Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2019. október 28. 11:11 Adat

A nehézipart is verik környezetszennyezésben a városi terepjárók

Mostanában leginkább az elektromos és önvezető autók, illetve ezek környezeti hatásáról szóló vita tartja lázban az autóipart és iparág iránt érdeklődőket, közben viszont az elmúlt években a környezetkímélőnek nehezen nevezhető városi hobbiterepjárók (Sport Utility Vehicle – SUV) csendben letarolták a piacot.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA SUV-ok letarolják a világot, aminek legnagyobb vesztese a világMinden harmadik eladott új autó utcai terepjáró, Kínában 50 százalékosra nőhet a részesedése a magas fogyasztású autóknak.

A legnagyobb 20 autógyártó az elektromos autók eladásainak megtízszereződésére számít 2030-ig, és 2018-ban a hagyományos belsőégésű motoros autók eladásai 2 százalékkal csökkentek, amire 2008 óta nem volt példa. A trend eddig idén is kitartott: Kínában az első félévben 14, Indiában pedig 10 százalékkal estek vissza a hagyományos kocsik eladásai.

De mire elég ez környezeti szempontból? Jelenleg a járművekbe tankoljuk a globális olajkínálat negyedét, tehát akár arra is számíthatnánk, hogy a hagyományos autók keresletének csökkenése a globális olajfelhasználást is csökkenti. Csakhogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) számításai alapján a hobbiterepjárók elteredéséből származó többletfogyasztás 2010 és 2018 között

ellensúlyozta azt a csökkenést, amit az elektromos autók elterjedéséből és a kisebb és közepes méretű autók motorjainak hatékonyság-növekedéséből származott.

Jelenleg a világon nagyjából 200 millió SUV van forgalomban, ami hatalmas növekedés 2010-hez képest, amikor még csak 35 millió volt ebből a kategóriából az utakon. A világon jelenleg az eladások negyven százalékát teszik ki a városi hobbiterepjárók. Az USA-ban az összes eladott autó fele, Európában a harmada volt ilyen fajta tavaly, de Indiában, Kínában és még Afrika urbanizálódó részein is nagyon népszerűek ezek az autók.

A városi terepjárók globális népszerűségének ára a szén-dioxid-kibocsátás növekedése. A SUV-ok olyan jelentős kibocsátónak számítanak, hogy 2010 óta csak az energetikai szektor előzte meg őket a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez hozzájáruló tényezők között. Egész konkrétan 544 megatonna volt a hozzájárulásuk a globális szén-dioxid-kibocsátás növekedéséhez, több mint a nehéziparnak (ebbe beletartozik a vas-, az acél-, a cement- és az alumínimumipar is), a logisztikának és a légi közlekedésnek.

A városi terepjárók átlagosan negyedannyival fogyasztanak többet, mint a közepes méretű kocsik. Az IEA becslései alapján a SUV-ok elterjedése napi 3,3 millió hordónyi olajjal dobta meg a globális keresletet 2010 és 2018 között, az elektromos kocsik terjedése viszont csak napi 100 ezer, az energiahatékonyság javulása pedig csak 2 millió hordónyi olaj megspórolására volt elég naponta.

Ha a hobbiterepjárók a jelenlegihez hasonló tempóban fogynak, akkor 2040-ig napi 2 millió hordóval fognak hozzájárulni a globális olajkereslet növekedéséhez. Ez messze meghaladja azt a fogyasztáscsökkenést, ami az addigra forgalomba kerülő nagyjából 150 millió elektromos autó eredményezne.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHiába elektromos, ha mindenki kéttonnás autókkal jár, abból nem lesz környezetvédelemAz elektromos autók terjedése mellett arra is ösztönözni kellene az embereket, hogy minél könnyebb járműveket használjanak.

Adat elektromos autó járműipar klímaváltozás suv szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Jandó Zoltán
2020. október 20. 12:27 Adat

A román munkaerő termelékenyebb lett, mint a magyar

Először fordult elő, hogy az uniós statisztika szerint Románia megelőzte Magyarországot munkatermelékenységben. A régió fokozatosan húz el mellettünk.

Avatar Avatar
2020. október 19. 16:52 Adat, Vállalat

Együtt váltottunk rendszert a csehekkel, de hol tartanak most a magánvállalataink?

A csehek egy lépéssel előrébb járnak, a magyar cégeknek aktívan kell gondolkodniuk arról, hogyan fogják a működésüket a jövőben is fenntartani.

Fontos

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.