Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2018. június 9. 16:04 Élet

Igen, direkt ilyen ronda a buszok és vonatok üléshuzata

Ha buszra, villamosra, metróra, vonatra vagy bármilyen tömegközlekedési járműre szállsz szerte a világon, rendszerint idétlen mintákat és színezést látsz az üléseken. Úgy tűnhet, mintha a járműgyártók szándékosan szeretnék rontani a közlekedés élményét a csúnya kárpitokkal, ami sokak számára eleve inkább nyűgöt, mint örömöt jelent, főleg egy túlzsúfolt reggeli vagy késő délutáni járaton. Pedig a BBC cikke szerint nyomós érvek szólnak a ronda ülések mellett.

Egyrészt az üléshuzatok olyan anyagokból készülnek, amelyek leszűkítik a dizájnerek mozgásterét. Az anyagválasztás legfontosabb szempontja nem meglepő módon a biztonság, az üléseknek tűz esetén a lehető leghosszabb ideig nem szabad lángra kapniuk és füstöt árasztaniuk. Ennek a követelménynek eleve kevés anyag felel meg, de ezzel még koránt sincs vége a minőséggel kapcsolatos elvárásoknak.

Az üléseknek strapabírónak kell lenniük, hiszen hosszú éveken át naponta rengetegen használják, és amennyire lehet, ellen kell állniuk a tömegközlekedési járműveken gyakran előforduló vandalizmusnak. Az intenzív használat miatt gyorsan is koszolódnak a huzatok, tehát a könnyű tisztíthatóság is lényeges. Ráadásul sok idő telhet el két takarítás között, így az üléseknek akkor is tisztának kell tűnniük, amikor már egyáltalán nem azok.

Szerencsére van olyan megoldás, ami minden követelményt kielégít. Ez a padlószőnyegekre és lábtörlőkre emlékeztető úgynevezett “moquette” kárpit, az égést és füstölést gátló bevonatok hozzáadásával. A üléshuzat így amellett, hogy tűzvédelmi szempontból biztonságos, a rostjai között rejtve tartja a szennyeződéseket és ellenáll az intenzív használatnak is. Bár mindenféle bonyolult mintázatot rá lehet vinni, a selymes textúrán nem lehet változtatni, és persze a színválasztáskor is ügyelni kell a koszolódás problémájára.

Sokkal nagyobb akadályt gördít az esztétikus ülések gyártása elé az a gyakorlat, hogy a közösségi használatú tárgyak beszerzésekor nem kezelik kiemelt elvárásként a megjelenést. Ennek egyfelől anyagi okai vannak, hiszen egy igencsak szubjektív megítélésen alapuló tulajdonságra túl sok közpénzt elkölteni rizikós lehet. Másfelől – és részben az anyagi korlátok miatt – az üléshuzat mintázata jellemzően a járműgyártó, az ülésbeszállító és a megrendelő, vagy esetleg külsős dizájnereinek hosszas, akár több évig tartó egyezkedésének eredményeként áll elő, ahelyett, hogy egy szakosodott stúdiót bíznának meg a tervezéssel.

Ezek alapján azt gondolhatnánk, hogy az idétlen ülések csak az állami és önkormányzati tulajdonú tömegközlekedési járműveken fordulnak elő. Pedig nem így van, a magáncégek buszaira felszállva is gyakran borzasztó színkavalkád tárul elénk. Ez sem a véletlen, hanem kifejezetten a tudatos tervezés eredménye, csak már megint nem a profi dizájnerek, hanem többnyire a marketingosztályon dolgozók munkáját üdvözölhetjük az ülések láttán.

A magántársaságok célja általában az, hogy az utazás élménye mindig olyan legyen, mintha nyaralni indulna velük az utas, és ezt élénk, erős, világos színekkel tudják elérni. Közben persze azt is el akarják érni, hogy tudatosuljon az utazókban, hogy kinek köszönhetik ezt a remek élményt, így gyakran a cég logóját is ráerőltetik az ülésekre, nézzen az ki bárhogyan is.

