Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. március 3. 06:58 Élet

Mivel ártunk kevesebbet az éghajlatnak, ha boltba megyünk, vagy ha online vásárlunk?

Valószínűleg neked is van egy ismerősöd, aki a szabadidejében rendszeresen online webshopokat szokott böngészni, és arról mesél, hogy a magyar átlagárnál 50 forinttal olcsóbban rendelt meg egy olyan terméket Aliexpresszről, aminek korábban a létezéséről sem tudtál.

Ennek a valószínűsége a statisztikák szerint is évről-évre egyre nagyobb. A GfK Hungária rendelkezésünkre bocsátott, 2000 háztartás megkérdezése alapján készített reprezentatív felmérése szerint 2016 és 2019 között a rendszeresen online vásárlók aránya és a vásárlások száma is nőtt Magyarországon (a népesség 31 százalékáról 39 százalékra, és havi 2,9-ről 3,4 alkalomra).

A magyarok leginkább szolgáltatásokat vesznek online, például szállást foglalnak, színház-, mozi- vagy koncertjegyet, vagy mobil előfizetést, de a különféle kütyük (mobilok, számítástechnikai eszközök és szórakoztatóelektronikai eszközök), valamint a könyvek is nagyon népszerűek: a GfK-nak a megkérdezettek 38-47 százaléka mondta azt, hogy ezeket inkább online veszi meg.

Az online vásárlás mellett van még egy dolog, ami egyre népszerűbb mostanában, és ez a környezettudatosság. A nagypolitika szintjén, és a cégek marketingjében is egyre gyakrabban jelenik meg a klímaváltozás kérdése, és fogyasztóként is egyre gyakrabban juthat eszünkbe, hogy milyen mértékben járulunk hozzá a bolygó élhetetlenné válásához az étkezésünkkel, közlekedési szokásainkkal, vagy azzal hogy mennyi szemetet halmozunk fel.

Ezért aztán azt is fontos lehet tudnunk, hogy

mikor védjük jobban a bolygót, ha online rendelünk, vagy ha boltban vásárolunk?

A válasz azért is fontos lehet, mert hogy ha megnézzük, hogy 2000 óta Magyarországon miből származott az egyik fő üvegházhatást okozó gáz, a szén-dioxid kibocsátása, akkor azt látjuk, hogy miközben összességében a 2000-es évek elejéhez képest csökkent a kibocsátás, ezen belül a szállításból és közlekedésből származó kibocsátás aránya jelentősen nőtt, és 2017-ben már a teljes kibocsátás negyedét adta.

Azt sajnos nem tartja számon a KSH, hogy ezen belül mekkora arányban voltak magánjárművek és céges járművek a kibocsátás okozói. De az biztos, hogy a kiszállítás része a kibocsátásnak, és hogy azt is tudjuk, hogy nem tűnik úgy, hogy a népszerűsége csökkenne.

Az viszont egyáltalán nem biztos, hogy az online rendelés ökológiai lábnyoma nagyobb, mint ha mi magunk mennénk el a boltba vásárolni. Nem is bonyolult belegondolni, hogy miért: míg kiszállításkor az árut szállító jármű a raktár és több úticélt figyelembe véve alakítja ki az útvonalat, addig a fogyasztók egyenként mennek el a boltba, ahová eleve el kell szállítani az árut. Így ha valaki messzebb lakik a bolttól, elképzelhető olyan felállás, hogy önmagában olyan hosszú utat tesz meg, mint az a jármű, ami több embernek is kiszállítja közben a rendelt árut.

Persze végeredményben minden a részleteken múlik, például hogy pontosan milyen távot tesznek meg a járművek, milyen járművekről van szó, és hogy mekkora a szén-dioxid-kibocsátásuk. Vagy akár az, hogy a boltba honnan és hogyan szállítják a termékeket. Az erre vonatkozó becslések főleg az Egyesült Államokra vonatkoznak, általánosságban is érvényes összefüggések is kiderülnek a témával foglalkozó tudományos kutatásokból.

Egy 2012-es tanulmányban Anne Goodchild, a Washingtoni Egyetem professzora arra jutott, hogy bizonyos esetekben kiszállítással a szén-dioxid-kibocsátás 80-90 százalékkal csökkenthető, ahhoz képest, ha a fogyasztók maguk mennek el a boltba.

A házhozszállítás előnye azonban jelentősen csökken, és akár el is tűnik, ha az árut távolról szállítják, vagy ha egy-két napon belül kell házhoz szállítani, és így nincs lehetőség az utak összevonására.

