Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2021. január 24. 07:36 Élet

Váratlanul nagy lett a kereslet a magyar ruhajavítók iránt

Harminc éve alapították meg Magyarország egyik legismertebb túrabolt-hálózatát, a nyolc üzlettel rendelkező Mountexet. Az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet fordítanak a fenntarthatóságra, például egyre több termékük készül újrahasznosított anyagból vagy organikus pamutból, a túlfogyasztás és pazarlás elleni fellépésként pedig bezártak tavaly a Black Friday idején.

Ezek mellett tavaly tavasszal egy ruhakereskedőtől szokatlan kísérletbe kezdtek. A budapesti Lehet tér közelében működő üzletük közepén létrehoztak egy javítósarkot, azaz egy ruhajavító részleget. Nadrágokat, pólókat vagy kabátokat foltoznak, szűkítenek, rövidítenek vagy éppen cipzárt cserélnek.

A javításokat egy varrónő végzi, és annyira nagy a kereslet a szolgáltatásra, hogy hamarosan elkezdik keresni a következő varrónőt. „Nem gondoltam volna, hogy ilyen sok ruhát fognak majd behozni. Az utóbbi évtizedben, ha kiszakadt egy táska, inkább vettek egy újat” – mondta Pokrovenszki Péter, a Mountex kereskedelmi vezetője.

Pokrovenszki az ötlet eredetéről azt mondta, hogy nemcsak a vásárlókon, hanem a beszállítókon is azt érzékelték, hogy javítás helyett inkább leselejtezik a gyártási hibás dolgokat. „Nem foglalkoznak vele, ezért inkább kicserélik, holott meg lehet javítani őket” – mondta.

A javítósarkot ősszel kezdték el hirdetni – főleg saját felületeken, mint a Facebook-oldal, hírlevél vagy a honlap -, és a váratlanul nagy kereslet miatt már a bővítésen gondolkoznak. Céljaik között van, hogy vízhatlan anyagokkal is foglalkozzanak, cipőjavítást is terveznek, és az is felmerült, hogy más üzletekben is létrehozzanak egy ilyen műhelyt.

Svéd repülés és amerikai marhahús

Ahogy korábban többször írtunk róla, a túltermelés és a kényszeres ruhavásárlás hatására a ruhaipar mára az egyik legszennyezőbb szektorrá vált, az éghajlatváltozást előidéző üvegházhatású gázok 8-10 százalékáért felelős. A ruhák életciklusa egyre rövidebb, különösen a gyors gyártásra, olcsó termékekre, magas forgalomra és gyorsan tönkremenő ruhákra épülő fast fashion láncok elterjedése miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTonnaszámra égetik az új ruhákat, és már a divatipar is kezd beleőrülni a saját értelmetlen tempójábaSorban mennek tönkre a ruhakereskedők, de problémáik nem a járvánnyal kezdődtek. Mit árul el a lyukasztott farmer a divatipar fenntarthatatlanságáról?

A klímaváltozás mérsékléséért egyénileg a fogyasztásunk visszafogásával tehetünk a legtöbbet. Számos jele van annak, hogy ezeknek az egyedi lépéseknek egyre jelentősebb össztársadalmi hatásuk van. Erre példa, hogy Észak-Amerikában visszaszorul a rendkívül nagy kibocsátással járó marhahús-fogyasztás, vagy hogy Svédországban sok százezerrel kevesebben ültek repülőre fenntarthatósági okokból még a járvány előtt. 

Ahogy a Mountex példája is mutatja, Magyarországon is érzékelhetővé vált egy olyan társadalmi réteg, amely elkezdett tenni a fogyasztása csökkentéséért. Az általam megkeresett féltucat ruhajavító cég tapasztalatai alapján azonban ezek az emberek legfeljebb az első hírnökei egy tudatosabb társadalomnak, tömeges jelenségről nem lehet beszélni.

Ezt a magyar kiskereskedelem statisztikái is alátámasztják: a fogyasztás mennyisége évi 6-7 százalékkal nőtt az elmúlt években, és még a tavalyi, járvánnyal sújtott évben sem csökkent (legalábbis a legfrissebb, novemberig összesített adatok alapján).

