Újra lejjebb vehetik a hőmérsékletet a cégeknél az egyre drágább gáz miatt
Kétéves csúcsot döntött a gázár az irányadó holland tőzsdén: egy megawattóra gáz ára átlépte az 58 eurót – írja az Erste.
Ennek fő oka, hogy az európai gáztárolók töltöttsége 50 százalék alá esett, pedig február közepén átlagosan 57 százalékon állt az elmúlt öt évben. Tavaly és tavalyelőtt még március közepén, a kitárolási időszak végén sem volt ilyen alacsonyan a tárolók töltöttsége.
Számokban: a magyarországi gáztárolók telítettsége február 9-én 52,03 százalékon állt. Ez az adat nem rendkívüli, például 2017-ben alig 22 százalékon állt a töltöttség ugyanebben az időszakban; igaz, tavaly 74 százalék felett volt.
Reakció: „az Európai Unió előírásai miatt 90 százalékig fel kell töltenünk a gáztárolókat. A tavaly február közepén mért 74 százalékos töltöttséghez képest több mint 18 százalékkal alacsonyabb a jelenlegi adat” – mondta a G7-nek Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője. Biztos abban, hogy van spekuláció is a tőzsdén a feltöltési kötelezettség miatt.
Tágabb kontextus: a környező országok gáztárolóinak töltöttségéhez viszonyítva nem kirívó a magyar adat, például Horvátországban 30 százalékon áll a gáztárolók töltöttsége, Ausztriában pedig 59 százalékon.
Miért fontos ez? A magas gázárhoz hozzájárul, hogy az átlagosnál hidegebb idő van Európa nyugati, illetve középső részén. Pletser is úgy látja, hogy az idei tél nem olyan szerencsés, mint az előző kettő. Az előrejelzések alapján a tél leghidegebb napjai még hátravannak.
Szintén felhajtja az árakat, hogy a tavalyihoz képest szerényebb mértékben nő a cseppfolyósított földgáz (LNG) kínálata. Pletser szerint a legtöbben 2026 elejétől számítanak az LNG felfutására.
Az Ukrajnán keresztüli orosz gáztranzit leállása is szerepet játszik az áremelkedésben.
Mi következik? A magas tőzsdei ár miatt a dízel versenyképessé vált a gázzal szemben, ezért azok az ipari szereplők, akik könnyedén tudnak váltani a két nyersanyag között, akár át is állhatnak a dízelre az Erste fenti rövid anyaga szerint.
„Vannak kételyeim az átállással kapcsolatban, mert a dízelnek jövedéki adója is van. Szerintem ez kevésbé jellemző, a legtöbben inkább megpróbálnak spórolni a meglévő energiával, a cégek visszavehetnek a hőmérsékletből” – mondta ugyanakkor Pletser Tamás.