifli, 0,5 kg
ESL tej 1,5%, 1 l
ESL tej 2,8% ,1 l
Tejföl 20%, 0,5 l
Natúr joghurt, 0,5 l
Kefir, 0,5 l
Paradicsom, 1 kg
TV paprika, 0,5 kg
Sárgarépa, 0,5 kg
Fehérrépa, 0,2 kg
Alma, 1 kg
Banán, 0,5 kg
Örölt kávé (100% Arabica) 0,25 kg
Csirkemell, 1 kg
Pulykamell, 1 kg
Sertés darált hús, max. 20% zsírtartalom, 0,5 kg
Sertéspárizsi, 0,2 kg
WC-papír, kétrétegű, 200 lap
Coca-Cola, 1 l
Zabital, 1 l
Rizs, (min. “A” minőség) 0,5 kg
Spagetti tészta, (durum) 0,25 kg
Tojás, 10 darab
Vöröshagyma, 0,25 kg
Kígyóuborka, 1 darab
Szénsavas ásványvíz, 3 l
Só, 0,05 kg
Rögös túró, 0,2 kg
Gouda sajt, 0,2 kg
Sertéskaraj, 1 kg
Trappista sajt, 0,2 kg
Kakaós/fahéjas csiga, 0,2 kg
Uht tej, 1,5% 1 l
Uht tej, 2,8% 1 l
Narancs, 0,3 kg
), és mindig ugyanazt a módszert is alkalmazzuk (ennek leírását pedig erre a csillagra kattintva lehet elolvasni*Minden terméknél fajlagos árat rögzítünk, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot.
Mindig az adott termék éppen elérhető legolcsóbb változatát vesszük figyelembe.
Ha akciós egy termék, akkor a nem akciós árral számolunk azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban ne okozzon nagy kilengést.
Minden olyan áreltérést akciónak tekintünk, amelyet a vásárló a boltban egyértelműen azonosítani tud. Ezek jellemzően: 1)Akció feliratú címke 2)Százalékos árengedményt jelző címke 3)Egy alacsonyabb és egy magasabb árat tartalmazó címke, akár “akció” felirat és/vagy százalék jelzés nélkül.
Amennyiben csak egy ár látható a címkén, akkor annak színétől és formájától függetlenül számunkra eldönthetetlen, hogy akciós-e a termék, ezért nem akciósnak tekintjük.
A kiszerelést nem vesszük figyelembe annak érdekében, hogy a termék fajlagos ára hosszú távon is összehasonlítható maradjon. Példa: Egy termékből minden hónapban egy kilót veszünk a legkisebb elérhető fajlagos áron, akkor is, ha ez az ár a kétkilós kiszereléshez tartozik. Ezzel biztosítjuk, hogy ha a termék egykilós kiszerelését kivezetik, és például bevezetik helyette az 1,25 kilós változatot, az összehasonlításunk visszamenőleg is helytálló marad.
Bizonyos termékeket pontosabban definiálunk, mint másokat. A különböző zsírtartalmú tejeket például külön terméknek tekintjük, a burgonyák vagy az almák között azonban nem teszünk minőségi különbséget. Utóbbiaknál azt feltételezzük, hogy az árérzékenyebb vásárlók sem tekintik ezeket olyan külön termékeknek, amelyek nem versenyeznek egymással.
). A négy boltban, az Aldiban, a Lidlben, a Penny-ben és a Tescóban felvett adataink átlaga többek között az mutatja, hogy február végén a legolcsóbb vaj ára 22,4 százalékkal volt alacsonyabb, mint január végén.

Adataink szerint a vásárlók ezen kívül annak is örülhettek, hogy szintén egyetlen hónap alatt 19,2 százalékkal lett olcsóbb a sárgarépa, és a trappista sajt is szép, 7,1 százalékos árcsökkenést mutatott. Azóta a boltok jelentős sajt és tejtermék árcsökkentéseket jelentettek be, de február végi adatfelvételünk ezt még nem tükrözi, vagyis a trappista ára már a bejelentések előtt is enyhülést mutatott.