Nagyon pozitív tapasztalatok

A Mountex vevőköréhez alapvetően magasabb keresetűek tartoznak, és a megkeresett ruhajavítók közül is azok voltak leginkább elégedettek a forgalmukkal, amelyek tehetősebb városrészekben működnek. Egyben ezek azok a javítók is, ahol a vevőknél érzékelhető mértékben jelenik meg motivációként a fenntarthatóság.  

„Egyre környezettudatosabbak az emberek. Egyre többen vannak, akik áttértek a szövettáskára, nejlonzacskót szinte már használ senki” – érzékeltette ezt egy olyan ruhajavító munkatársa, amely egy II. kerületi sétálóutcában, a Lövőház utcában van.

Hasonlóan jól pörög egy három éve indult ruhajavító Budaörsön, amely az egyik leggazdagabb magyar település. „Nagyon pozitívak a tapasztalataim, az első perctől kezdve volt munkám, és folyamatosan fejlődik az üzlet” – mondta a három éve indított ruhajavító tulajdonosa.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa a repüléshez nem kell repülőt venni, akkor a telefonáláshoz miért kell telefont vásárolni?Az unió megy előre a körforgásos gazdaság modelljével, bár ebből a mindennapokban még vajmi keveset érzékelünk. Viszont van már működő modell.

Korábban modellezőként*azaz a divattervezők által megtervezett ruhák prototípusát készítette el dolgozott, és azt követően vágott bele a vállalkozásba, hogy megszűnt a munkahelye. A budaörsi üzlet forgalma évente mintegy harminc százalékkal nő, ami a tulajdonos szerint felülmúlja a várakozásait. Nyáron annyi megrendelése volt, hogy már nem is nagyon bírta.

Ezzel együtt az ügyfelek jellemzően nem elsősorban fenntarthatósági szempontok miatt járnak ruhajavítóba. Az ügyfélkör önmagában nagyon vegyes, bár jobbára hasonlóan tipizálták őket. „Van, aki gyerekkorában megszokta, hogy nem dobják ki a sérült ruhát. Van, aki sportol, sokat mozog, és a szabadidős ruháit hozza be. Meg van a réteg, aki megengedheti, hogy drágább ruhát vegyen, és ők is jönnek” – jellemezte a vásárlókat egy cipész.

Ruhajavító 1954-ben. Forrás: Fortepan / Magyar Rendőr

Többen is kiemelték, hogy a javítást jellemzően nem az alacsony jövedelműek veszik igénybe. „Akik hozzám járnak, általában drága ruhákat vásárolnak” – mondta egy budai üzlet munkatársa. Egy cipzárcsere akár 4-6 ezer forintba is kerülhet, az olcsó ruhákat vásárlók emiatt jellemzően inkább új ruhákat vesznek. A cipzárcsere mellett egyébként leginkább farmerek javításával foglalkoznak, valamint az internetes rendelések miatt egyre jellemzőbb az új ruhák igazítása.

Azok a ruhajavítók, akik kevésbé vagyonos városrészekben működnek, egyáltalán nem tapasztalták, hogy a fenntarthatóság megjelenne szempontként a vásárlóknál. „Ilyet egyáltalán nem érzékelek. A valóság az, hogy egyre kevesebben javíttatnak, és egyre többen fordulnak inkább használt és kínai ruha felé” – mondta egy budapesti cipész, aki 1990 óta vállalkozik.

A megkeresett üzletek azonban rajta kívül kifejezetten elégedettek voltak a forgalmukkal, legalábbis a járvány megjelenése előttig. A többségnek ugyanis a koronavírus hatására 20-30 százalékkal visszaesett a bevétele, egy üzletnél pedig 50 százalékos volt ez az arány.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet fenntarthatóság klímaváltozás körforgásos gazdaság ruhaipar újrahasznosítás Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Vermes Nikolett
2024. november 17. 06:09 Élet

Milyen esélyekkel indul egy elhagyott csecsemő a magánkórházban születetthez képest?

Szerető családban eltűnhetnek a kezdeti viszontagságok következményei, de fontos, hogy minél kevesebb időt töltsenek átmeneti körülmények között.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.