Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. május 2. 06:51 Élet

A 80-as évek óta nem kellett annyit várni egy új autóra, mint ma

Reneszánszát éli a Dacia Magyarországon. A nem céges vásárlások toplistáján a Duster már jó ideje dobogós helyen van, tavaly azonban már a Sandero és a Logan is bekerült a legtöbbet eladott új autók tízes élmezőnyébe.

A 2018-ban eladott tíz legnépszerűbb modellből (amelynek listáját például a napi.hu közölte) összesen 21,69 ezer darabot adtak el, és ebből már több mint 5 ezer Dacia volt, vagyis majdnem minden negyedik autón a román márka jelzése csillogott.

A reneszánsznak azonban van egy kissé kellemetlenebb értelmezése is: egy új Daciára már megint jó sokat kell várni, ha a modellt egyedileg kell legyártani. Erre akkor van szükség, ha a vevő éppen nem olyan konfigurációt szeretne, amely van a kereskedés készletén, de mivel ma már elég sok egyedi verziója létezik az új autóknak, ebbe a helyzetbe viszonylag könnyű belefutni. Bár az általunk megkérdezett márkakereskedések állították, hogy nagy készleteik vannak, a honlapjaik böngészése alapján ezt óriásinak semmiképpen nem neveznénk.

Ha nincs készleten az autó, akkor legalább fél év, mire megérkezik

– mondta nekünk a márkakereskedő, felső időhatárt pedig nem is mert megjelölni.

A helyzet persze messze nem olyan rossz, mint 30 évvel ezelőtt, de érdemes felidézni, hogy 1989. április végén a Központi Népi Ellenőrző Bizottság már három hónapja vizsgálta, hogy miért nem jutnak új autóhoz azok a megrendelők, akik évek óta várnak a kocsijukra. 1988 végén csaknem 360 ezer család böngészte rendszeresen a napilapok utolsó oldalain néha megjelenő sorszámokat, a Merkur Vállalat ugyanis többek között ott tette közzé, hogy hol tart az autók elosztásával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMiből van több a magyar utakon, Maseratiból, Teslából vagy Zaporozsecből?Úgy tűnik az adatokból, hogy a magyarok semmit nem utálnak jobban, mint vén autót leselejtezni. Minden második Audi a magyar utakon használt import, a buszok ötöde Ikarusz.

Egy Dacia 1310-es ára 1984-ben egyébként 134 ezer forint volt, az évekkel a szállítás előtt befizetett 10-40 százalékos előleg nem kamatozott, a vételár viszont emelkedhetett. 1989-ben például az ütötte ki a várakozóknál a biztosítékot, hogy átlagosan mintegy 40 ezer forinttal megemelték az autók árát, miközben még az 1985-re visszaigazolt kocsikat sem adták át. Az évi 120 ezres import a keresletnek mindössze a harmadát fedezte, de a márkák között nem egyenlően megoszló arányban: mindenki Ladára és Skodára várt, de Zaporozsechez lehetett a leghamarabb hozzájutni. Nem javította a közhangulatot az sem, hogy az import harmadát gyakorlatilag kéz alatt osztották szét.

Ehhez képest ma hat-nyolc hónapot várni egy szín vagy extra felszereltség kedvéért maga a Kánaán, bár nem feltétlenül számítottunk arra, hogy 30 évvel a kapitalizmus beköszönte után egy autószalonban a merkuros idők jutnak majd az eszünkbe. A helyzet egyébként azért is érdekes, mert a témában írt korábbi cikkeket nézve (például ezt vagy ezt) szembetűnő, hogy a viszonylag nagy várakozási idők a 2008-as válság után alakultak ki, de azóta egyes gyártóknál tovább nyúltak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRománia lekörözött minket autógyártásban, de hamarosan visszaelőzhetjükEgy év alatt harminc százalékkal több autót gyártottak Romániában, míg Magyarország kicsit visszaesett, de még így is ott vagyunk az EU tíz legnagyobbja között.

A magyar (magánvásárlói) toplistát egyébként magasan a Suzuki Vitara vezeti, és a második helyen álló SX4 S-Cross-szal együtt jelenleg két-három hónapra ígérik az egyedi modellek szállítását, ez pedig hosszabb idő, mint amit egy évvel korábban vállaltak.

A Suzuki azonban még ezzel is a legjobbak között van, a top 10-es modellek közül csak a két Toyotánál, a Yarisnál és a CHR-nél mondtak nekünk két hónapos átlagos szállítási határidőt.

A Renault Clióra jelenleg négy hónapot kell várni, ám ez még mindig messze jobb, mint a top 10 két leglassabban szállító gyártójáé. A Dacia „legalább féléves” ígérete mellett a szintén nagyon népszerű Opel sem tud gyorsaságot ígérni. Az Astra a megrendeléstől számítva csak hat-nyolc hónap alatt érkezik meg, a Corsát pedig jelenleg nem is lehet rendelni, mert az új verzió érkezése előtti készletkiárusítás folyik, vagyis csak abból lehet válogatni, ami még ebből a modellből raktáron van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÖsszeszedtük, hogy melyik autóval a legveszélyesebb balesetbe keveredniNem feltétlenül igaz, hogy minél drágább az autó, annál biztonságosabb.

Élet autó Dacia Opel Renault suzuki Toyota új autó várakozás várólista Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. július 15. 14:48 Élet

Még Koppenhágát is megosztotta az e-roller invázió, pedig ott tényleg rengeteg bicikliút van

Nagyon sok a baleset és az ittas vezetés, az autósok és a gyalogosok sincsenek hozzászokva rollerekhez, mégis van egy réteg, amely szerint ez a legjobb közlekedési eszköz.

Torontáli Zoltán
2019. július 15. 11:17 Élet

Akaratlanul is mérgező elegyet sikerült gyúrni a YouTube ajánlórendszeréből

Amikor elkezdték fejleszteni a mesterséges intelligencia rendszereket, nem gondoltak a káros következményekre, pedig van belőle rendesen.

Torontáli Zoltán
2019. július 14. 12:42 Élet

Az első Holdra szállás után 50 évig csend volt, most hirtelen mindenki oda akar menni

A technológiai fejlődés elérte azt a szintet, hogy nem kell feltétlenül embert küldeni a Holdra, a végső cél mégis egy állandó bázis kialakítása lesz.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. július 10. 15:24 Vállalat

Kirakták Andy Vajna embereit a vezetésből, és költözik is a TV2 anyacége

Átvette a TV2 vezetését, és megvásárolta a Lánchíd Rádiót és a Heti Választ is Alcsútdoboz fideszes alpolgármestere. Utóbbi két cég a Mészáros-birodalom egyik központjába költözött.

Jandó Zoltán Fabók Bálint
2019. július 10. 06:43 Vállalat

A legmagasabb szinten dönthettek Mészáros Lőrincék 40 milliárdos üzletéről

Egyelőre az sem egyértelmű, honnan lesz pénz a mostani felvásárlásra, de a 4iG további akvizíciókat tervez Magyarországon és a régióban.

Avatar
2019. július 9. 16:00 Vállalat

Szegény rokon marad Magyarország Európában, ha ilyen munkát támogat az állam

A magyar átlagnál jobb, de európai összevetésben olcsó és egyszerű munkát hoznak Magyarországra az államilag támogatott külföldi cégek.