Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. december 17. 17:23 Közélet

Habony Árpád nagyon érti az üzletet, pár ezer forintból csinál tízmilliókat

Nagyjából ötezer forintnyi szerkesztőségi tartalomra szedett össze több tíz millió forintnyi hirdetést mai számával a Lokál című ingyenes napilap. Az egyelőre még Orbán Viktor tanácsadója, Habony Árpád tulajdonában lévő, de hamarosan a fideszes médiaalapítványhoz kerülő újságban ugyanis 16 oldalon mindössze egy tartalmi cikk jelent meg. Ráadásul a Budapesten tomboltak a vandál bűnözők című írás sem volt terjedelmes: a múlt heti tüntetéssorozatot kevesebb mint 1400 karakterben intézte el a névtelen szerző.

Egy ilyen cikkért egy szerkesztőség biztosan nem fizet többet néhány ezer forintnál, alapossága és munkaigénye alapján valószínűleg az ötezres becsléssel is masszívan fölé lőttünk. A hirdetések viszont ennél nagyságrendekkel többet hoznak: a G7 becslése szerint listaáron közel 35 millió forintot költhettek el a lapban.

Lila kerettel a hirdetések, zölddel a cikk

Bár a listaárból elvileg még az állami hirdetők is kapnak kedvezményt, piaci forrásaink szerint ez biztosan nem haladja meg a 35-40 százalékot, azaz a pénz nagyjából kétharmada minden bizonnyal befolyik. Sőt, könnyen lehet, hogy ennél is több, a rendszert ugyanis néhány trükkel könnyedén ki lehet játszani.

A hirdetések piaci árát viszonylag könnyű összesíteni, erre ugyanis van egy konkrét médiaajánlata a lapot kiadó Modern Media Groupnak. Eszerint egy egyoldalas reklám például 2,18 millió, míg a címlap nagyjából alsó harmadát elfoglaló hirdetés közel 1,6 millió forint. Ezekre jönnek még rá a különböző felárak: a hátoldalért az alapdíj másfélszeresét kell fizetni, de ha valaki az újság egyéb részein akarja megválasztani az elhelyezést, az is 30 százalék többletköltséget jelent. A médiaajánlatnak egyébként ez, a felárak és kedvezmények fejezete a legtanulságosabb.

A dokumentumban ugyanis kedvezményekről szó sem esik, kizárólag a felárakat sorolják fel, ami elég jól mutatja, mennyire piaci alapú a működés.

Ilyen jól árazható konkrét hirdetésből egyébként nagyjából kilenc oldalnyi van a 16 oldalas újságban. A legtöbbet a kormány rendelte meg: a nemzeti konzultáció ismerős kék színei három oldalt is elfoglalnak, ami listaáron 7,63 milliós költést jelent.

A Habony Árpáddal jó barátságot ápoló Rogán Antal vezetése alatt álló Miniszterelnöki Kabinetiroda, amely ezt a kampányt felügyeli, azonban még így sem lett rekorder. Az állami tulajdonban lévő Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM) ugyanis valószínűleg még ennél is többet költött. Biztosat azért nem lehet mondani, mert a Lokálban a hagyományos reklámok mellett úgynevezett PR-cikkek is vannak, azaz olyan írások, amiket pénzért, a hirdető által rendelt tartalommal állítanak elő. Ezekre viszont nem adtak meg konkrét árakat a médiaajánlatban, így csak becsülni lehet az értéküket. A lapunknak nyilatkozó szakemberek véleménye eltért arról, hogy mennyibe kerülhet egy ilyen hirdetés, de többen is azt mondták, hogy nem lövünk nagyon mellé, ha az azonos terjedelmű (jelen esetben egyoldalas) reklámok árával számolunk.

 

A Lokál mai számában összesen négy ilyen cikk van. Ebből a leghosszabb, 3 oldalas a családok évével foglalkozik, és más MMG-, illetve Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó újságokban is megjelent a kormány megbízásából. Rendelt azonban ilyen írást az MVM is, amely így több mint kétoldalnyi hirdetésével és ezzel a cikkel listaáron akár 8 millió forintot is elkölthetett a lapban. Sőt, akár ennél is többet, a lapunknak nyilatkozó szakértők szerint ugyanis a PR-cikkekkel – épp azért, mert nem szerepelnek a médiaajánlatban – elég jól lehet trükközni.

Az MMG tulajdonosának*A hivatalos cégiratok alapján a vállalat két tulajdonosa Habony Árpád és Győri Tibor. Ők azonban a cégbírósághoz leadott iratok alapján már december első napjaiban átadták a társaságot egy adományozási szerződéssel a frissen életre hívott Fidesz-közeli Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak. A cégbíróság ugyanakkor ezt a változást még nem jegyezte be. tehát csak ez az egy szám több tízmilliónyi állami reklámpénzt hozott. Ez persze nem a teljes nyeresége a lapnak, hiszen a néhány ezer forintos tartalmi költség mellett azért ki is kellett nyomtatni az újságot. A Lokált saját bevallásuk szerint napi 150 ezer példányban állítják elő. Piaci szereplők szerint ekkora példányszám és ilyen paraméterek mellett egy lap nyomtatási költsége valahol 30 és 50 forint között lehet. Ha 40 forinttal számolunk, akkor a mai hirdetési újságot hatmillióért nyomtatták ki, azaz 15 millió simán Habonyék vagy az új tulaj zsebében maradhatott.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.