Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 17. 11:02 Élet

Elkezdődött, a svédek vasúttal váltanák ki a repülést klímavédelmi okokból

A svéd kormány utasította az állami közlekedési hatóságot (Trafikverket), hogy készítsen hatástanulmányokat, illetve terveket arra, hogy Svédország és Európa egyes nagyvárosai között naponta közlekedő éjszakai vonatjáratokat indítsanak – írja az International Railway Journal.

A Trafikverketnek gyorsan kell dolgoznia, már 2020. január 15-re jelentést kell készíteni a projekt állásáról, és jövő áprilisig be kell mutatni az eredményeket. Jelentős munkát kell addig elvégezni, mert nem csak útvonalakat kell javasolni, hanem ki kell dolgozni az új járatok üzleti tervét is. Meg kell határozni, hogy milyen fejlesztésekre lenne szüksége a svéd állami vasúttársaságnak a szolgáltatáshoz, mennyi bevételt hozhatnak az új útvonalak, vagy ki lehet-e ezeket szervezni magánvasúti cégeknek.

A Trafikverketnek fel kell vennie a kapcsolatot a járatokat fogadó országokkal, és tárgyalásokat kell kezdenie velük az esetleges közös finanszírozásról.

A kormány egyértelműen környezetvédelmi okokkal magyarázza a lépést, szeretné tartani a károsanyag-kibocsátás semlegességére tett tervét, amelynek fontos része a különböző utazási alternatívák kínálata. Ez pedig nem is burkoltan azt jelenti, hogy a repülős utazásokkal szemben szeretnének valós választási lehetőséget adni.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a légitársaság is arra figyelmeztet, hogy nem kell mindig repülniNyugat- és Észak-Európában egyre többen döntenek úgy, hogy klímavédelmi megfontolásokból nem ülnek repülőre. Kutatások szerint az ilyet etikus fogyasztás hatékony egyéni cselekvés lehet a klímaváltozás ellen.

Igaz, a svéd kormány ezzel a tervvel nem vállalt nagy kockázatot, mert a környezettudatos gondolkodásnak amúgy is az átlagosnál jobb hagyományai vannak Svédországban, ráadásul a vonatkozás mostanában ettől függetlenül is egyre népszerűbb.

Ennek ellenére egyelőre csak egy nemzetközi éjszakai vonat közlekedik Svédországból, ez Malmőt köti össze Berlinnel, de csak nyáron, és hetente csak háromszor. Belföldön a Stockholm-Malmö-Göteborg háromszögben mennek éjszakai vonatok, illetve jár még a svéd-norvég Lappföldet a fővárossal összekötő Stockholm-Narvik vonat is.

Mégis nagy vita kerekedhet abból, ha dél felé sok éjszakai vonat indul, mert szinte biztos, hogy ezek nem lesznek nyereségesek, vagyis állami támogatással futnak majd. Ahogy a svéd sajtó írja, egy magáncégnek kiszervezett Linköping-Kalmar járatból az állam évente 21 millió svéd korona bevételhez jut, a Narvikba tartó éjszakai vonat viszont 116 millió koronát visz el (ez azonban a régió eléréséhez kulcsfontosságú eszköz, megszüntetése elszigetelné az ország északi részeit).

További fontos érve a kritikusoknak, hogy az üzletemberek biztosan nem fognak repülő helyett éjszaka vonatozni, vagyis az új járatok utasai főleg a turistákból, magánutazókból kerülnek majd ki. Így pedig az állam azokat a vagyonosabb családokat fogja támogatni, amelyek eleve a drágább európai nyaralásokat terveznek. Ezzel szemben a repülés tisztán piaci alapon elégíti ki ezeket az igényeket.

Élet klímaváltozás repülő Svédország vonat Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Váczi István
2022. január 26. 09:54 Élet

A G7 újságírója nyerte a Minőségi Újságírásért Díjat

Bucsky Péter kollégánknak ítélte a decemberi Minőségi Újságírás Díjat a Főszerkesztők Fóruma hiánypótló cikksorozatáért, amely az uniós támogatásokat nyert cégeket és a támogatásnak a teljesítményükre gyakorolt hatásukat elemezte makrogazdasági dimenziókban.

Katona Hajnalka
2022. január 24. 17:37 Élet

Még mindig nem minden az, aminek látszik a térképeken

Bár minden eddiginél több adat van a térképkészítők kezében, még mindig csak a valóság egyszerűsített mását látjuk.

Hobot Péter
2022. január 22. 12:58 Élet, Pénz

G7 inflációs kvíz: mennyibe került a banán két éve? És a liszt?

Tudtad követni, hogy mely termékek drágulása járul hozzá a legerősebben az inflációhoz, és hogy melyik társadalmi csoportokat érintette leginkább?

Fontos

Jandó Zoltán
2022. január 26. 16:27 Adat

Tényleg szinte mindenki covidos az országban, akit tesztelnek?

Sokkal nagyobb az átfertőzöttség, mint korábban bármikor, de ez nem jelenti azt, hogy négyből három tesztelt covidos. A tényleges pozitivitási ráta 40 százalék körül lehet.

Bucsky Péter
2022. január 26. 06:55 Közélet, Vállalat

Idehaza extraprofitot, külföldön csak veszteséget termel a kormány kedvenc útépítő cége

Próbál külföldön terjeszkedni a Duna Aszfalt, de az eredmények egyelőre nem említhetők egy lapon az idehaza elért kiemelkedő növekedéssel és profitrátával.

Váczi István
2022. január 25. 15:04 Világ

Mi lesz, ha Putyin elzárja a gázcsapot?

A piaci gázár elszállna, de még sokáig nem fogyna ki a földgázból az EU, ha odáig fajulnának a dolgok, hogy Oroszország teljesen leállítja az exportját.