Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 28. 11:11 Adat

A nehézipart is verik környezetszennyezésben a városi terepjárók

Mostanában leginkább az elektromos és önvezető autók, illetve ezek környezeti hatásáról szóló vita tartja lázban az autóipart és iparág iránt érdeklődőket, közben viszont az elmúlt években a környezetkímélőnek nehezen nevezhető városi hobbiterepjárók (Sport Utility Vehicle – SUV) csendben letarolták a piacot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A legnagyobb 20 autógyártó az elektromos autók eladásainak megtízszereződésére számít 2030-ig, és 2018-ban a hagyományos belsőégésű motoros autók eladásai 2 százalékkal csökkentek, amire 2008 óta nem volt példa. A trend eddig idén is kitartott: Kínában az első félévben 14, Indiában pedig 10 százalékkal estek vissza a hagyományos kocsik eladásai.

De mire elég ez környezeti szempontból? Jelenleg a járművekbe tankoljuk a globális olajkínálat negyedét, tehát akár arra is számíthatnánk, hogy a hagyományos autók keresletének csökkenése a globális olajfelhasználást is csökkenti. Csakhogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) számításai alapján a hobbiterepjárók elteredéséből származó többletfogyasztás 2010 és 2018 között

ellensúlyozta azt a csökkenést, amit az elektromos autók elterjedéséből és a kisebb és közepes méretű autók motorjainak hatékonyság-növekedéséből származott.

Jelenleg a világon nagyjából 200 millió SUV van forgalomban, ami hatalmas növekedés 2010-hez képest, amikor még csak 35 millió volt ebből a kategóriából az utakon. A világon jelenleg az eladások negyven százalékát teszik ki a városi hobbiterepjárók. Az USA-ban az összes eladott autó fele, Európában a harmada volt ilyen fajta tavaly, de Indiában, Kínában és még Afrika urbanizálódó részein is nagyon népszerűek ezek az autók.

A városi terepjárók globális népszerűségének ára a szén-dioxid-kibocsátás növekedése. A SUV-ok olyan jelentős kibocsátónak számítanak, hogy 2010 óta csak az energetikai szektor előzte meg őket a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez hozzájáruló tényezők között. Egész konkrétan 544 megatonna volt a hozzájárulásuk a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez, több mint a nehéziparnak (ebbe beletartozik a vas-, az acél-, a cement- és az alumínimumipar is), a logisztikának és a légi közlekedésnek.

A városi terepjárók átlagosan negyedannyival fogyasztanak többet, mint a közepes méretű kocsik. Az IEA becslései alapján a SUV-ok elterjedése napi 3,3 millió hordónyi olajjal dobta meg a globális keresletet 2010 és 2018 között, az elektromos kocsik terjedése viszont csak napi 100 ezer, az energiahatékonyság javulása pedig csak 2 millió hordónyi olaj megspórolására volt elég naponta.

Ha a hobbiterepjárók a jelenlegihez hasonló tempóban fogynak, akkor 2040-ig napi 2 millió hordóval fognak hozzájárulni a globális olajkereslet növekedéséhez. Ez messze meghaladja azt a fogyasztáscsökkenést, ami az addigra forgalomba kerülő nagyjából 150 millió elektromos autó eredményezne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat elektromos autó járműipar klímaváltozás suv szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Jandó Zoltán
2024. június 15. 13:33 Adat

Egy százalék a magyar Európa-bajnoki cím esélye, és ez nagy előrelépés

Anglia a legesélyesebb az Európa-bajnokság megnyerésére, a magyar válogatottnak 1 százalék esélyt adnak a fogadóirodák.

Bucsky Péter
2024. június 15. 05:42 Adat, Közélet

A Mi Hazánk is jobban szerepelt magához képest a cigányság körében, mint a Tisza

Az nem meglepő, hogy a települési szintű adatok szerint a cigányság továbbra is a Fidesz erős bázisa, érdekes viszont Magyar Péter pártjának leszereplése.

Hajdu Miklós
2024. június 14. 12:50 Adat, Közélet

Rendszerszintű félreszámlálás biztosan nem volt a főpolgármester-választáson

Statisztikai eszközökkel egyértelműen kimutatható problémák nem voltak a vasárnapi szavazatszámlálás során a fővárosban.

Fontos

Stubnya Bence
2024. június 17. 05:45 Közélet

A gazdasági helyzet eddig Magyar Pétert segítette, 2026-ig viszont már inkább a Fideszt fogja

A gazdaság gyengélkedése rontotta a kormánypárt mostani eredményét, a Tisza párt eredményét pedig javíthatta. 2026-ig ez a hatás fokozatosan átfordul majd.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Hidi János Kovács Márton
2024. június 16. 05:42 Tech, Világ

Felgyorsítható a zöld átmenet, vagy bukni fogjuk a klímacélokat?

A jó trend már kialakult, de nincs elég beruházás ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímakonferencián kitűzött klímacélt. Miben lehet mégis bízni?