Egy 2001-es tanulmány szerint ha egy darab könyv esetében nézzük, hogy az online vagy a személyes vásárlásnak nagyobb-e a környezetterhelése, akkor 8 kilométernél van az a határ, ami felett már az online kiszállítás éri meg jobban.

A Massachusetts Institute of Technology (MIT) logisztikai és közlekedéstudományi tanszékének 2013-as tanulmánya nem csak a hagyományos és az online vásárló ökológiai lábnyomát hasonlította össze, hanem olyan esetekre is készített becslést, ahol a vásárló például online tájékozódik, aztán a boltban vásárol, vagy a boltban tájékozódik, de csak utólag, online vásárol. Ez a tanulmány azt is figyelembe veszi, hogy az online vásárlás során ugyanazt a terméket jobban be kell csomagolni, ami nagyobb környezetterhelést eredményez.

Egy városi fogyasztó vásárlásának ökológiai lábnyoma így online rendelés alapján általánosságban kisebb, mint ha elmenne a boltba, és helyben, több utat is megtéve keresné meg a megfelelő terméket. De ha a vásárló a keresgélést megspórolva online tájékozódik, és utána megy boltba, már majdnem akkorára csökkenti a lábnyomát, mintha online rendelt volna.

Miguel Jaller, a UC Davis közlekedéstudományi intézetének kutatója tanulmányában úgy becsülte, hogy

ha a kiszállításhoz használt jármű hatnál kevesebb címet ejt útba, akkor környezetvédelmi szempontból már előnyösebb, ha a vásárlók mennek a boltba a termékért.

Kérdés, hogy az online rendelések növekedése összességében elősegíti-e, hogy a logisztikai cégek nagyobb mértékben legyenek képesek minél nagyobb számú rendelést egyszerre kiszállítani.

Az amerikai UPS 2017-ben közzétett adatai alapján nem igazán: a futárcég saját adatai alapján az online rendelések növekedésével csökkent az egy mérföldes (1,61 kilométer) távon átlagosan kiszállított csomagjaik száma, tehát a Jaller által beazonosított jelenség egyre kevésbé valósult meg. Valójában viszont a cégek is abban érdekeltek, hogy inkább csak telepakolt járművekkel kelljen útnak indulniuk, hiszen így spórolni tudnak az üzemanyagon. A helyzet ugyanakkor az, hogy – ahogy azt Jallen a CNN-nek elmagyarázta – a nagyobb cégek, mint például az Amazon, képesek az akár több milliárd dolláros nagyságrendű  – normál esetben veszteséget generáló – pluszköltségeket is benyelni azért, hogy fenntartsák uralkodó piaci pozíciójukat.

Viszont ezek a nagy cégek jóval nagyobb infrastruktúrával, tehát több raktárral és járművel is rendelkeznek, ezáltal pedig még a rövid határidejű kiszállításokat is hatékonyabban tudják megszervezni. Például úgy, hogy adott termékekből többet tartanak abban azokban a raktáraikban, amiknek a környékén az adott termékből többet szoktak rendelni. Mindezt a kisebb cégek nem tudják ennyire könnyen megszervezni, de ez még nem jelenti azt, hogy az Amazon és a társai környezetbarát cégek lennének. “Nem mondanám, hogy az Amazon környezetbarát, inkább csak kevésbé környezetszennyező, mint a többi cég” – fogalmazott Jallen.

Egy valami ugyanakkor biztosnak látszik: ahogy arra a Vox.com videója is felhívja a figyelmet, az ingyenes, pár napon belüli határidejű kiszállítás a lehető legkevésbé környezetbarát megoldás. Magyarországon egyébként ez a legnépszerűbb.

A magyarországi trendekről Csereklyei Bálint, a több futárszolgálattal is együtt dolgozó, kiszervezett webshop logisztikával foglalkozó iLogistic ügyvezetője mesélt nekünk. Az ő elmondása alapján a magyar piacon nem igazán népszerű a több napos határidő, ha tehetik, a fogyasztók a másnapi kiszállítást választják a rendelés időpontjához képest. Ezt a GfK felmérése is megerősíti: eszerint a megkérdezettek 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ha több webshopban lenne opció a vásárlás napján való kiszállítás, akkor többet vásárolna online.

Ehhez ugyanakkor Csereklyei szerint a szolgáltatások árazása is hozzájárul, ugyanis egy egy nappal hosszabb határidejű kiszállítás gyakran csak 50-100 forinttal olcsóbb. Így a fogyasztó pénzügyileg sincs arra ösztönözve, hogy a környezeti szempontból kedvezőbb megoldást válassza.

