Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 17. 11:02 Élet

Elkezdődött, a svédek vasúttal váltanák ki a repülést klímavédelmi okokból

A svéd kormány utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak – írja az International Railway Journal.

A Trafikverketnek gyorsan kell dolgoznia, már 2020. január 15-re jelentést kell készíteni a projekt állásáról, és jövő áprilisig be kell mutatni az eredményeket. Jelentős munkát kell addig elvégezni, mert nem csak útvonalakat kell javasolni, hanem ki kell dolgozni az új járatok üzleti tervét is. Meg kell határozni, hogy milyen fejlesztésekre lenne szüksége a svéd állami vasúttársaságnak a szolgáltatáshoz, mennyi bevételt hozhatnak az új útvonalak, vagy ki lehet-e ezeket szervezni magánvasúti cégeknek.

A Trafikverketnek fel kell vennie a kapcsolatot a járatokat fogadó országokkal, és tárgyalásokat kell kezdenie velük az esetleges közös finanszírozásról.

A kormány egyértelműen környezetvédelmi okokkal magyarázza a lépést, szeretné tartani a károsanyag-kibocsátás semlegességére tett tervét, amelynek fontos része a különböző utazási alternatívák kínálata. Ez pedig nem is burkoltan azt jelenti, hogy a repülős utazásokkal szemben szeretnének valós választási lehetőséget adni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

Igaz, a svéd kormány ezzel a tervvel nem vállalt nagy kockázatot, mert a környezettudatos gondolkodásnak amúgy is az átlagosnál jobb hagyományai vannak Svédországban, ráadásul a vonatkozás mostanában ettől függetlenül is egyre népszerűbb.

Ennek ellenére egyelőre csak egy nemzetközi éjszakai vonat közlekedik Svédországból, ez Malmőt köti össze Berlinnel, de csak nyáron, és hetente csak háromszor. Belföldön a Stockholm-Malmö-Göteborg háromszögben mennek éjszakai vonatok, illetve jár még a svéd-norvég Lappföldet a fővárossal összekötő Stockholm-Narvik vonat is.

Mégis nagy vita kerekedhet abból, ha dél felé sok éjszakai vonat indul, mert szinte biztos, hogy ezek nem lesznek nyereségesek, vagyis állami támogatással futnak majd. Ahogy a svéd sajtó írja, egy magáncégnek kiszervezett Linköping-Kalmar járatból az állam évente 21 millió svéd korona bevételhez jut, a Narvikba tartó éjszakai vonat viszont 116 millió koronát visz el (ez azonban a régió eléréséhez kulcsfontosságú eszköz, megszüntetése elszigetelné az ország északi részeit).

További fontos érve a kritikusoknak, hogy az üzletemberek biztosan nem fognak repülő helyett éjszaka vonatozni, vagyis az új járatok utasai főleg a turistákból, magánutazókból kerülnek majd ki. Így pedig az állam azokat a vagyonosabb családokat fogja támogatni, amelyek eleve a drágább európai nyaralásokat terveznek. Ezzel szemben a repülés tisztán piaci alapon elégíti ki ezeket az igényeket.

Élet klímaváltozás repülő Svédország vonat Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2019. november 14. 11:33 Élet

A Wizz Air-vezér nekiment a nyugat-európaiaknak és a Lufthansának

Váradi József szerint a hagyományos légitársaságok üzleti modelljét jogosabb fenntarthatósági alapon kritizálni, mint a fapadosokét. A nyugati kritikusok pedig képmutatóak.

Avatar
2019. november 13. 17:15 Élet

Volt, amikor Magyarország nem kicsinek, hanem nagyhatalomnak képzelte magát

A nemzethalál réme és a nagyhatalmiság délibábja között csapongott a magyarok önértékelési zavara.

Avatar
2019. november 12. 15:12 Élet

Magyarország kis ország?

Megkérdeztük Dragomán Györgyöt, Somogyi Zoltánt és Ungváry Krisztiánt, hogy mi jut eszébe arról, hogy Magyarország kis ország. A következő napokban az ő írásaik jelennek meg.

Fontos

Bucsky Péter
2019. november 13. 06:48 Közélet

Budapesti behajtási díj helyett megcsinálta a kormány a kihajtási díjat

Annyit keres a kormány a fővárosi és agglomerációs autókon, amit a főváros a dugódíjból tervezne beszedni. Utóbbitól mégis félnek.

Jandó Zoltán
2019. november 12. 11:44 Adat

Magyar orvosok ezrei, nővérek tízezrei hagyják el a pályát vagy az országot

Az orvos és nővérhiányt bevándorlókkal sem tudjuk kezelni, és nem azért mert erre ne lenne igény, hanem mert a nővérek például szinte mindenhol jobban keresnek.

Fabók Bálint
2019. november 12. 06:51 Élet

Megnéztem két szelektív hulladékkezelőt, és alig hittem el, amit láttam

Hiába szelektálunk gondosan, a műanyaghulladék csak néhány típusa hasznosul újra. A joghurtos pohár, a zacskó vagy az ételhordó doboz sem ilyen.