Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 17. 11:02 Élet

Elkezdődött, a svédek vasúttal váltanák ki a repülést klímavédelmi okokból

A svéd kormány utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak – írja az International Railway Journal.

A Trafikverketnek gyorsan kell dolgoznia, már 2020. január 15-re jelentést kell készíteni a projekt állásáról, és jövő áprilisig be kell mutatni az eredményeket. Jelentős munkát kell addig elvégezni, mert nem csak útvonalakat kell javasolni, hanem ki kell dolgozni az új járatok üzleti tervét is. Meg kell határozni, hogy milyen fejlesztésekre lenne szüksége a svéd állami vasúttársaságnak a szolgáltatáshoz, mennyi bevételt hozhatnak az új útvonalak, vagy ki lehet-e ezeket szervezni magánvasúti cégeknek.

A Trafikverketnek fel kell vennie a kapcsolatot a járatokat fogadó országokkal, és tárgyalásokat kell kezdenie velük az esetleges közös finanszírozásról.

A kormány egyértelműen környezetvédelmi okokkal magyarázza a lépést, szeretné tartani a károsanyag-kibocsátás semlegességére tett tervét, amelynek fontos része a különböző utazási alternatívák kínálata. Ez pedig nem is burkoltan azt jelenti, hogy a repülős utazásokkal szemben szeretnének valós választási lehetőséget adni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

Igaz, a svéd kormány ezzel a tervvel nem vállalt nagy kockázatot, mert a környezettudatos gondolkodásnak amúgy is az átlagosnál jobb hagyományai vannak Svédországban, ráadásul a vonatkozás mostanában ettől függetlenül is egyre népszerűbb.

Ennek ellenére egyelőre csak egy nemzetközi éjszakai vonat közlekedik Svédországból, ez Malmőt köti össze Berlinnel, de csak nyáron, és hetente csak háromszor. Belföldön a Stockholm-Malmö-Göteborg háromszögben mennek éjszakai vonatok, illetve jár még a svéd-norvég Lappföldet a fővárossal összekötő Stockholm-Narvik vonat is.

Mégis nagy vita kerekedhet abból, ha dél felé sok éjszakai vonat indul, mert szinte biztos, hogy ezek nem lesznek nyereségesek, vagyis állami támogatással futnak majd. Ahogy a svéd sajtó írja, egy magáncégnek kiszervezett Linköping-Kalmar járatból az állam évente 21 millió svéd korona bevételhez jut, a Narvikba tartó éjszakai vonat viszont 116 millió koronát visz el (ez azonban a régió eléréséhez kulcsfontosságú eszköz, megszüntetése elszigetelné az ország északi részeit).

További fontos érve a kritikusoknak, hogy az üzletemberek biztosan nem fognak repülő helyett éjszaka vonatozni, vagyis az új járatok utasai főleg a turistákból, magánutazókból kerülnek majd ki. Így pedig az állam azokat a vagyonosabb családokat fogja támogatni, amelyek eleve a drágább európai nyaralásokat terveznek. Ezzel szemben a repülés tisztán piaci alapon elégíti ki ezeket az igényeket.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet klímaváltozás repülő Svédország vonat Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.