Csereklyei szerint Magyarországon az online kereskedelem növekedésének hatására általánosságban javult a futárcégek járműveinek kihasználtsága, különösen a sűrűn lakott, városi címekre szállító járművek esetében. Emellett szerinte az is elősegíti a kihasználtság növelését, hogy a futárpiacon nincs túl sok cég, így nem aprózódnak szét annyira az egymáshoz közel eső környékekre szállítható rendelések sem.

Fogyasztói oldalról a magyar piacon Csereklyei tapasztalatai alapján a csomagátvételi arány az, amiben leginkább lenne még hova fejlődni környezettudatosság szempontjából.

Nagyon gyakori ugyanis, hogy a magyarok nem veszik át a rendeléseiket.

Az iLogisticnál több webshop átvételi arányait is látják, és nem ritka, hogy egyes cégeknél átlagosan 10-ből 1 csomagot nem vesznek át. Mivel a futárcégeket szerződés kötelezi arra, hogy ilyenkor kétszer-háromszor próbálkozzanak, az ilyen esetek nagyon környezetterhelőek. Hiszen a futárnak szélsőséges esetben 5-6-szor kell megtennie azt az utat, amit átvétel esetén csak egyszer kellene. Bizonyos termékkörök, például a ruhák és cipők esetében a csomagátvételi arány még rosszabb, akár 80 százalékos is lehet. Ebben a termékkategóriában a helyzetet az is rontja, hogy az utóbbi években elterjedt az ingyenes visszaküldési opció, tehát a ruhát, cipőt akkor is vissza lehet küldeni indoklás nélkül, ha nem tetszik.

Csereklyei szerint a kiszállítási piacon környezetvédelmi szempontból a csomagpontos átvétel lehet az elfogadható kompromisszum. Ez a fogyasztónak is kényelmes lehet, de közben azt is biztosítja, hogy a futárcégek járművei a lehető legnagyobb kihasználtsággal működjenek. És bár az átvételi arány a csomagpontok esetén nem magasabb, mint a házhoz szállításnál, ebben az esetben a csomag átvételének elhalasztása környezeti szempontból sem akkora probléma. Hiszen a futár amúgy is elmenne a csomagponthoz, így a fogyasztók hanyagsága nem eredményez felesleges utakat.

Ennek fényében azok a válaszok is érdekesek, amiket a GfK kutatásában részt vevők arra a kérdésre adtak, hogy mi ösztönözné arra őket, hogy többet vásároljanak online. A megkérdezettek több mint fele, 53 százalék említette az ingyenes házhozszállítást. Ennek a vonzósága egyébként még nőtt is, ugyanis 2017-ben még csak 41 százalék volt az ingyenes házhozszállítást emlegetők aránya. Az átvételi pontok népszerűségét csak 2019-re vonatkozóan mérte a GfK, de csak a megkérdezettek 28 százalékát motiválta volna több online vásárlásra ennek az opciónak a rendelkezésre állása.

Ezek alapján ha szeretnéd minimalizálni az online vásárlásod környezetterhelését, ezekre érdemes figyelni:

  • próbálj meg inkább kevesebbszer rendelni, de egyszerre több árut (és gondold át, hogy tényleg szükséged van-e ezekre a dolgokra),
  • ha nem kifejezetten sürgős, hagyj minél több időt a kiszállítást bonyolító cégnek, tehát válaszd a hosszabb határidőt,
  • gondoskodj róla, hogy át tudd venni a csomagodat,
  • ha van átvételi pont azon az útvonalon, ahol gyakran jársz, válaszd ezt a lehetőséget, különösen akkor, ha tömegközlekedéssel vagy bicikilivel jársz.

Emellett a kiszállítás ökológiai lábnyoma a futárcégek flottájának korszerűsítésével is csökkenthető, a nagy szereplők közül például a GLS-nek, a DHL-nak és a DPD-nek is vannak erre irányuló törekvései, ebben a cikkben azonban nem erre, hanem a fogyasztói oldalra fókuszáltunk.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet futárcégek kiskereskedelem kiszállítás klímaváltozás ökológiai lábnyom online kiskereskedelem webshop Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Váczi István
2024. április 3. 15:52 Élet

Új korszak előtt a G7

Ahogy múlt héten beszámoltunk róla, új tulajdonoshoz kerül portálunk, ez a folyamat ma lezárult, így új kiadó működteti tovább a G7-et.

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.