Nem mellesleg a jármű- és ülésgyártók sem érdekeltek abban, hogy előre megtervezzenek esztétikus üléshuzatokat, hiszen szinte ahány megrendelőjük van, annyi különböző elképzeléssel találkoznak, akinek pedig nincs egyedi igénye, annak többnyire úgyis közömbös a kérdés.

Harmadrészt a divat és az ízlések gyakran változnak, miközben egy tömegközlekedési jármű élettartama akár több évtized is lehet. Amikor egy járműre felszállva csúnya üléseket látunk, érdemes belegondolni, hogy még az is lehet, hogy az ominózus huzatot a múlt században tervezték és gyártották. Mai szemmel nézve a kilencvenes évek ruházati stílusa is sokszor mosolyra fakasztja az embereket, de számos akkor jól kinézőnek tartott autó vagy műszaki cikk is szánalmasan csúnyának tűnik.

Szerencsére vannak kivételek,  a londoni tömegközlekedési vállalat, a TFL például hagyományosan külön figyelmet fordít arra, hogy az ülések jól nézzenek ki a járművein. A brit fővárosban közlekedő buszokon és metrókon még a művészeti irányzatok hatásai is követhetőek, és a londoni üléshuzatok mintázatai számos dizájnboltban kapható terméken visszaköszönnek. A csúnya ülések pedig művészeket ihletnek, például Menja Stevenson 2008 óta készít olyan fotókat, amelyeken az adott jármű üléskárpitjából készült ruhákban utazik a tömegközlekedési eszközökön.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet busz dizájn metró tömegközlekedés villamos vonat Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Stubnya Bence
2025. március 26. 06:01 Élet, Vállalat

Temetik az otthoni munkát, de éppen most alakul ki a mindenki számára hasznos formája

Szigorításról szólnak a hírek, pedig stabilizálódik a távmunka szerepe, és egyre inkább látszik, hogy hány irodai nappal kerülhetők el a hátrányai.

Fontos

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Miközben a vámfenyegetések uralják a híreket, egyes logisztikai szakemberek szerint még ennél is súlyosabb felfordulást okozhat a kínai gyártmányú hajókra kivetendő amerikai extraadó terve.

Tovább olvasom

A harmadik legolcsóbb volt a magyarországi munkaerőköltség az Európai Unióban 2024-ben.

Tovább olvasom

Elrendelte a Brasil Államkötvény Hasznosító Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Tovább olvasom

4,5 százalékra módosította a kormány az idei évre vonatkozó inflációs előrejelzését – jelentette be Nagy Márton csütörtökön a közösségi oldalán.

Tovább olvasom

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Tovább olvasom

25 százalékkal emeli Donald Trump az Egyesült Államokba szállított személyautókra és ezek alkatrészeire kivetett vámot, így az EU-val szemben ez 27,5 százalék lesz. A kisteherautókra eddig érvényben lévő 25 százalékos vám 50 százalékra emelkedik. (Ha a 25 százalék valóban a korábbiakra rakódik rá, mint egy fehér házi illetékes jelezte.)

Tovább olvasom

A korábbi teljes kudarc után az utóbbi napokban működni látszik az energetikai létesítményekre amerikai közvetítéssel létrejött orosz-ukrán tűzszünet, a hasonló fekete-tengeri egyezmény sorsa azonban több mint bizonytalan.

Tovább olvasom

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Tovább olvasom

Gergely Péter
2025. március 26. 17:17 Pénz

Revolut, Wise és BinX, mire lehetnek ezek jók egy magyar cégnek?

Vannak előnyeik, de a magyar fintech szolgáltató a külkereskedelemhez nem passzol, nemzetközi versenytársai pedig az áfakörös működésnél esnek ki.

Tovább olvasom

Az OTP az egyik fő potenciális vevője az HSBC brit multinacionális bank máltai leányvállalatának - írja a Times of Malta nevű máltai lap a saját értesüléseire hivatkozva.

Tovább olvasom