Vannak azonban a vásárlók szempontjából kevésbé jó hírek is. A paradicsom például teljesen elszállt, januárról februárra 31,5 százalékkal drágult. A kígyóuborka 24,6, a TV paprika 18,3, a vöröshagyma pedig 15,8 százalékkal kerül többe, mint egy hónappal korábban. Ha ez a kiugró zöldségdrágulás nem lenne, és még a narancs sem ment volna fel hirtelen 7,9 százalékkal, akkor a fogyasztói kosarunk összesített mutatói is sokkal jobban alakultak volna.

Így azonban egyelőre nagy fordulatot (az egyébként szubjektív alapú, hangsúlyozottan nem hivatalos) mi az élelmiszer-inflációban még nem látunk, legfeljebb enyhülést.

A nagy bevásárlásunk összesített költsége a négy bolt átlagában tavaly február végén 18 812 forint volt, idén azonban már ugyanezekért a termékekért 28 222 forintot kellett fizetnünk.

Ez épp 50 százalékos éves drágulás, ami sajnos csak kis mértékben alacsonyabb, mint a 2022 januárja és 2023 januárja között mért 53,7 százalék.

(A KSH hivatalos adata januárra éves szinten 44 százalék volt, a februári adatot szerdán teszik közzé.)

Mindezt már csak azért is korai lenne fordulatnak nevezni, mert a kosarunkban hét árstopos termék is van. Ezek ára ma már óriási mértékben vált nyomottá, a négy boltban például a 2,8-as UHT tej átlagára mindössze 214 forint, a piaci alapú 1,5-ös viszont már 374 forintnál jár, a friss tejek között pedig a 2,8-as 439, az 1,5-ös pedig 399 forintba kerül. Nagyon valószínű, hogy ha nem lenne árstop, akkor a 2,8-as UHT tejnek ma már 400 forint felett kellene lennie.

Hasonlóan elgondolkodtató, hogy a stopos csirkemell kilója 1499 forint, a pulykamell viszont már a négy bolt átlagában számolva 3336 forinton jár. Az állami piactorzítás előtti békeidőkben a pulyka nagyjából 20-25 százalékkal volt a csirke felett, és ha ebből indulunk ki, akkor a csirkemellnek ma már valahol 2700 forint lenne a kilónkénti reális ára.

Ezekből a példákból pedig arra is jól lehet következtetni, hogy ha a kosarunkban lévő hét árstop megszűnik, akkor nagyon meg fogja ugrasztani az inflációs adatunkat. Ebben a környezetben így még messze érezzük azt, hogy az élelmiszerek éves szintű drágulása 50 százalék alá menjen, annak ellenére is, hogy a boltok több jelentős árcsökkentést is bejelentettek már.

Ezúttal meglehetősen szakmaiatlan alapon, de a játék kedvéért mégis bemutatjuk, hogy a nagy inflációs hullám előtthöz képest, azaz hosszabb távon mérve mekkora a kosarunk drágulása. Két éve, azaz 2021 február végén ugyanezek az élelmiszerek ugyanebben a mennyiségben a négy bolt átlagában még csak 16 858 forintba kerültek, vagyis

a két éves infláció a mi mérésünk szerint jelenleg 67,4 százalékos.

Végül szokás szerint megmutatjuk, hogy a szubjektív kosarunk az egyes üzletekben mennyibe került az elmúlt 12 hónapban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Élet Aldi élelmiszer fogyasztói kosár infláció kiskereskedelem Lidl Penny Tesco vaj zöldség Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Hajdu Miklós
2024. július 24. 12:40 Adat

Hiába nőnek meglepően a fizetések, nem merjük elkölteni

A jelenlegi helyzet jó példát mutat arra, hogy aligha csak a jövedelmek alakulásán múlik, mennyire visszafogott a háztartások fogyasztása.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.