Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. március 13. 16:42 Élet, Vállalat

Ez az ember meggyőzne, hogy kell neked egy méregdrága karóra, ami csak az időt mutatja

25 éves vagy, beindult az élet, és hozzájutsz egy olyan összeghez, amiből először az életben kényeztetheted magad. Ha a szüleid lennének a helyedben, akkor lehet, hogy vennének egy márkás órát. De neked egy drága karóra nem vonzó, mert egész életedben a mobilodon nézted az időt. Inkább elutazod a pénzt. Márpedig ez nem nagyon jó hír a svájci luxusóragyártóknak.

“Először fordul elő, hogy a fiatalok nem akarnak órát venni” – mondja a Wall Street Journalnek Jean-Claude Biver, az LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton órás részlegének 68 éves vezetője. “Minek viselne valaki egy olyan szerkezetet a csuklóján, amelyik olyan információt ad, amely bárhol bármikor könnyen elérhető?” – teszi fel a kérdést. Ráadásul ha már óra: az olyan technológiai cégek, mint például az Apple olyan okosórákkal bombázzák a piacot, amelyek sokkal többet tudnak az idő mutatásánál.

A svájci luxusórapiacot a 2008-as gazdasági válság után éveken keresztül leginkább már csak a kínai kereslet hajtotta, 2015 óta azonban az ázsiaiak is visszafogták a költéseiket. A svájci óraexport két év alatt 13 százalékkal esett, és bár tavaly kis mértékben, 2,7 százalékkal nőtt, ez még mindig kevés a luxusipar bővüléséhez képest.

Biver azonban keményen ráállt arra, hogy az LVMH termékeit megkedveltesse a fiatalokkal. A csoport zászlóshajója a TAG Heuer és az Hublot, amely az elmúlt években egyaránt jól teljesített. Biver, aki saját bevallása szerint gyakran nem egészen érti a fiatalok motivációit, és szabadidejében leginkább saját sajtkészítő műhelyében dolgozgat, az elmúlt időszakban számos fiatal celebet nyert meg márkanagykövetnek, ami korábban elképzelhetetlen lett volna a konzervatív svájci iparágban.

Jay-Z például Biver 17 éves fiának javaslatára lett a márka nagykövete, és nem sokkal később a rapperrel közösen kezdtek egyedi óramodelleket tervezni. Az Hublot Jay-Z eredeti nevéről Shawn Carterre keresztelt két modellje 17 900, illetve 33 900 dollárért került piacra, csak 350 darab készült belőle, de mind egy szálig elfogyott.

Biver 2014-ben a londoni Nobu étteremben vacsorázott a 25 éves mostohalányával és annak barátaival, amikor kiszúrták, hogy Cara Delevigne, a modell is éppen ott van. Biver annak ellenére sem ismerte, hogy az LVMH csoportnak is dolgozik, és amikor visszatért svájci irodájába, csak akkor kezdte kideríteni, hogy ki is a modell. A lánya végül meggyőzte, és nem sokkal később nagykövetnek szerződtették őt is. Azóta olyan neveket sikerült becserkészniük, mint Bella Hadid, a 21 éves modell, vagy Kobe Bryant, a kosárlabda sztár.

Amikor az Apple 2014-ben megjelent a piacon a 400 dolláros okosórájával, Biver attól tartott, hogy elszívja a TAG Heuer alsó szegmensének vevőit, akik addig az 1000 dolláros órákat vásárolták, pedig az semmi egyebet nem tudott, csak az időt mutatta. Biver gyorsan lépett, informatikusokat és mérnököket szerződtetett, akik Android alapokra elég hamar elkészítették az első TAG Heuer okosórákat, amelyeket 1500 dollár körül kezdtek forgalmazni. Ebből már 100 ezer darab körül adtak el, ami azt jelzi, hogy képesek túlélni a technológiai cégek támadását is.

TAG Heuer Carrera Connected okosórák a bemutatón. Fotó: AFP/Europress

Egy húzás azonban nem jött be. Biver az okosórás vásárlóit rá akarta venni, hogy legyenek hagyományos mechanikus szerkezetű órák tulajdonosai is, ők azonban nem voltak vevők az ötletre. Egy akció keretében felajánlották nekik, hogy 1500 dollár ráfizetéssel cseréljék be az okosórájukat a mechanikus szerkezetre, de a kísérlet kudarcba fulladt.

A meccs a fiatal vevők kegyeiért egyáltalán nincs lefutva, mert az 1000 dollár körüli kategóriában hirtelen sok lett a svájci luxusóráknak nagy versenyt támasztó globális márka. Ezek a marketingben már teljesen új vonalat képviselnek, és már csak azért sem építenek a hagyományos modellekre, mert a fejlett világban a fiatalok lassan már azt sem tudják, mi a különbség egy kvarcóra és egy mechanikus szerkezet között.

Az amerikai MVMT, vagy a Shinola, illetve a svéd Daniel Wellington milliószámra adja el a modelljeit a 35 év alatti korosztályban, és ezzel a svájciak egyelőre nem sokat tudnak kezdeni. Ahogy Biver is mondja,

hogyan is érthetném meg az ezredforduló szülötteit? Ez lehetetlen. 68 éves vagyok. Nem tudom őket megérteni. De tanulni még képes vagyok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat Hublot karóra óra Svájc svájci óra TAG Heuer Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2024. május 1. 04:34 Élet, Vállalat

Hogyan lehet olcsóbb az Afrikából ideszállított eper, mint a magyar?

Az semmi, hogy a görög-spanyol-egyiptomi szamóca olcsóbb, mint a magyar, de lassan a német-holland-belga is az lesz, ha nem fejlesztjük sürgősen az ágazatot.

Bucsky Péter
2024. április 29. 04:33 Adat, Élet

Külföldi polgármestert is választhatna több magyar település a nagy arányuk alapján

Nem feltétlenül ott él a legtöbb külföldi állampolgár Magyarországon, ahol azt a gazdasági fejlettség alapján várnánk.

Hajdu Miklós
2024. április 28. 04:33 Élet

Ha így megy tovább, az alapkamat helyett a folyók vízállása határozza meg az inflációt

Eddig a globális felmelegedés árakra gyakorolt hatásait többnyire átmenetinek, esetlegesnek tartották az elemzők, de eljött az ideje a szemléletváltásnak.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 4. 05:07 Adat

Soha nem volt még ilyen enyhe az év eleje Magyarországon

Nemcsak globálisan, Magyarországon is kiugróan magas volt az átlaghőmérséklet 2024 első harmadában. Februárban és márciusban is megdőlt a hőmérsékletrekord.

Bucsky Péter
2024. május 3. 04:31 Adat, Közélet

Átformálta a lakáspiacot a kormány a sok százmilliárdos támogatásokkal

A legalább három gyermeket nevelőknél látványos a lakástulajdonosok arányának növekedése, a falvakban pedig fogyni kezdtek az üresen álló házak.

Mészáros R. Tamás
2024. május 2. 04:32 Világ

Egyre több az elektromos autó, egyre több a panasz is Kínában

A kínai vásárlók nagyobb hatótávolságot és jobb tölthetőséget várnak, nő az elektromos autókkal elégedetlenek aránya. Délkelet-Ázsiában ugyanakkor egyre jobban megy a biznisz a kínai gyártók számára.