Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 17. 11:02 Élet

Elkezdődött, a svédek vasúttal váltanák ki a repülést klímavédelmi okokból

A svéd kormány utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak – írja az International Railway Journal.

A Trafikverketnek gyorsan kell dolgoznia, már 2020. január 15-re jelentést kell készíteni a projekt állásáról, és jövő áprilisig be kell mutatni az eredményeket. Jelentős munkát kell addig elvégezni, mert nem csak útvonalakat kell javasolni, hanem ki kell dolgozni az új járatok üzleti tervét is. Meg kell határozni, hogy milyen fejlesztésekre lenne szüksége a svéd állami vasúttársaságnak a szolgáltatáshoz, mennyi bevételt hozhatnak az új útvonalak, vagy ki lehet-e ezeket szervezni magánvasúti cégeknek.

A Trafikverketnek fel kell vennie a kapcsolatot a járatokat fogadó országokkal, és tárgyalásokat kell kezdenie velük az esetleges közös finanszírozásról.

A kormány egyértelműen környezetvédelmi okokkal magyarázza a lépést, szeretné tartani a károsanyag-kibocsátás semlegességére tett tervét, amelynek fontos része a különböző utazási alternatívák kínálata. Ez pedig nem is burkoltan azt jelenti, hogy a repülős utazásokkal szemben szeretnének valós választási lehetőséget adni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

Igaz, a svéd kormány ezzel a tervvel nem vállalt nagy kockázatot, mert a környezettudatos gondolkodásnak amúgy is az átlagosnál jobb hagyományai vannak Svédországban, ráadásul a vonatkozás mostanában ettől függetlenül is egyre népszerűbb.

Ennek ellenére egyelőre csak egy nemzetközi éjszakai vonat közlekedik Svédországból, ez Malmőt köti össze Berlinnel, de csak nyáron, és hetente csak háromszor. Belföldön a Stockholm-Malmö-Göteborg háromszögben mennek éjszakai vonatok, illetve jár még a svéd-norvég Lappföldet a fővárossal összekötő Stockholm-Narvik vonat is.

Mégis nagy vita kerekedhet abból, ha dél felé sok éjszakai vonat indul, mert szinte biztos, hogy ezek nem lesznek nyereségesek, vagyis állami támogatással futnak majd. Ahogy a svéd sajtó írja, egy magáncégnek kiszervezett Linköping-Kalmar járatból az állam évente 21 millió svéd korona bevételhez jut, a Narvikba tartó éjszakai vonat viszont 116 millió koronát visz el (ez azonban a régió eléréséhez kulcsfontosságú eszköz, megszüntetése elszigetelné az ország északi részeit).

További fontos érve a kritikusoknak, hogy az üzletemberek biztosan nem fognak repülő helyett éjszaka vonatozni, vagyis az új járatok utasai főleg a turistákból, magánutazókból kerülnek majd ki. Így pedig az állam azokat a vagyonosabb családokat fogja támogatni, amelyek eleve a drágább európai nyaralásokat terveznek. Ezzel szemben a repülés tisztán piaci alapon elégíti ki ezeket az igényeket.

Élet klímaváltozás repülő Svédország vonat Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2020. november 27. 17:54 Élet

Az egész világ mindenkié – egy mesekönyv, amit mindenki kalapácsnak nézett

Egy sokkal jobb sorsa érdemes eszköz áldozatul esett és beszorult a megszokott demagóg, populista, gender- és homofób diskurzusba.

Torontáli Zoltán
2020. november 22. 06:53 Élet

Be fog érkezni -70 fokon a magyar oltóhelyre a koronavírus-vakcina, ha veszünk belőle

A mínusz 20 fokos szállítás majdhogynem mindennapos gyakorlat, és a mínusz 70 sem példa nélküli, de csak kis mennyiségben.

Torontáli Zoltán
2020. november 20. 10:30 Élet, Vállalat

Viszi a járvány a falusi patikákat is

Hiába próbálja a kormány már hosszú évek óta minden lehetséges adminisztratív eszközzel védeni a kis falusi patikákat, most furcsa módon épp a szabályok merevsége miatt kellett többnek is bezárnia.

Fontos

Stubnya Bence
2020. november 28. 06:42 Podcast

Próbálja menteni a menthetőt a magyar zeneipar, de már elindultak a csődeljárások

A fesztiválszezon kiesése volt az igazi érvágás a magyar zeneiparnak, a legnagyobb veszteség pedig a technikusok pályaelhagyása lehet. Bali Dáviddal beszélgettünk a heti G7 Podcastban.

Stubnya Bence
2020. november 27. 06:57 Vállalat

Harmadszor kerültek idén padlóra, most online karácsonyi bulikban bíznak

A cégek egy része profilváltással alkalmazkodott a járványhoz a rendezvényszervezők piacán, de a legtöbben még így is csak a veszteség minimalizálására játszanak.

Fabók Bálint Jandó Zoltán
2020. november 26. 06:57 Adat, Vállalat

Egy visszahúzódó magyar testvérpár gazdagabb, mint Mészáros és Csányi együtt

Fontos magyar vállalatok legnagyobb tulajdonosai közé tartozik Rahimkulov Timur és Ruszlan, de nyilvános fotó sincs róluk.